Iskolánk, a SZISZKI egyik, tanárok képzését megcélzó Erasmus+ projektje, "A Green Future in the Digital World" (röviden FITDigit) két újabb fontos állomásához érkezett.
Projektünk főbb céljai között szerepel olyan oktatási programok, játékok, digitális eszközök készítése, amelyek környezeti nevelés témában segítik a tanárokat, a pedagógusokat és az oktatási szakértőket munkájuk eredményesebb elvégzésében. Cél a kollégák környezeti nevelésben mutatott jártasságának fejlesztése, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának hatékonysága az iskolájukban, szűkebb és tágabb környezetükben.
Projektünk támaszkodik a STEAM oktatási modellre, amely integrálja a természettudományok, a technológiai, a mérnöki, a művészeti és a matematikai ismereteket az informatika és digitális eszközök segítségével, élményalapú ismeretátadás és ismeretszerzés formájában.
Az egyik mérföldkő, amelyhez idén áprilisban érkeztünk, annak a 11 angol nyelvű oktatási segédanyagnak a megosztása, amelyen a projektpartnerek az elmúlt több, mint egy évben dolgoztak. Mindegyik munka a környezettudatosság fejlesztését célozza meg a digitális történetmesélés és a programozás eszközeivel. (https://www.aksantys.com/a-green-future-in-the-digital-world/)
A másik, számunkra különösen jelentős mérföldkő, hogy a FITDigit projekt ötödik találkozójára Százhalombattán, iskolánkban került sor 2024. április 24-26. között. Projektünk 7 intézményből szerveződött, főkoordinátorunk az Aksantys nevű független, nonprofit szervezet Franciaországból. Hozzájuk csatlakozott további 6 partner: Bagarasi Hurriyet Ilkokulue (általános iskola, Törökország), Eurodimensions (tanácsadócég, Málta), EU&Pro centrum vzdelavani a praxe (oktatási központ, Csehország), Murtuna Gazi Ortaokulu (általános iskola, Törökország), Instituto Comprensive Borgetto Partinico (általános- és középiskola Olaszország) és iskolánk, az Érdi SZC Százhalombattai Széchenyi István Technikum és Gimnázium (Százhalombatta). A helyi találkozóra partnereink közül Málta kivételével mindenhonnan érkeztek képviselők.
A projekt tematikájába illeszkedő programjainkat igyekeztünk színessé tenni vendégeink számára.
Ellátogattak hozzánk a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület képviseletében Dr. Vásárhelyi Tamás, Könczey Réka és Saly Eszter, akik animátorként, játékmesterként egy interaktív műhely keretein belül ismertették meg velünk az általuk kifejlesztett Klíma vándortanösvényt. A tanösvény az MKNE munkatársai által készített, saját fejlesztésű interaktív játékokat tartalmaz a klímaváltozás témakörében, amelyek részben attól válnak "vándorrá", hogy dobozokban könnyen lehet őket szállítani a bemutató helyszínére. A foglalkozás során vendégeink, és egy későbbi foglalkozás során iskolánk tanulói, kis csoportokat alkotva "vándoroltak" 4 állomást érintve, ahol a játékmesterek segítségével kísérletezhettek, kipróbálhatták a játékokat, és új ismereteket szerezhettek. Az Egyesület célja az érzékenyítés a klímaváltozás témájában, a következmények megismertetése az említett játékok segítségével, amelyek olykor valóban játékok, máskor modellek, taneszközök, kísérletezésre alkalmas eszközök, és segítik a felfedezve tanulást, támogatják a kíváncsiságot, és a megelőzésre is nagy hangsúlyt fektetnek. Alkalmasak arra, hogy önállóan is játszhassanak, dolgozhassanak velük a gyerekek és felnőttek. Elsősorban környezettudatosan, újrahasznosított anyagokból készültek ezek a segédeszközök. Vendégeink nagyon élvezték ezt a játékos foglalkozást, és új tanítási ötletekkel térhettek haza.
A program részét alkotta egy Scratch programozási műhelyfoglalkozás is, ahol iskolánk három tanulója, Bernáth Ábel, Mikula Barnabás és Molnár Dénes Ákos 11. A osztályos tanulók bemutatták azokat a Scratch animációkat, amelyeket az iskolánk által megalkotott oktatási segédanyag programozási fejezetéhez készítettek. Beszéltek az animációk készítéséről, egynek a készítésén lépésről lépésre végig is vezettek minket, majd vendégeink, a fiatalok segítségével, önállóan is kísérletezhettek a Scratch izgalmas világában, fejlesztve digitális készségeiket.
A találkozónk előkészítésének egyik lépése volt, hogy Homolya Gábor érdi képzőművész március folyamán iskolánkba látogatott, hogy Regős Ágnes tanárnő tanítványainak "trash art", vagyis hulladékművészeti foglalkozást tartson. A foglalkozás eredményeképpen izgalmas munkák születtek, amelyekből Regős Ágnes kiállítást rendezett be. Ezt a kiállítást vendégeinknek is megmutattuk, sőt Homolya Gábor művész úr vendégeinknek is tartott egy workshopot, ahol újabb izgalmas alkotások születtek hulladékból.
Találkozónk kiemelkedő eleme volt, hogy látogatást tehettünk a MOL Campusban Budapesten, ahol a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. képviseletében Molnár-Nagy Mária University Business Lead Expert tartott előadást a cég körforgásos gazdaságba illeszkedő működéséről, törekvéseiről és céljairól, a fenntartható hulladékgazdálkodásról. Az előadás részeként megismerhettük a MOL Campus épületét is, amely szigorú fenntarthatósági elvek jegyében épült, innovatív megoldásokat használva, amelynek része többek között a geotermikus energiát felhasználó hűtési- és fűtési rendszer vagy a szürkevíz újrahasznosítása is. Végül pedig az épület tetejéről megcsodálhattuk a ragyogó napsütésben elénk táruló Budapestet.
Ha már Budapesten jártunk, megtekintettük a város szívében megbújó, egyelőre kevésbé ismert Trash Art múzeumot, ahol újrahasznosított fém autóalkatrészekből készített filmes tárgyak és szereplők éledtek újjá az alkotók kezei között.
A projekttalálkozó elengedhetetlen része volt a jógyakorlatok cseréje és kifejlesztett oktatási segédanyagaink közös értékelése is. Ezt folytatjuk a következő projekttalálkozó során 2024 májusában, Olaszországban.
Szabó Lídia, projektkoordinátor