Széles körű civil összefogással megtisztították az Erőmű út mellett, a Benta-patak feletti "római" híd környezetét, illetve lefestették az átkelő korlátját.
Az augusztus végi avatáson a Satu Alternatur zenekar koncertjével, valamint étellel és itallal várták a szervezők – Nemes-Nagy Ferenc, Bukovinszki Miklós, Leveles László – az ünneplőket. A közös munka nem volt hiábavaló, ugyanis az ódon híd közkedvelt találkozási pont lett.
Tauber Norbert ötletgazda a Halom TV-nek elmondta, hogy a 1026 számú cserkészcsapattal összefogva gondoltak a műemlék megóvására, hogy újra használható legyen, és népszerű közösségi térként is funkcionálhasson. Az elburjánzott növényzet eltávolítása után a letisztult környezet a fiatalok a középgeneráció és a szépkorúak számára egyaránt alkalmassá vált találkozásra, kikapcsolódásra. Az előkészület mintegy két éve kezdődött, először engedélyt kellett kérni a terület tulajdonosától, a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóságtól, majd egyezetettek az Önkormányzattal. A munka több mint egy éve indult, ami során a cserkészekkel, magánszemélyekkel, különböző céges kapcsolatok révén megtaszították a sűrűn benőtt területet.
Török Sándor alpolgármester is részt vett az avatáson, örömtelinek nevezte, hogy a híd környezete megújult, és fölfedezhetővé vált a városlakók számára. A fiatal generáció talán nem is tudta, hogy létezik a régi átkelő, amit szinte már nem lehetett látni a benőtt növényzet miatt. Emlékeztetett, hogy hosszú évek óta kérdéses, hogy a város, vagy vízügyi igazgatóság-e a terület tulajdonosa – úgy tűnik utóbbi –, és ebből kifolyólag kinek a feladata a karbantartás.
Az okleveles adatok szerint a híd valójában nem a római korban, hanem a 18. században épülhetett. Valószínűleg postaút vezetett át rajta, illetve a 18. század végén az első katonai felmérés térképén már jelezték. Külön miniszteri eljárással, egy jogszabály keretében nyilvánították műemlékké, szerepel az országos nyilvántartásban – mondta el T. Németh Gabriella, a "Matrica" múzeum igazgatója.
Mint ismeretes, eleinte csak a "római" átkelő biztosította az összeköttetést Százhalombatta és a külső területek között, majd a Dunamenti Erőmű munkálataihoz kapcsolódóan épült meg az új közúti híd 1960-ban, a régi kőszerkezeten ugyanis nem tudtak közlekedni az építési anyagot szállító teherautók. (Fotó: Facebook – Nemes-Nagy Ferenc)