Az új tanév kezdetével lezártuk az Európai Unió által támogatott Erasmus+ program 2024-es projektévét.
A tanév során 51 diák utazott, és fogadta vissza vendéglátóit Olaszországból, Portugáliából, Spanyolországból és Litvániából. 11-en a tavaly vendégül látott ciprusi diákokat látogatták meg, 17-en pedig nálunk folytatták a tavaly megkezdett projektet, melynek keretében Franciaországban voltak. A kapcsolódó eTwinning projektek és a hazai programok révén még ennél is több diák kapcsolódott be a nemzetközi programokba, találkozott és barátkozott a külföldi diákokkal.
A felnőttek ideje a szünetekben jön el. A tavaszi és nyári szünetben 13 pedagógus és 1 munkatárs továbbképzéseken vett részt számos helyszínen, a Portugália – Írország – Horvátország háromszögben. Néhányan nyelvtudásukat fejlesztették, hiszen még a technika korában is a nyelvtudás a nemzetközi kommunikáció alapja. Ezek a képzések ugyanakkor arra is jók, hogy végre elhiggyük magunkról, hogy ha nem is tökéletesen, de jól tudunk idegen nyelveket, csak keresni kell az alkalmat arra, hogy használjuk.
A többiek kurzus választása két téma köré csoportosítható: a jóllét és a 21. századi készségek. Az infokommunikációs technológia fejlődését a pedagógusoknak is követniük kell, és mind az ő, mind a diákok számára elengedhetetlen, hogy boldoguljunk a virtuális világban, értő, etikus és kreatív felhasználói, esetleg fejlesztői legyünk az újabb és újabb technológiáknak. A mesterséges intelligencia megjelenése azonban ráirányította a figyelmet az emberre is. Hirtelen szorosabb lett a kapcsolatunk a természettel, amitől eddig megkülönböztettük magunkat, amit igyekeztünk uralni és irányítani. Fontos lett a jóllét, és újra kell tanulnunk, fel kell fedeznünk az érzelmek, az empátia, a közösség, a testi, lelki és szellemi frissesség erejét.
A nemzetközi továbbképzések ezekhez a célokhoz adnak eszközöket, tudást és tapasztalatot. Megismerhetjük a különböző országok és kultúrák véleményét, problémáit és megoldásait is. Többnyire mindig kiderül, hogy a társadalmi folyamatok és az oktatás területén nagyon hasonló a helyzet mindenütt. Végül meg kell említeni azt az egyedülálló élményt, amit egy más közegben, más kultúrában való egyhetes megmerítkezés jelent.
Az Erasmus+ projektek megvalósításáért köszönet illeti a teljes tantestületet, a külföldi diákokat vendégül látó családokat és az Érdi Tankerület munkatársait.
Tokaji Ildikó
projekt koordinátor