Változások a fizetésképtelenségi eljárások rendszerében

A fizetésképtelenséggel kapcsolatban felmerülő eljárások csoportjába klasszikusan a csődeljárás és a felszámolási eljárás tartozik, azonban az elmúlt évek jogszabályalkotó és módosító tevékenységének eredményeként ma már ide sorolhatóak a végelszámolási eljárások, a megszüntetési eljárások és az adósságrendezési eljárások is.


A köznyelvben gyakran szinonimaként használt fogalmak között az alapvető különbség az, hogy míg a csődeljárás a fizetésképtelenség megszüntetésére irányul a gazdálkodószervezet megszüntetése nélkül, addig a felszámolási eljárás a cég jogutód nélküli megszüntetésére a hitelezők lehető legnagyobb arányú kielégítése mellett. Míg korábban a végelszámolás hatálya alatt álló cégek többségére az volt a jellemző, hogy rendelkeztek a tartozásaikat fedező vagyonnal, addig ma már elmondható, hogy a kényszer végelszámolások aránya az összes végelszámoláson belül meghatározó, és az érintett cégek többsége nem tudja kielégíteni a hitelezőit. A megszüntetési eljárás is jogutód nélküli megszűnést eredményez, azonban mint a fantom cégek elleni küzdelem eszköze a fel nem lelhető gazdálkodó szervezetek aránylag gyorsabb törlését eredményezheti. Az adósságrendezési eljárás kizárólag helyi önkormányzatot érinthet és lefolytatásával az a sajátos helyzet állhat elő, hogy az adósságrendezésbe bevonható vagyon felosztásával az önkormányzat ugyan nem szűnik meg, azonban kötelezően ellátandó feladatait vagyonától megfosztva kell megoldania.


A Közép-magyarországi régióban a gazdálkodó szervezetek ellen indult fizetésképtelenségi eljárások (csőd-, felszámolási- és végelszámolási eljárások) darabszáma az utóbbi években folyamatos emelkedést mutat. Míg a 2005. évben 6 827 eljárás volt folyamatban, addig a 2010. évben már 17 188 darab. Folyamatosan bővült az adóhatóság eszközrendszere a kényszervállalkozások, a rosszhiszeműen működő vagy az alvó cégek kiszűrésére, amelyek körében mindig aránytalanul magas a fizetésképtelenné válók száma.


A fiktív adózók elleni hatékonyabb fellépés érdekében alkalmazza az adóhatóság az adószám felfüggesztési eljárást. A jogintézmény lényege, hogy a felfüggesztés időtartamára az adózó sem a felfüggesztés alatt, sem azt követően nem érvényesíthet adó-visszaigénylést, adó-visszatérítést, valamint a felfüggesztés kezdőidőpontjában folyamatban levő, vagy a felfüggesztés időtartalma alatt előterjesztett, a felfüggesztést megelőző időszakra vonatkozó adó-visszaigénylési, adó-visszatérítési kérelmeit az adóhatóság csak a felfüggesztés megszüntetését követően teljesíti.

A rendkívül szigorú jogkövetkezményekkel járó felfüggesztésre kizárólag az adózás rendjéről szóló törvényben (Art.) meghatározott, kötött tényállások bekövetkezése esetén kerül sor azzal, hogy ha a tényállás megvalósul, az adóhatóság mérlegelés nélkül köteles a felfüggesztés elrendeléséről határozni. A felfüggesztésre okot adó körülmények a következők:

 az adóhatóság eljárása során hitelt érdemlő adatok utalnak arra, hogy az adózó székhelye, vagy szervezeti képviselője fiktív,

 az adózó szervezeti képviselőt az adóhatósághoz nem jelentett be,

 az adózó bevallási vagy adófizetési (adóelőleg-fizetési) kötelezettségének a törvényi határidőtől, illetve az esedékességtől számított 365 napon belül nem tesz eleget,

 az adózó a számviteli törvény szerinti beszámoló letétbe helyezésére és közzétételére előírt határidőig ezen kötelezettségének nem tesz eleget. Ebben az esetben az adóhatóság 15 napos határidő tűzésével felhívja az adózót a mulasztás pótlására. Amennyiben az adózó a felhívás ellenére sem tesz eleget kötelezettségének, az állami adóhatóság a határidő elteltét követő napon az adózó adószámát 60 napos határozott időtartamra felfüggeszti. Ha az adózó a beszámoló letétbe helyezési, illetve közzétételi kötelezettségének a felfüggesztés időtartama alatt sem tesz eleget, az állami adóhatóság erről a cégbíróságot elektronikus úton haladéktalanul értesíti és kezdeményezi a cég megszűntnek nyilvánítását.


Folyó év első félévében a Közép-magyarországi régióban 31 045 adószám került jogerősen felfüggesztésre. Mindez növelte a megszüntetési eljárások és a kényszer végelszámolások számát.


A felszámolási eljárások darabszáma a Közép-magyarországi régióban (diagram) azt mutatja, hogy az adóhatóság által kezdeményezett eljárások száma ugyan évről évre nő, azonban az összes kezdeményezett eljáráson belüli aránya csökkenő tendenciát mutat, azaz a növekvő felszámolási darabszámot más hitelezők által indított ügyek generálják.


Az adóhatóság által kezdeményezett felszámolási eljárások darabszámának alakulása

a Közép-magyarországi régióban, az adóhatósági hitelezői igénnyel érintett tárgyévi eljárásokhoz viszonyítva2008-2011. I. félév között



 


Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás