Teljessé vált az e-ügyintézés Budaörsön

Az Európai Unió ajánlásának legfelső, negyedik szintjét is elérő e-ügyintézést indított útjára a Budaörsi Önkormányzat, melynek segítségével meg lehet tekinteni a helyi adóinformációkat és a rendszeren keresztül adónyilatkozatok is továbbíthatók.

Szinte már negyedévente összegyűlünk, hogy valamilyen új fejlesztésről számoljunk be - kezdte beszédét Wittinghoff Tamás polgármester. Elmondta, hogy tavaly novemberben indították útjára az SMS-s ügyintézést és ennek a fejlesztési iránynak a következő állomása az e-ügyintézés tökéletesítése.

Budaörs azoknak a magyar városoknak egyike, ahol valóban érdemes elektronikus szolgáltatásokban gondolkodni, ugyanis itt szinte általánosnak tekinthető az internet-használat - közölte az összegyűlt érdeklődőkkel Tevanné dr. Südi Annamária, a település jegyzője. Hozzátette: a városban az otthonról internetezők száma már eléri az 55 százalékot, ami a hazai átlag duplája, de még az uniós átlagot is jóval meghaladja. A fejlesztésekkel tudatosan két irányba indultak el: egyrészt tovább növelték azoknak a számát, akik - otthoni elérés híján - is hozzáférhetnek, és használni tudják az új elektronikus szolgáltatásokat. A jegyzőnő szerint akik nem tanulják meg az Internet használatát a mai korban a XXI. század elején, azok digitális analfabétává válnak, ami ugyanolyan problémákat fog felvetni, mint a XX. század elején az analfabétizmus.

Ezért az országban elsőként a Budaörsi Önkormányzat fogadott el rendeletet a digitális esélyegyenlőségről, amely biztosítja, hogy azok is bekapcsolódhassanak az információs társadalomba, akik ezt a segítségük nélkül anyagi, vagy más okokból nem tehetnék meg. Ennek körében az önkormányzat
- Nyilvános internet-elérési helyeket nyitott
- Ingyenesen képezte az időseket és hátrányos helyzetűeket
- A városban több helyen úgynevezett IT-mentor szolgálatot működtet
- Jó állapotban lévő számítógépeket pályázati úton osztott szét a rászorultak között
- ingyenes wifi hozzáférést biztosított a Templom téren és a Városházán

A fejlesztések másik iránya az volt, hogy megteremtették a hivatalban a többcsatornás ügyintézés lehetőségeit. Tavaly november óta például már SMS-ben is kapcsolatba lehet lépni az önkormányzattal.

Az SMS-s ügyintézés 3 szintjét fejlesztették ki, így:

• Az ügyfelek mobiltelefonos üzeneteken keresztül információkat kérhetnek különböző ügytípusok intézéséről.
• SMS-ben időpontot foglalhatnak,
• illetve elkezdhetik ügyük tényleges intézését is. Megadják előre az SMS-ben kért adataikat, így, amikor személyesen bejönnek a hivatalba, az iratokat előkészítik, azokat csak aláírnia kell a kérelmezőnek.

A kormány az 1044/2005. kormány határozattal fogadta el az EU által ajánlott egyes elektronikus közszolgáltatások színvonalának értékelésére kidolgozott négyfokú skálát. A most elkészült fejlesztés jelentősége abban áll, hogy ezzel elérték az Európai Unió ajánlásának legfelső, negyedik szintjét.

Az első szint lényegében információs, tájékoztató szolgáltatás, amely csak általános információkat közöl az adott üggyel kapcsolatos teendőkről és a szükséges dokumentumokról. Ennek biztosítására 2005-ben, megnyitották az éjjel-nappal működő elektronikus ügyfélszolgálatukat, amelyet a www.budaors.hu web oldalról érhetnek el az érdeklődők.

A második szinten lehetővé válik az adott ügy intézéséhez szükséges dokumentumok, nyomtatványok letöltése, és azok ellenőrzéssel vagy ellenőrzés nélküli elektronikus kitöltése, amely esetben a dokumentum benyújtása hagyományos úton történik. Szintén az előbb említett web oldalról tölthető le.

A harmadik szinten a közvetlen vagy ellenőrzött kitöltésű dokumentum segítségével történő elektronikus adatbevitel, és a bevitt adatok ellenőrzése is megtörténik. Az ügy indításához, intézéséhez személyes megjelenés nem szükséges, de az ügyhöz kapcsolódó közigazgatási döntés (határozat, egyéb aktus) közlése, valamint a kapcsolódó illeték- vagy díjfizetés hagyományos úton történik.

A negyedik szint az, ahol az ügyintézés teljes folyamata on-line módon zajlik, ekkor az ügyhöz kapcsolódó közigazgatási döntés is elektronikus úton kerül közlésre, illetve a kapcsolódó illeték- vagy díjfizetés szintén elektronikusan intézhető, amely az előbb említett elektronikus ügyfélszolgálaton keresztül az elektronikus ügyintézési portálon érhető el.

A budaörsi fejlesztések kulcseleme az, hogy az önkormányzat lehetővé tette a város lakói számára, hogy ugyanazt a kódot használják helyben is, mint, amivel az országos rendszerbe, az e-ügyfélkapun át regisztrálták magukat. Vagyis nem kényszerítik őket a procedúra megismétlésére helyi szinten, így aki egyszer regisztrált, annak a kódja, Budaörsön is érvényes. A rendszer egyébként alkalmas arra, hogy a más típusú digitális aláírásokkal rendelkezőket is befogadja.

Ez a döntés a jegyzőasszony szerint azért volt nagyon fontos a fejlesztések tekintetében, mert az állampolgárt nem érdekli és nem is kell, hogy érdekelje, hogy mely állami szervnél intéződik az ügye, így tehát értelmetlen arra bírni, hogy a digitális ügyintézéshez különböző digitális aláírásokat használjon. A fejlesztés ezért is tartott hosszú ideig, hiszen a biztonsági protokollt meg kellett valósítani az ügyfélkapus és a budaörsi rendszer között.

A budaörsi adózók már tavaly december óta megtudhatják a helyi adóegyenlegüket internetes honlapunkról: akár naponta figyelemmel követhetik az előírások és befizetések alakulását. Február elsejétől a rendszer már az adóbevallások fogadására is képes. Első lépésben az építmény- és telekadó elektronikus bevallási nyomtatványai készültek el, de rövid időn belül további nyomtatványokkal bővíti a kört az önkormányzat. Többek között a 2007. május 31-én esedékes iparűzési adó is bevallható lesz elektronikusan.

Mint ismeretes az APEH felé már bizonyos körben kötelező az elektronikus adóbevallás; a helyi adóhatóságok azonban országosan még nem készültek fel erre a feladatra. Budaörs úttörő szerepet vállalt a helyi adók elektronizálásában, s Tevanné dr. Südi Annamária elmondta, hogy szívesen osztják majd meg tapasztalatainkat más települések helyi adóhatóságaival.

Beszéde végén a jegyzőasszony reményét fejezte ki, hogy a budaörsi vállalkozók közül sokan élnek majd az új lehetőséggel, és nemcsak az APEH-hoz, hanem az önkormányzathoz is elektronikusan küldik bevallásaikat, időt és energiát megspórolva maguknak és az ügyintézőknek is.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák