Gyakori kérdések, szakértő válaszok az adózásról

A személyi jövedelemadó bevallás alapján túlfizetésem keletkezett, melynek kiutalását kértem, de a törvény által előírt 30 napos kiutalási határidő leteltét követően sem kaptam meg a visszaigényelt összeget. Mi lehet ennek az oka?

Mindenekelőtt fontos tudnivaló, hogy az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. (Art.) 53. § (2) bekezdése értelmében az adóhatóságot a hivatali eljárása során titoktartási kötelezettség terheli, így konkrét adózóval kapcsolatos ügyekben elektronikus levél, illetve telefon útján nem adhat felvilágosítást. Konkrét adóügyekben ezért a kérdésekkel, kérésekkel az illetékességgel rendelkező regionális adóhatóság ügyfélszolgálati irodáit személyesen, vagy írásban célszerű megkeresni.

Az adóvisszatérítés késedelmével összefüggésben az alábbi általános jellegű tudnivalókat ajánljuk tisztelt ügyfeleink figyelmébe.

Az adóvisszatérítés késedelme esetén mindenekelőtt célszerű ellenőrizni a bevalláson az adó-visszatérítésre vonatkozó adatok helyes kitöltését. Gyakori hiba, hogy az adózó a bevallás főlapjának „C” blokkjában elmulasztja annak jelzését, hogy a teljes visszaigényelhető összeget, összegeket visszakéri, illetve, hogy más adóhatóságnál, vámhatóságnál nincs esedékes tartozása. Ajánlott a „C” lapon feltüntetett pénzintézeti számlaszám, illetve postai átutalásra vonatkozó kérelem esetén a postacím helyességének ellenőrzése is. Ugyancsak gyakori hiba, hogy az adózó nem tölti ki a bevallás 58. sorát (a kifizetők által levont adóelőleg összege), emiatt adófolyószámlája nem tartalmazza a korábbi, kifizetők által történt befizetéseket, ezáltal a túlfizetés helyett tartozást mutat.

Az Art. 37. § (4) bekezdése alapján az adóhatóság a magánszemély bevallásában feltüntetett visszatérítendő jövedelemadót és járulékot a bevallás beérkezésétől számított 30 napon belül, de legkorábban az adóévet követő év március 1-jétől utalja ki. Az elektronikus úton benyújtott személyi jövedelemadó bevallás esetében a kiutalás legkorábbi időpontja február 1-je. A 37. § (5) bekezdése értelmében a kiutalás napjának az számít, amelyen az adóhatóság az átutalásra megbízást adott. A hivatkozott jogszabályhely alapján a kiutalásra nyitva álló határidőt több tényező is befolyásolhatja, így különösen ha a bevallás kijavítását az adóhatóság elrendelte, vagy ha ellenőrzésre választották ki az adózót. Fontos tudni továbbá, hogy az adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megillető adóvisszaigénylést az általa nyilvántartott adótartozás, adók módjára behajtandó köztartozás, az adózó nyilatkozatában vagy a vámhatóság, illetőleg más adóhatóság megkeresésében közölt – vámhatóságot, más adóhatóságot megillető – tartozás összegéig visszatarthatja, ezáltal a visszatérített összeg – amennyiben a fentiekben meghatározott tartozás áll fenn – a visszaigényelt összegtől eltérhet.


1987-ben nyitottam Ifjúsági Takarékbetétet, mely 1993-ban lakáscélú betétté alakult át. Utoljára 2009 elején történt befizetés a betétre, melyet most meg szeretnék szüntetni és fel szeretném venni a benne levő összeget. Kérem, szíveskedjenek arról tájékoztatni, hogy ha nem lakáscélra használom fel, akkor annak milyen adójogi vonzata van?

2008. január elsejétől megszűnt a lakáscélú megtakarítások – különösen az ifjúsági takarékbetétek - adókedvezményének visszafizetési kötelezettsége, akkor is, ha a megtakarítást nem lakáscélra használták fel. Ezt az adókedvezményt egyébként utoljára 2001-ben lehetett érvényesíteni. [ 2008. évi LXXXI.  törvény 239. §, 257. § (18) bekezdései ].


Mit tekintünk háztartási szolgáltatások adókedvezményének és mit értünk lakás fogalma alatt a jogszabály értelmében? A mosogatógép, illetve mosógép karbantartása alkalmával kért szolgáltatás díja figyelembe vehető-e a kedvezménynél?

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény ( a továbbiakban: Szja ) 37. § (1) bekezdése kimondja, hogy az összevont adóalap kedvezményének kiszámításakor figyelembe vehető háztartással kapcsolatos szolgáltatások a következők: lakásfelújítással, korszerűsítéssel kapcsolatos szolgáltatás, gyermekfelügyelet, gyermekgondozás, háztartásvezetés, házi ápolás, háztartási nagygépek karbantartása, javítása, a lakás a lakóház tüzelőberendezésének, fűtésrendszerének, égéstermék elvezető rendszerének, hideg- és meleg-, valamint szennyvízrendszerének karbantartása, javítása.

Az Szja  3. §-ában található értelmező rendelkezések 73. pontja a lakás fogalmát a következőképpen definiálja: az ingatlan-nyilvántartásban lakóház vagy lakás megnevezéssel nyilvántartott vagy ilyenként feltüntetésre váró építmény, valamint az építési engedély szerint lakóház céljára létesülő építmény, ha készültségi foka a szerkezetkész állapotot eléri, továbbá az ingatlan-nyilvántartásban tanyaként feltüntetett földrészleten levő lakóház.

A háztartási nagygép meghatározását az elektromos és elektronikai berendezések hulladékainak visszavételéről szóló 264/2004. ( IX. 23. ) korm. rendelet melléklete tartalmazza, amely alapján a 8422 VTSZ. számon a mosogatógép, illetve a 8450 VTSZ. számon nyilvántartott mosógép is háztartási nagygépnek minősül, azaz a felújításának- karbantartásának munkadíja figyelembe vehető a kedvezmény alap meghatározásakor.


Cégünk szeretne a jövőben az EU által engedélyezett File Maker pro 6 kereskedelmi számlázó programmal számlázni. Kérdésem az, hogy ez a program az APEH által engedélyezett-e?

A számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 24/1995. ( XI. 22.) PM rendelet 1/E. § (2) bekezdése alapján nem kell az állami adóhatóságnál bevizsgáltatni és engedélyeztetni a számlázó programokat, így ezen programokról nem készül hatósági nyilvántartás sem.
A számítástechnikai eszköz útján előállított és papírra nyomtatott számla kibocsátójának azonban biztosítania kell a számlázási program működésének ellenőrizhetőségét, valamint rendelkeznie kell a program működésére, használatára vonatkozó részletes leírással. Szükséges továbbá a készítő által a számla kibocsátójának címzett olyan tartalmú nyilatkozat is, mely szerint a program megfelel az adójogszabályokban előírt kötelezettségeknek.


(Forrás: APEH)

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás