A nyári gumiabroncs 7 Celsius fok alatti hőmérsékletnél megkeményedik, nem tapad megfelelően és - függetlenül az aszfalt nedvességétől - csúszóssá válik. Ilyenkor megnő a fékút és ezzel együtt a féktávolság. A téli gumiabroncs alapanyaga különbözik a nyáriétól, amely ennek következtében alkalmassá teszi azt a megváltozott körülmények közötti használatra.
Nézzünk meg néhány, szemmel látható különbséget a nyári és téli gumiabroncs között!
Mintázat. A téli gumiabroncsnak magasabb a csatornázottsági aránya, mint a nyárinak. A téli hónapokban több és másfajta csapadékra kell számítani, mint az év többi hónapjában, ezért a mintázatnak ennek megfelelően kell a kerekek alól a csapadékot elvezetnie.
Lamellák száma. A téli gumiabroncson lényegesen több lamella található, mint a nyárin. Ennek lényege, hogy így az útburkolaton lévő tömörödött hóval sokkal több éllel tud a gumiabroncs kapaszkodni, aminek köszönhetően fokozódik a tapadás és az iránytartás.
Mit is várunk el a téli gumiabroncstól?
Sokan úgy keresnek gépkocsijukra téligumit, hogy a tapadása hóban és jégen is ugyanolyan legyen, mint a nyári gumiabroncsnak normál aszfalton. Ilyen gumiabroncs azonban nem létezik. El kell fogadnunk, hogy a gumiabroncs nem vezet helyettünk, csupán lehetőséget ad, hogy fokozott óvatosság mellett biztonsággal közlekedjünk.
Miután egyre gyakrabban lehűlhet a hőmérséklet 7 Celsius fok alá, a Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság arra int mindenkit, hogy a nyári gumiabroncsait cseréltesse le jó minőségű, három évnél nem öregebb téliekre. Mindannyiunk felelőssége és kötelessége, hogy fokozott óvatossággal közlekedjünk, hiszen mindenkit hazavárnak.