A iskola tanulói által előadott műsorral egybekötött, jubileumi rendezvénnyel ünnepelte fennállásának négy évtizedes évfordulóját a Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium. A jeles eseménynek a Barátság Kulturális Központ adott otthont szeptember 8-án.
A nagyszabású ünnepségen jelen volt többek között Vezér Mihály polgármester, a rendezvény fővédnöke, Török Sándor alpolgármester, a Képviselő-testület több tagja, Kardosné Gyurkó Katalin, a kulturális tárca miniszteri biztosa, Hollósi Géza tankerületi igazgató és Sárközi Márta korábbi kerületi vezető. A jelenlévők között köszöntötték Tóth Istvánné, Homvári Károlyné és Szabó Zoltán egykori iskolaigazgatókat.
Mint ismeretes, az intézmény 3. Sz. Általános Iskola néven kezdte meg működését 1985-ben, majd ünnepélyes keretek között Arany János nevét vette fel 1992 március 3-án.
Horváthné dr. Hidegh Anikó főigazgató örömét fejezte ki, hogy a hosszú évek során értékes, tartós kapcsolatokat sikerült kiépíteniük számos intézménnyel, szervezettel, céggel, alapítvánnyal és egyéni segítőkkel.
Felidézte az iskola történetének legfőbb állomásait. Az induló, 1985-86-os tanévben Vajda Ferenc vezetésével a Zsolnai-program által nyújtott értékek mentén indult az ének-zenei profil, ami Tóth Istvánné vezetésével folytatódott 1988-tól. Később létrejött a gimnáziumi tagozat Homvári Károlyné irányítása alatt, aki 1991-től 10 éven át volt az intézmény igazgatója. Ezt követően a gimnáziumi tagozaton erősítették az angol nyelvet, ami után a természettudomány és a biológia kiemelése következett Szabó Zoltán 2001-től 2006-ig tartó igazgatásával. A folytatásban – már Horváthné dr. Hidegh Anikó vezetése alatt – bővült a gimnáziumi tagozat nyelvi előkészítő osztálya, legvégül pedig az informatika és digitális kultúra kiemelése felé fordulva teljessé vált az iskola arculata, elsőtől a tizenkettedik évfolyamig.
A főprofilok mellett meghatározó a művészeti nevelés is, ami a zenei, a képzőművészeti és a dráma területét öleli fel minden évfolyamban. Hasonlóan fontos továbbá a testnevelés; számos kiváló sportolót bocsátottak útnak, tavaly például négy, országosan is kiemelkedő sportoló diák kapott elismerést.
Egyedülálló területek – az elfogadás és a befogadás jegyében – az integrált oktatás, illetve már a korai szakaszban, 1986-ban kialakult eltérő tantervű tagozat, mai nevén a sajátos nevelési igényű tanulók tagozata, ahol tanulásban és értelmileg akadályozott, valamint autizmussal élő diákok nevelése zajlik. Húsz év után, 2006-ban kialakították a Regionális Autista Központ épületét, idén pedig a bővítése is megvalósult, így már 14-el több autizmussal élő gyermeket tudnak fogadni itt.
A főigazgató, beszédét megszakítva ajándékot adott át az egykori intézményvezetőknek, megköszönve "alapozó, előremutató munkájukat".
A folytatásban a többi között arról beszélt, hogy az iskola mára egy igazi nagy családként működik, amelyben "kicsik és nagyok, tehetségesek és kevésbé jó tanulók, erősek és elesettebbek is vannak gyermekek között".
A névválasztással kapcsolatban úgy fogalmazott, "Arany János a magyar irodalom legismertebb és egyben legjelentősebb alakja, lelkekbe vésődő meséket költött, halhatatlan magyar alakokat teremtett, ragyogóvá tette a múltat". Az "arany" szóban sok minden megtestesül; nemesfémként az örök érték szimbóluma, színeként a legmagasabb szintű teljesítményt képviseli, illetve a bölcsességet, a testi, lelki, érzelmi, értelmi és spirituális gazdagságot is szimbolizálja, valamint a ragyogás és az elegancia is jellemző tulajdonsága. "Melléknévként is szoktuk használni, például aranyos diákok, aranyos tanárok összetételben, és itt mindenki valamilyen kedvességként beszél ezekről a csoportokról".
A főigazgató köszönetet mondott minden, a nevelés-oktatást segítő munkatársaknak, akik keretet adnak az intézményben folyó szakmai munkának.
Köszönetét fejezte ki a jelenlegi 90 fős pedagógusgárdának, a korábbi vezetőknek és kollégáknak, akiknek a "munkája tette bele az iskola hírnevébe az alapokat, az értékeket, a nevet megillető fényt, a stabilitást és a kiválóságot.
Az eredményes munkát jól tükrözik az évek óta stabil, 90% feletti érettségi és a több, mint 80%-os beiskolázási mutatók, az állami díjak, címek, az Örökös Ökoiskola cím, a Kiváló Akkreditált Tehetségpont elismerés.
Az intézmény rendkívül büszke az Önkormányzat által 2016-ban adományozott Gyermekekért Díjra, a tanulókkal együtt kapott, 2020-as Környezetvédelmi Díjra, illetve az idén júniusban átvett Pedagógiai Díjra.
Horváthné dr. Hidegh Anikó reményét fejezte ki, hogy az Arany János Általános Iskola és Gimnázium a jövőben is megtartja az alapértékeket, amelyek közül a legfontosabb a tanulók érdekeit előtérbe helyező gyermekközpontúság.
