Az ország fejlődésének egyik legfőbb feltétele, hogy gazdasága fejlett, vagy legalább is fejlődőképes legyen. A magyar vállalkozások versenyképességéről tartott előadást január 26-án Pongorné dr. Csákvári Marianna, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára a Cívis Klub rendezvényén a Hotel Training konferenciatermében.
2006-ban is folytatódik a Mikrohitel-program – mondta. Sőt, az eddigi ötmillió forintos hitel helyett 6,35 millió forintot vehetnek fel a vállalkozások, kezdő is elnyerheti, a futamidő pedig az eddigi öt év helyett nyolc évre nő. Sikeres vállalkozásösztönző konstrukciónak bizonyult a Széchenyi-kártya, amely szintén változik az idén: a korábbi tíz helyett 2006-ban huszonöt milliósra nő a keret. Ezek mellett a Sikeres Magyarországért hitelprogramokat, valamint a tőkeprogramokat is igénybe vehetik a vállalkozások. A pályázati lehetőségekről szólva elmondta: az idei évben is megmaradnak a főbb irányok, így az internetes, a háziorvosi, a találmányokra vonatkozó, valamint a roma pályázati lehetőségek, a konkrét program most készül, hamarosan meghirdetik. Fontosnak tartja – említette -, hogy nagyobb hangsúlyt kapjanak az oktatási-képzési programok, a vállalkozók minél többen sajátítsák el a korszerű fejlesztési ismereteket.
Az előadás után kérdéseket tettek fel a résztvevők: felvehet-e többféle hitelt is egy vállalkozás, mikor szereznek érvényt annak a rendeletnek, amely előírja, hogy a lakóövezetből ki kell költözniük a környezetterhelő tevékenységet folytatóknak, egyszerűbbé válik-e a mezőgazdasági művelésből való kivonás? Volt, aki véleményt formált meg: a kedvezményes kamatozású hitel helyett a vissza nem térítendő támogatásoknak kellene nagyobb hangsúlyt kapniuk, ugyanis a vállalkozások számára ez jelentené a valós segítséget. Az is elhangzott, hogy az ITD-nek nagyobb szerepet kellene biztosítani a magyar vállalkozások versenyképességének növelése érdekében.
Pongorné dr. Csákvári Marianna lapunk kérdésére elmondta: a rendszerváltás óta eltelt tizenöt év gyökeresen átalakította a magyar vállalkozói tudatot, a komoly kihívások serkentették a vállalkozókat arra, hogy tanuljanak, tájékozódjanak. Mindez azt eredményezi, hogy egyre többen élnek a fejlesztési lehetőségekkel, és egyre versenyképesebbek lesznek a külpiacon is a magyar vállalkozások.