Az egész tanítási napra forgószínpaddá alakuló iskolában 20 perces foglalkozásokon "kóstoltak" bele az osztályok a látni, hallani, kipróbálni valókba, hogy a végén az is kiderüljön, melyik tanulócsoport oldotta meg a legkreatívabban, a legügyesebben az egyes állomásokon kapott feladatokat.
"A közösségi élmény nemcsak a gyerekek együttműködését fejleszti, hanem óriási motiváció is" – mondta Tibenszky Móni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője. A hét éve alapított cég az idei tanévben kapcsolódott be a Mozaik Múzeumtúra országos programba. Feladata, hogy sajátos eszközeivel – drámapedagógia, élmény alapú oktatás, játékos fejlesztés – hozzájáruljon a gyermeki érdeklődés felkeltéséhez és a múzeumi programok, kiállítások megkedveltetéséhez.
"Szeretnénk, ha egyre kevesebben gondolnák, hogy a múzeumok unalmas helyek, amelyeket csak muszájból látogat az ember" – fogalmazott Makranczi Zsolt, az Örökség Kultúrpolitikai Intézet ügyvezetője. Az intézmény 2014 óta foglalkozik a Nemzeti Kulturális Alap által támogatott nagyszabású múzeumnépszerűsítő program megvalósításával. A Mozaik Múzeumtúra fő célja a hazai és Kárpát-medencei közgyűjtemények bemutatása, a fő célcsoportot pedig az általános és középiskolások alkotják. A program keretében könyvsorozat indult, az iskolai roadshow mellett összművészeti rendezvényeket, nyílt napokat szerveznek egy-egy nagyobb vidéki helyszínen, de készült egy okostelefon-applikáció is, amely információkkal és matricagyűjtő játékkal kapcsolja össze a felhasználókat a múzeumokkal. Nagyon fontosnak tartják az interaktivitást, a "gyerekekhez a kulcs a foglalkoztatásuk."
A Felelős Szülők Iskola munkatársai és a múzeumokból érkezett "vendégoktatók" láthatóan jól érzik magukat a gyerekek között. Igyekeznek meglepni, megnevettetni felfedezésekre késztetni őket. "Minden iskolában mást és mást tapasztalunk, ami minket is érzékenyít – mondta Tibenszky Móni Lisa -, de a pedagógusokat és a múzeumokat is újszerű kihívások elé állítja a roadshow. Kölcsönösen tanulunk egymástól."
Az idei Mozaik Múzeumtúra iskolai állomásai között az Eötvös a hatodik – tájékoztatott Rigó Katalin igazgató -, akinek egy volt tanítvány hívta fel a figyelmét a lehetőségre. Az egész napos programot az oktatási kormányzat által preferált témahetek keretébe illesztették be. Az idei tanévben háromféle témahetet valósítottak meg az intézményben. Az egyiknek a pénz, a másiknak a digitalizáció, a harmadiknak pedig a fenntarthatóság állt a középpontjában. Utóbbiba illeszkedik a Mozaik Múzeumtúra, hiszen a közös értékek megőrzése fontos része a fenntarthatóságnak. (További részletek:
www.mozaikmuzeumtura.hu,
www.felelosszulokiskolaja.hu.)