Második alkalommal adták át a kiemelkedő munkát végző közművelődési intézményeknek a Minősített Közművelődési Intézmény Címet a Magyar Kultúra Napján, január 22-én Budapesten, a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Az elismerés szigorú feltételekhez kötött, idén csupán három intézményt tüntettek ki, köztük a százhalombattai Barátság Kulturális Központot. Szigetvári Józseffel, az intézmény igazgatójával beszélgettünk.
A pályázatot először 2010-ben írták ki, ugyanis felmerült a közművelődéssel foglalkozókban, hogy bár a magyarországi intézmények szakmailag biztos nagyon jól működnek, de a nyugat-európai mintákat megnézve, léteznek szervezeti és menedzsment szempontból is behatárolható formái. A közművelődés várható átalakulása előtt keresni kezdték, van-e a hazai intézmények között olyan, amelyik a gazdálkodó társaságokhoz hasonló szemlélettel működik.
Szigetvári József már rendelkezett tapasztalatokkal a minőségbiztosítás területén, hiszen a Forrás, a Pesovár iskola és a Summerfest a korábbi években sikeresen vettek részt hasonló megmérettetéseken. "Mindig kíváncsi vagyok a külső szakmai kontrollvéleményekre, mert feltehetően objektív szakember véleményét tükrözik – fogalmazott az igazgató. Amióta átvettem ezt a nagy szakmai múlttal rendelkező, tradicionális intézményt, abban gondolkodtam, hogy példaértékűen működő kulturális központtá kell kinőnie magát, hiszen jó pozíciókkal rendelkezik."
A BKK öt tevékenységi területet - kommunikáció, csoportok koordinálása, rendezvényszervezés, kiállítás, nemzetközi kapcsolatok – mutatott be pályázatában.
A gazdasági környezet elvárja bizonyos fogalmak gyakorlati alkalmazását, mint az átláthatóság, az együttműködés, az önálló kezdeményezőkészség és kreativitás, vagy a feladatmegvalósítás kontrollálhatóságát minden ponton, nem csak a vezető, de a kollégák számára is. Ez a hétköznapokban többek között úgy jelenik meg, hogy a munkatársak együtt, egy térben dolgoznak, mindenki igyekszik követni, hogy egy-egy feladat éppen melyik fázisban van. "Meg kellett szüntetni, hogy minden kolléga külön szobában dolgozzon azon, hogy közösséget alkosson" – foglalja össze az intézményvezető. Furcsa ellentmondás volt az, hogy a közösségfejlesztők nem közösségben élték mindennapjaikban, hanem elszeparált irodákban egyesével-kettesével-hármasával!
A külső kapcsolatokban is fontos az átláthatóság, ezt szolgálja az intézményi credo, azaz hitvallás, amit a dolgozókkal közösen, mintegy kétéves közös munka után lehetett nem csak egyetértés, hanem azonosulás alapján is megfogalmazni és elfogadtatni. A credot a látogatók és a partnerek is megismerhetik, láthatják, milyen úton, milyen célok felé tart az intézmény.
Minden olyan tevékenységben, amihez pénz párosul, szükség van kockázatelemzésre. Ez a BKK mindennapi gyakorlatában azt jelenti, hogy minden megszervezésre szánt rendezvény előtt pontosan fel kell tárni a partneri kört, azaz a megcélzott közönséget, számba kell venni az összes szóba jöhető kockázati tényezőt (időjárás, gazdasági tényezők, külső események pl. ballagás nyaralás, beiskolázás), vagyis mindent, ami befolyásolja az értékesítés folyamatát. Így alakult ki, hogy egyes programokra már 4-5 hónappal korábban kihelyezzük a pénztárba a jegyeket, mert elegendő egy ballagás vagy más hasonló kötelező pénzköltést jelentő esemény, a beszűkült lehetőségek miatt a családok már nem tudnak jegyet venni, ha csak egy hónap áll rendelkezésükre.
A pályázat az intézmény működésének minden területét auditálta, jószerivel szokatlannak tűnő kérdésekkel. Nagy kihívás volt a nyelvezete, logikája, több pályázó meg is hátrált. "Át kellett kódolni az agyamat, de nagyon élveztem. Úgy gondoltam, ha nem is nyerünk, jó ez a közösségi munka, ahol egyúttal találkozunk a legfelsőbb – ez esetben minisztériumi – igényekkel, elvárásokkal, gondolkodásmóddal. Minden kolléga megkapta a saját területét, aztán már ment, mint a karikacsapás – idézi fel Szigetvári József. A pályázat részét képezte a látens partneri igény felmérése. Erre egy fricskával reflektáltunk: egy-két kérdésnél, ahol úgy találtuk, nem releváns a megfogalmazás, néhány javaslatot tettünk a pályázattal foglalkozó szakmai bizottságnak. Persze benne volt a lehetőség, hogy rosszul reagálnak rá, de jól vették."
A Minősített Közművelődési Intézmény cím elnyerése csak a kezdet, megtartása sokkal nagyobb feladat. Egyrészt fontos, hogy a fenntartó – jelen esetben a százhalombattai önkormányzat – kedvező szakmai visszajelzést kapott intézményének működéséről. Másrészt azzal, hogy a Barátság Kulturális Központ az országos figyelem középpontjába került, a szakmabeliek jóval kritikusabbak, ugyanakkor kíváncsiak is, ami a korábbinál is nagyobb felelősséggel jár. Érezhetően megfordult az eddigi gyakorlat, aminek keretében a BKK munkatársai felkeresték országszerte a partnerintézményeket és ötleteket vettek át. Most meg kell szoknunk, hogy hozzánk érkeznek - a közelmúltban például Veszprémből, Pécsről és Egerből –, hogy osszuk meg velük tapasztalatainkat, kezdeményezéseinket.
A tény, hogy az ország ez idáig összesen tíz minősített közművelődési intézményének egyike lett a BKK az örömön túl azt a felelősséget is jelenti, hogy a 2010 óta eltelt két és félév munkája és az ebből fakadó eredmény, sokak számára referencia és követendő példa is egyben!
LA