Panaszra nem lehet okunk. Ha vásárolni szeretnénk, válogathatunk az üzletek között. Ősz óta a bevásárlóközpont tovább bővítette a lehetőségeket. Mondták is többen, hogy majd meglátjuk, tönkremegy a korábbi bolthálózat, bezárnak a kisebb üzletek, a szupermarket megöli a helyi vállalkozókat.
A tapasztalatok szerint minden jelentősebb üzlet megnyitása átrendezi a vásárlóerőt: a nyitás utáni időszakban az új bolt óriási forgalmat bonyolít le, amely részben azzal magyarázható, hogy mindenki legalább egyszer végignézi a kínálatot, de az sem elhanyagolható, hogy a nyitási akciók rendkívül vonzóak. Ezt követően kialakulnak az új szokások: aki megkedvelte az új üzletet, a továbbiakban ott vásárol be, míg sokan a régi mellett döntenek, mondván, hogy a járt utat nem minden esetben tanácsos a járatlanért odahagyni.
Megkérdeztük a Százhalombattán nagyobb élelmiszerboltokat üzemeltető társaságokat, hogyan alakult itteni üzleteikben a forgalom. A Plus és a Match áruházláncoktól nem kaptunk konkrét választ, a CBA üzletet működtető Krupp és Társa Kft képviseletében viszont Tóth Kecskés Lászlóné cégvezető a forgalom visszaeséséről számolt be. Mint mondta, mintegy harminc százalékos a csökkenés. A cég igyekszik megőrizni versenyképességét, ezért nemrég bevezették a vonalkódok leolvasását, és helyi árakkal, akciókkal próbálják visszahódítani a vásárlókat.
Tapasztalataik szerint az akciók vonzzák a vevőket, különösen a húsvásár iránt nagy az érdeklődés. A technikai fejlesztés mellett sajnos elkerülhetetlen volt a létszámleépítés, de bíznak benne, hogy vásárlóbarát törekvéseik eredményesek lesznek. Annál inkább, mert – mint mondta – a nagy üzletek lélektelenek, a kisebbekben a vevő kérdezhet, emberi kapcsolatot alakíthat ki az eladóval. Minden bizonnyal ez a legkisebb, úgynevezett garázsboltok varázsa is: a törzsvásárlót a nevén szólítják, ismerik a szokásait, félretesznek számára ezt-azt, és ezek az apró gesztusok nagyon sokat jelentenek.
Nézzük a vásárlók oldaláról a helyi kereskedelmi helyzetet: M. nem szívesen megy a bevásárlóközpontba. Nem érzi, hogy méretarányosan nagyobb lenne a választék, az árakat sem találja kedvezőnek, a minőség pedig olykor kívánni valót hagy maga után. K. továbbra is az egyik régebbi városi nagy élelmiszerboltot keresi fel rendszeresen, ha pedig bevásárlóközpontba megy, inkább elutazik Budaörsre, mert ott a nagyobb területen lényegesen nagyobb választékot talál. P. sűrűn jár a bevásárlóközpontba, de – mint mondja – elsősorban terepszemlét tart, és azt veszi meg, ami feltűnően olcsó.
Tény, hogy ma a vásárlás egész embert kíván. Ha jól szeretnénk vásárolni, felkészülten kell beszerzőkörútra indulnunk, azaz ismernünk kell az összes üzlet aktuális akcióit, és jártasságot kell szereznünk a nem akciós árak vonatkozásában is. Ha rendelkezünk ezzel a tudással, jókor reggel útnak kell indulnunk, és végigjárnunk valamennyi kereskedelmi egységet, mert az egyikben a kenyér olcsóbb, a másikban a tej, a harmadikban pedig a tojás. Arról nem is beszélve, hogy örökké döntéseket kell hoznunk, mert az egyik boltban olcsóbb ugyan a virsli, a másikban azonban sokkal szebb, a harmadikban viszont drágább és hitványabb, de az eladó mosolyogva érdeklődik a hogylétünk felől.