Gombos Péter, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának dékánhelyettese, a Magyar Olvasástársaság elnöke, a "Dobj el mindent, és olvass!" program hazai ötletgazdája tartott előadást a Hamvas Béla Városi Könyvtárban május 20-án.
A találkozón elsősorban pedagógusok vettek részt. Az előadó – aki az olvasóvá nevelés elkötelezett szakértője és maga is gyermekkönyvszerző – ismertette, milyen könyvekkel és hogyan lehetne elérni, hogy a jelenlegi "netgeneráció" könyvforgatóvá, az ajánlott és kötelező olvasmányok értő olvasójává váljon. Beszélt a digitális bennszülöttek csoportjáról, amelybe minden jelenlegi diákunk tartozik. Hangsúlyozta, hogy az internet megjelenése óta zajló és az elmúlt években egyre felgyorsuló digitális kultúraváltás miatt a gyerekek ugyan sokkal többet olvasnak, csak nem könyvet. Megváltozott az olvasás módja (szinte eltűnt az élményszerző olvasás, elsősorban információszerzésre használják), de változás mutatkozik a korosztály társas viselkedésében, a tudásmegosztásukban és kapcsolatgazdálkodásukban is. Az internetezéshez szokott elme teljesen más – ezt minden téren figyelembe kell vennünk "digitális bevándorlóként", azaz szülőként és tanárként. A bevándorló-bennszülött generációváltásnak ma még nehezen felmérhető, továbbgyűrűző következményei várhatók az oktatási rendszerben is.
Gombos Péter kiemelte a papíralapú könyvek előnyei közül, hogy nélkülük a gyerekek nem tanulnak meg nyelvi sorozatból saját képet alkotni, szövegértésük gyengül. Felhívta a figyelmet olyan, a diákság körében közkézen forgó, kedvelt regényekre, amelyek problémafelvetésük vagy szerkezetük miatt alkalmasak, hogy hidat képezzenek a klasszikus kötelező, illetve ajánlott irodalom felé. A szakember a többi között alsósoknak Berg Judit Rumini, nagyobbaknak pedig Janne Teller Semmi, Timothée De Fombelle Vango című regényét és Patrcik Ness köteteit ajánlja. Listájáról a könyvtárosok is felvilágosítást adnak, a rajta szereplő könyvek pedig kivétel nélkül kölcsönözhetőek az intézményben.