A bevételi oldalon stabil, kiadási oldalon lendületes költségvetést fogadott el a képviselő-testület 2006 február 9-i ülésén. A működési célú bevételek meghaladják a működési kiadásokat, a működés-felhalmozás aránya pedig 60-40%-os. Utóbbi azt jelzi, hogy nemcsak az intézmények és a város megszokott színvonalú működtetésére, hanem a vagyon gyarapodására is lehetőséget kínál az idei esztendő. Papíron 12,226 milliárd forintból gazdálkodik a város, amiből 3,8 milliárd a tartalékvagyon része. A Polgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint 2005. december 31-én 7,593 milliárd forint volt a város tartalékvagyona és 2,149 milliárd forint a szabad pénzeszköze. Mindkettőt folyamatosan befekteti az önkormányzat.
A Szalai János Tanuszoda bővítésére 350 millió forintot helyezett céltartalékba a testület. (A tervezett beruházásról bővebben olvashatnak külön írásunkban.) Nem támogatta az elképzelést Bernáth Tibor és Tornai Tibor, mert azon a véleményen voltak, hogy sokkal olcsóbb és célszerűbb lenne, ha az uszodabővítést a strand 50 méteres medencéjének lefedésével, az ottani szolgáltatások bővítésével oldaná meg a képviselő-testület.
A 2006-os költségvetés vitája előtt dr. Benedek László kifejtette, hogy a testület megvalósította azt a célt, amit 2002-ben tűzött maga elé, egyensúlyba hozta a költségvetést. Ennek köszönhető, hogy most több évig tartó, jelentős beruházásokba foghat a város, és kiemelkedően sokat költhet intézményei felújítására. Hangsúlyozta, annak ellenére, hogy a tartalékvagyon egy részének bevonása szerepelt a tavalyi költségvetési tervben is, tényleges felhasználásra nem került sor. Nem valószínű az sem, hogy az idei felhasználás elérné a tervezett mértéket.
A vita során Tornai Tibor megkérdezte, mi az oka, hogy az elvégzett korszerűsítés ellenére 30%-kal emelkedik a közvilágítás költsége. Kiss József irodavezető elmondta, hogy a tavalyi költségvetésben alultervezték ezt a költséget, de az eltérést nagyobb részben az okozza, hogy a költségek tartalmazzák azt a 46 millió forintot, amelyet a korszerűsítésért kell törleszteni az ELMŰ-nek.
Török Sándor bizottsági elnök arra hívta fel a figyelmet, hogy a FER tűzoltóság támogatása 2,5-ről 3,5 millióra emelkedett, amiért a jövőben az üzemi tűzoltóság korszerűen felszerelt rohammentője is a lakosság rendelkezésére áll majd. Kiemelte azt is, hogy a privatizációnak köszönhetően a járóbeteg-szakellátás először idén kerül az önkormányzatnak 100 millió forint alatti összegbe, miközben emelkedett a szolgáltatás színvonala, új szakmákkal bővült az ellátás. Beszélt a szociális ellátórendszer változásáról, kiemelve, hogy tavaly egyetlen jogos igényt sem utasított el az önkormányzat forráshiány miatt, és ez az idén is így lesz.
Kisebb vita alakult ki a polgárőrség támogatásáról, ami idén 1,5 millió forint. A szocialista képviselők azt mondták, hogy ha a polgárőrség több támogatást szeretne, mutassa be, hogy milyen többlettevékenységre kívánja azt fordítani.
A Fidesz frakció kérdésére, hogy mit tesz a város azért, hogy jobb legyen a korábban egészségtelennek kikiáltott ivóvizünk, elhangzott, hogy folyamatosan átmossák és szakaszosan kiváltják a régi vezetékrendszert. Csak ennek a több évig tartó beruházásnak a végén érdemes a tervezett, több százmilliós vas- és mangántalanító-üzemet megépíttetni. A korábban szóba került rákkeltő anyagok– szerves szénhidrogének – jelenlétét tavaly öt alkalommal mérték, és a határértékek alatt találták.
Szigetvári József korábbi javaslatára döntés született arról is, hogy mobil lelátót vásárol a város, amelyet nagyrendezvényei során illetve bérbeadással hasznosít. A lelátót a döntés értelmében a Batta-Invest Kft veszi meg, és a cég fogja üzemeltetni is.
Öt millió forintot helyeztek céltartalékba az erdei iskola programok támogatására. Tornai Tibor szerint egységesen, normatív alapon kellene felosztani a támogatást, dr. Benedek László polgármester szerint ellenkezőleg: azok között, akik rászorulnak. A végső döntést márciusban hozza meg a szakbizottság a hivatal szakirodájának és az intézményvezetőknek a bevonásával.
Szilágy István, a pénzügyi bizottság elnöke összegzésként azt mondta, hogy bizottsága egységesen megszavazta a költségvetési tervet, mivel azt forrás oldalról biztosítottnak látják. A testület azonban „nem dőlhet hátra”, hiszen két éven belül jelentős változások várhatóak az önkormányzat pénzügyi helyzetében. Ezekre fel kell készülni, különös tekintettel a 2007-tel kezdődő, új európai uniós fejlesztési ciklusra, amely során jelentős forrásokat vonhatunk be a költségvetésébe. Fel kell tárni azt is, mennyiben és hogyan lehetne bevonni a város működtetésébe a vállalkozói tőkét, illetve a növelni abban a civil szerepvállalást. Mindent meg kell tennie az önkormányzatnak azért is, hogy a tervezett törvényi változások – az iparűzési adó eltörlése – minél kevésbé sértsék gazdasági érdekeit.
Bernáth Tibor úgy vélekedett, hogy nem elég stabil a költségvetés, mivel kiadási oldalon közel 30%-os tartalékvagyon-bevonás szerepel, a bevételeknek pedig közel 50%-a adóból származik. Utóbbit azért tartja hibának, mert hiányolja a stratégiát, ami az iparűzési adó közelgő megszüntetésére adna választ. Mivel minden most tervezett beruházást el sem lehet indítani egy év alatt, túlzottnak tartja az ezekre céltartalékba helyezett tartalékvagyont, és nem ért egyet azzal, hogy ezen kívül más forrásokkal nem számol a költségvetés. Kiadási oldalon az „emberi tényező” hiányáról beszélt. Mint mondta, csak a beruházásokra és fejlesztésekre összpontosít a költségvetés, miközben kevés hangsúlyt kap a biztonság és az anyagi megbecsülés.
Dr. Tüske László szerint éppen ellenkezőleg van. Az elmúlt 15 évben nem volt olyan mértékű intézményfelújítás, mint amilyet idénre terveznek, de vajon nem a lakosság érdekét, biztonságát, kényelmét szolgálja-e a nagyarányú út- és járdafelújítás, a csapadékvíz-elvezetés, a közrend és közbiztonság javítása, a szociális ellátórendszer bővítése, vagy az egészségügyi ellátás színvonalának emelése? – kérdezte. Az iparűzési adóval kapcsolatos stratégia hiányolására reagálva azt mondta: éppen azért kell a tervezett nagyberuházásokat az előttünk levő két évben végrehajtani, mert most megvan rá a lehetőségünk.
Bakos Ernő hozzátette, hogy nem az intézményhálózat bővítését, hanem a régóta esedékes felújítását tervezik, aminek nincs a későbbiekre költségkihatása. Götzinger István szerint a testület jó örökséget hagy a következőre, mert hosszú távra megalapozta a működés biztonságát, de a fejlődés lehetőségét is. Nem hiszi, mondta, hogy bárki kételkedhet abban, hogy a panel-, a termál-, vagy a Közép-Dunavölgyi fejlesztési program (konkrétan a téglagyár hasznosítása) a lakosság életminőségének javulását szolgálja.
Szalai Attila úgy fogalmazott, 70%-ban egyet tud érteni a költségvetési tervvel, de hiányolja a nagy ígéretek, így a bérlakásépítés beváltását, nem helyesli, hogy a tartalékvagyont a MOL-részvények eladásával növelte az önkormányzat, összességében pedig sok céllal egyet tudott érteni eddig is, de azzal, ahogy ezek megvalósultak, már nem.
A végszavazásnál tíz képviselői igennel fogadták el a város 2006-os költségvetési rendeletét. Fazekas Márk, Szalai Attila, Bernáth Tibor és Tornai Tibor nemmel szavazott, a Napos Oldal képviselői nem vettek részt a költségvetési vitában és szavazásban.
Tények és tervek - a teljesség igénye nélkül
• Iparűzési adóból 2005-ben 4,1 milliárd forintos bevétele volt a városnak, 2006-ban 4,6 milliárdos bevételre lehet számítani
• Tavaly nem szerepelt a bevételek között kistérségi normatíva, idén 40,5 millió kerül a költségvetésbe ezen a címen
• Köztisztasági feladatokra tavaly 98,8 milliót, idén 100 milliót irányoztak elő
• Zöldfelületek és parkok fenntartására tavaly 164,558, idén 131 milliót irányoztak elő
• A városi közvilágítás tavaly 84,670 millióba került, idén 109 millióba fog kerülni
• Közmunkákra tavaly 2,23 millió forintot költöttünk, idén 24,587 millió szerepel a tervekben, és a kétfős létszámot 15-re emelik
• A bővülő szolgáltatások miatt felemelik az Okmányiroda létszámát, és a tavalyi 46,772 millió helyett idén 63,866 milliót terveznek a működtetésére.
• A közigazgatás működtetésére tavaly 994,965 milliót költött a város, idén az 1 milliárd 21 millióra emelkedik
• Az egészségügyi hozzájárulás csökkenése miatt 50,835 millióról 50,718 millióra csökken a képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíja
• Az országgyűlési és a helyhatósági képviselő-választások lebonyolítására 11-11 millió forint szerepel a költségvetési rendeletben
• 4,932 millióról 6 millióra emelkedik a polgármesteri keret
• A tavalyi 6,5 millió helyett idén és jövőre is 9 millió forinttal támogatja az önkormányzat a Magyarok Öröksége Alapítványt
• A járóbeteg-szakellátásra tavaly 122,54 milliót, idén 93,707 milliót kell fordítania a városnak. Utóbbi a 2004. évi támogatás 65%-a
• 2006-ban 5 millió forintos vis maior alapot hozott létre az önkormányzat
• 7,119 millióról 5 millióra csökkentették a környezetvédelmi alapot, 67-ről 70 millióra emelték a sport alapot úgy, hogy abban már az úszók téli sporttáborára szánt 3 milliós támogatás is szerepel, tehát az keretösszeg gyakorlatilag változatlan.
• 16-ról 21 millióra emelkedett a Fogyatékkal Élők Támogatási Alapja
• Változatlanul 7 millió forint szerepel a Kulturális Alapon
• 194,799 milliót fordítottunk tavaly szociális ellátásra, idén 202,5 milliót tervez rá a képviselő-testület
• A tavalyi 14,107 millió után idén 42,4 milliós fejlesztést, a tavalyi 20,554 után idén 45,4 milliós számítástechnikai fejlesztést tervez a költségvetés a Polgármesteri Hivatalban
• 25 millió forintot különítettek el a játszószerek beszerzésére, amit a jövőben a Batta-Invest végez
• Fejlesztési tervekre tavaly 69,121 milliót költöttünk, idén 80 milliót terveztek erre
• 72-ről 80 millióra emelkedett az út- és járdarekonstrukció kerete
• 40-ről 79,184 millióra emelkedett a városi hidak rekonstrukciójára fordítandó pénz
• 120 millió forintot különítettek el a termálfúrásokra
• 62,4 milliót költöttünk, és a tervek szerint 115,615 milliót költünk parkrekonstrukcióra. Rekonstruálják a Jedlik-Irinyi, a Jedlik-Bláthy utcák közötti parkokat, valamint a Jedlik-Irinyi parkot elválasztó parkolót
• 25 millió forint ÁFA-t fizetünk ki az Ifjúság úti szálló átadása kapcsán, és 35 millió forintért valósítjuk meg a Csenterics út forgalomlassítását
• 80 milliót különítettek el az Idősek Gondozóháza bővítésére. Az új, 500 négyzetméteres épületszárnyban további 30 személy nyerhet elhelyezést
• Összesen 478,3 millió forintot különítettek el a csapadék-vízelvezetés idei programjára
• 100 millió forintot különítettek el 24 új bérlakás megépítésére
• Tavaly 1 milliárd 659, idén 1 milliárd 893 forintot különítettek el felújításra. Ebben szerepelnek a 2005-ös évről áthúzódó, Főnix programos nagyberuházások, mint a BMK és a könyvtár (766,9 M), a VSZK (194,639 M) és a Polgármesteri Hivatal (393,8 M) felújítása.
• Lakáscélú helyi támogatásra tavaly 118, idén 100 millió forintot irányoztak elő
• Energiatakarékossági pályázatra, valamint külső nyílászáró-cserék támogatására a tavalyival azonos összeget, 35, illetve 100 milliót különítettek el
• Az egyharmados pályázat önkormányzati részére 100 millió forintot irányoztak elő
• 117,731 millió forintot helyeztek céltartalékba a városi intézményekben dolgozók egy havi jutalmára
• 40 milliót helyeztek céltartalékba az erőmű védőtávolságában építkezők kártalanítására
Bevételek: 12.226.010.000
Működési célú bevételek: 6.748.600.000
Felhalmozási célú bevételek: 1.610.405.000
Finanszírozási műveletek (egyéb források): 3.876.005.000
Kiadások (ezer Ft): 12.226.010
Működési előirányzat 5.620.397
Személyi jellegű kiadások: 2.158.928
Munkaadókat terhelő járulékok: 664.017
Dologi jellegű kiadások: 2.255.837
Speciális célú működési támogatások: 344.115
Ellátottak pénzbeli juttatásai: 197.500
Felhalmozási előirányzat: 5.184.045
Beruházási előirányzat: 1.456.062
Felújítási előirányzat: 1.895.163
Felhalmozási célú támogatások: 1.832.820
Egyéb kiadási előirányzat: 1.421.568
Általános tartalék: 20.000
Céltartalék: 1.323.876
Hitel- és kamattörlesztés: 77.692