Vezér Mihály polgármester emlékeztetett, hogy a város 31 évnyi szolgálata nyomán sok személyes élmény révén kötődik az intézmény falaihoz és a pedagógusokhoz, annak okán is, hogy három gyermeke az iskolában tanult. Az oktatás-nevelés kollektív csapatmunka, amiben a diákok mellett egyenlő, nagyon fontos és kiemelt szerep adatik meg a pedagógusnak, a szülői háznak, az állami oktatási irányításnak, a technikai dolgozók körének és a települési önkormányzatoknak. A cél közös, mindnyájan a gyermekek testi-lelki-szellemi fejlődéséért munkálkodnak.
Nagyon sok kihívással kell szembenézni, és a sokasodó, talmi érték helyett a folyamatosan változó világhoz igazodó, konvertálható tudásra kell szert tenni.
Rendkívül helyes felismerés volt, hogy Arany János nevét választotta az iskola, az elhangzottakon túl azért is, mert a város újkori címerében is megtalálható az arany színárnyalat, ami a gazdagságot fejezi ki. A gazdagság pedig az itt élők tudásán, szorgalmas, kitartó munkáján alapul.
Üdvözlendő, hogy az iskola nagyon nagy lépést tett az informatika terén, idejekorán felismerve a világ előrehaladásának irányát – hangsúlyozta a polgármester. Hozzátette, ma már viharsebességgel fejlődő, tudásalapú társadalomban élünk, amelyben rendkívül fontos a korlátlan mennyiségű információ azonnali feldolgozása.
A polgármester szerint rang százhalombattai diákként országos vagy megyei szintű tanulmányi versenyeken részt venni, illetve az eredményesség a kiváló továbbtanulási rátában is megmutatkozik, az elhivatott pedagógusi munka nyomán.
Kiemelt szerepet tölt be a nevelés-oktatás a társadalom életében, mert az itt elkövetett hibák kijavítása igényli a legtöbb időt. Stratégiai ágazat lévén nagyobb erkölcsi és anyagi megbecsülésben kell részesíteni a területen dolgozókat. Emlékeztetett, hogy volt időszak, amikor nagyhatalomként az ágazat nemcsak követte, hanem irányította a világ tudományos életének változását. A tehetségek felismerője és gondozója, Rátz tanár úr munkássága nyomán például két kiváló tudós került ki a Fasori Evangélikus Gimnáziumból, Wigner Jenő fizikus és Neumann János matematikus személyében. Előbbi a Nobel-díjat, utóbbi az Amerikai Matematikai Társaság Bôcher-emlékdíját kapta meg. Óriási korszaka volt ez a magyar tudományos életnek, ehhez az időszakhoz kell visszatérnünk, különösen a természettudományokban kivívva a világelsőséget, amihez a pedagógus pálya társadalmi megbecsültségének erősítése szükséges.
Vezér Mihály hasonló, többször 40 sikeres évet kívánt az iskolának, amire nagyon büszke a város.
Kardosné Gyurkó Katalin miniszteri biztos is köszöntőjében kiemelte, hogy sok minden változott az oktatás területén az elmúlt 40 évben, azonban változatlan azon szándék, hogy a diákok tartós tudásban részesüljenek. Tudás, élmény, emberség – ezekből épül fel a minőség, amit a névadó szavaival élve "aranynál maradandóbb kincsnek" nevezhetünk.
"A minőség nem valami távoli, absztrakt fogalom. Ott bátorít a tanár mosolyában, amikor megérti a diák bizonytalanságát. Ott bukdácsol a gyerek első, kicsit még bátortalan versmondásában. Megcsillan a díjakon, felvillan az eredménytáblán, s ott néz a szemünkbe a ranglisták élén. Ott van a közös projektekben, a színpadon, a laborban, a sportpályán. És ott van abban is, ahogyan a szülők, a város vezetése és partnerei támogatják az iskolát" – fogalmazott.
Nem csupán az eltelt, hanem a tudatosan alakított jelent és jövőt is érdemes ünnepelni. Az iskola a tantárgyakon túl a kezdeményezőkészségre, a munka fontosságára, a felkészültség alapvetőségére és a minőség embert és közösséget építő erejére is tanít.
Kardosné Gyurkó Katalin köszönetet mondott az elmúlt 40 évért az alapítóknak, a tanároknak, diákoknak, szülőknek, a város vezetésének, mindazoknak, akik hisznek abban, hogy minőség nélkül nincs jövő. "Kívánom, hogy a következő negyven évben is ugyanilyen hittel, lelkesedéssel és humorral és szeretettel haladjunk tovább" – zárta beszédét.
Nagy Balázs alpolgármester az állófogadáson mondott köszöntőjében a többi között személyes emlékként felidézte, hogy az iskola 1985-ben, 1120 tanulóval és 77 pedagógussal kezdte meg működését, aminek ő maga is részese volt, 1./c osztályos tanulóként. 40 év egy emberöltő, és egy ilyen jubileum nem a falak, az osztálytermek ünneplését jelenti, hanem a boldog pillanatokra, a barátságokra, a sikerekre és talán a kudarcokra emlékezünk. Az intézmény sikeres működéshez elengedhetetlen a szülői közösség támogatása; az Arany iskolának mindig is ez volt az erőssége, amellett, hogy a vezetők mindenkor megtalálták a helyes oktatási irányt. A diákok, az iskolai közösség és a szülők "szentháromsága", mindig egy irányba tudta mozdítani az intézmény szekerét – fogalmazott.
"Isten éltesse az iskolánkat! Színes, színvonalas, sikeres intézmény! Az iskolát 20 éve irányító Horváthné dr. Hidegh Anikó igazgatónőt végtelenül tisztelem emberként és az elért eredményekért egyaránt! Gratulálok a kerek évfordulóhoz a régi és jelenlegi tanároknak és diákoknak!" – írta közösségi oldalán Nagy Balázs. (Fotó: Tóth Erzsébet)