Úton, sínen… - Ki korán kel, valószínűleg utazni készül

  • img
  • img
  • img
  • img

A statisztikák általában csak körülbelüli értékeket adnak arról, hogy a munkaképes korú lakosság hány százaléka rendelkezik munkahellyel, azt pedig végképp csak sejtetni engedik, hányan dolgoznak helyben, és mekkora az ingázók aránya.

Érthető, hiszen ha készülne is egy erre vonatkozó precíz felmérés, néhány hét múlva már érvényét vesztené, ugyanis a változó világ egyik legváltozékonyabb része éppen a foglalkoztatási helyzetkép.

Volt egy időszak Százhalombatta történetében, amikor a dolgozók többsége helyben vállalt munkát, de azt a néhány évtizedet követően ismét a bejárók lettek többen. Az utak zsúfoltak, így ma már azok sem indulnak autóval munkába, akik egyébként megengedhetnék maguknak, mert kitapasztalták, hogy – különösen a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban – az egyéni közlekedés kiszámíthatatlan.

Természetes tehát, hogy a tömegközlekedés helyzete szinte minden százhalombattai családot érint. Legmegbízhatóbb a vonat, hiszen általában pontosan érkezik, nem kerül dugóba, és valamelyest már javultak az utazási körülmények is: a kocsik fűtöttek és jól megvilágítottak, bár a tisztaság még hagy maga után kívánnivalókat. A vonatok menetideje Százhalombatta és Budapest között 30-40 perc, attól függően, hogy megállnak-e minden állomáson, és a járatok sűrűsége is egyre inkább emlékeztet az elővárosi vasút menetrendjére. Naponta huszonhat vonat indul a városból Budapest irányába, és huszonkilenc érkezik onnan.

Sokan az autóbuszt részesítik előnyben. Több mint ötven autóbusz érkezik Százhalombattára az Etele térről, és ugyanennyi megy Budapest felé, emellett a vasútállomáson megállnak a dunaújvárosi távolsági buszok is, amelyek további húsz-húsz járattal növelik a számot.

Érdekesség, hogy míg a vasútállomástól az Etele térig tartó utat 37 perc alatt teszi meg az autóbusz, a vasútállomás és a téglagyári forduló közötti, lényegesen kisebb távolság megtételéhez 23 percre van szüksége, így egyáltalán nem mindegy, hogy a városon belül honnan ingázik az ember. Ha az Óvárosból jár Budapestre, naponta csaknem egy órával több időt tölt a buszon, mint az, aki a vasútállomáson száll le a járműről. A városon belüli már-már végtelen menetidő azzal magyarázható, hogy a 6-os úton fürgén közlekedő buszok Százhalombattán helyi járatként funkcionálnak. Az útvonal megjelölése talán nem a legszerencsésebb, ugyanis szinte minden járat érinti a város minden részét: körbejár a lakótelepen, lemegy Dunafüredre, és csak ezt követően veszi célba az Óvárost. Mindez időigényes, és valószínűleg dönthettek volna úgy is a menetrend összeállítói, hogy minden első autóbusz az Óvárosba megy, minden második pedig Dunafüredre, de úgy ítélték meg, hogy ezzel a két érintett településrészen megfeleződne a járatok száma, azaz mindenki jobban jár, ha lassabban ér haza, de erre gyakrabban nyílik lehetősége.

Egy, a Hírtükörhöz eljuttatott olvasói levél írója azt teszi szóvá, hogy a vonatok és az autóbuszok csatlakozása nem ideális, azaz a buszok nem várják meg az érkező vonatokat. Utánanéztünk, valóban előfordul, hogy az autóbusz pontosan akkor indul, amikor a vonat megérkezik, így az utasok még láthatják a távozó buszt, de nincs esélyük, hogy fel is szálljanak rá – a menetrendek összeállítói és összehangolói védelmében azt is megemlítjük, hogy tíz-tizenöt perces várakozási idő után jön a következő busz, tehát van csatlakozás, csak nem azonnali. Kérdés, el lehet-e várni egy közlekedési vállalattól, hogy vegye figyelembe a helyi és helyközi szempontok mellett azt is, hogy a vonathoz csatlakozók se többet, se kevesebbet ne legyenek kénytelenek várakozni, mint amennyi feltétlenül szükséges.

A polgármesteri zöld vonalra gyakran futnak be a közlekedéssel kapcsolatos észrevételek. Egy telefonáló azt észrevételezte, hogy a menetrendváltozás a reggel 6 óra 55 perckor Budapestre induló vonatot is érintette, és ez kedvezőtlen a fővárosi iskolákba járó diákoknak, ugyanis ha a későbbivel utaznának, elkésnének az első óráról, tehát a korábban induló vonattal mennek, ami azzal jár, hogy fél órával korábban kell felkelniük, mint eddig. A telefonáló a polgármesternek címezte a kritikát, mondván: „Ez nem volt egy jó döntés! Kérem, hogy értékelje még egyszer át!”

A menetrendet nem az önkormányzat állítja össze. Nem a polgármester és nem a képviselők döntenek vonatok indításáról vagy megszüntetéséről. Megváltoztatni sincs módjuk, így ezekkel a kérésekkel a MÁV-hoz kell fordulni, és várni, hogy a következő menetrend összeállításakor figyelembe veszik-e az észrevételt.

Csodát remélni természetesen hiba lenne. Olyan menetrend ugyanis, amely mindenkinek egyaránt megfelel, nem létezik.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák