Az elkövetkező hét feladatairól tartottak megbeszélést Pest Megye Önkormányzata hivatalában. Az önkormányzat vezető munkatársai, valamint a 12 megyei fenntartású szociális intézmény vezetője részletesen áttekintette az intézmények helyzetét, a gondozottak szükségleteit, egyedi igényeit, a rendelkezésre álló infrastruktúrát, a helyben felajánlott segítséget, illetve szolgáltatásokra vonatkozó ajánlatokat, valamint az ellátás elkövetkező 10 napra számított költségeit. Az információk és a javaslatok összegzése alapján elfogadták az elkövetkező időszakban követendő gyakorlatra vonatkozó szabályokat, illetve ajánlásokat – valamint a továbbiakra nézve a hivatal számára megküldendő információk körét.
Az intézményvezetők részletes beszámolója alapján egyértelműen megállapítható, hogy a gondozottak ellátását akkor is meg lehet oldani, ha a HunGast Kft. a szociális intézményekben is felfüggeszti a szolgáltatását. A teljes körű és megfelelő színvonalú ellátás egyetlen technikai akadálya, ha a szolgáltatását felfüggesztő HunGast Kft. megtagadja a főző- és tálalókonyhák, valamint az étkezők átadását.
A tárgyalások jelenlegi állása alapján azonban érdemi előrelépés várható: elfogadva az álláspontot, hogy közérdeket sértene a különleges ellátást (például glutén, fehérje, vagy éppen cukormentes diétát) nagy számban igénylő gondozottak egészsége és életkörülményei veszélyeztetése, várhatóan sikerül megegyezésre jutni az infrastruktúra használata, illetve üzemeltetése tekintetében. Egy ilyen tartalmú megállapodás igen jelentős előrelépésnek számítana és remélhetőleg nem csak a szociális otthonokra, hanem a 22 közoktatási intézményre is ki lehet majd terjeszteni.
A megbeszélésen elfogadott szabályok a következő 10 napra érvényes szempontokat és irányelveket határozzák meg. A szociális otthonokban 1724 gondozott élelmezését kell megoldani e szabályok szerint, így az ebédről a helyben elérhető szolgáltatók bevonásával gondoskodnak az intézmények, a reggeli és a vacsora az intézmények szervezésében és lebonyolításában fog megtörténni. Az ajánlatokat, valamint az önkéntes felajánlásokat és az önkéntesek munkáját az intézményvezetők összegzik, a Hivatal koordinációja mellett. Az egyes helyi gyakorlatok – megrendelt szolgáltatás tartalma és így ára – eltérőek lehetnek. A diétás szükségletek, vagy például a kisdedkorúak arányától függően, vagy olyan tényezők miatt, hogy például a közelben elérhető-e olyan intézményi kapacitás, amely segítséget nyújthat.
Összességében megállapítható, hogy a legtöbb helyen elegendő szabad kapacitás áll rendelkezésre megfelelő összetételben és közelségben. Jellemző, hogy több helyi vállalkozó is felajánlott, és képes is, a szükségletek szerinti megfelelő szintvonalú étkeztetésre – nem beszélve a professzionális közétkeztetési szolgáltatók által benyújtott ajánlatokról. A hivatal az intézmények részére biztosította az alapanyagok, illetve a szolgáltatások megvásárlásához szükséges forrásokat. Az önkéntes felajánlásokat, a vállalkozók által tanúsított rugalmasságot pedig ezúton is köszönjük!
A közép- és hosszabb távú megoldás tekintetében megkezdődött a helyi konyhák felszereltsége és állapota felmérése (amennyiben az adott intézményben egyáltalán működik főző- vagy tálalókonyha). A jelenlévők összegzően megállapították, hogy a tartós, az előírásoknak mindenben megfelelő, ugyanakkor költséghatékony megoldások legkomolyabb akadálya elsősorban a mosogatási lehetőség hiánya. Minden egyéb körülmény jól kezelhető (a legtöbb intézményben) de az egyszer használatos eszközök jelentősen drágítják a beszerzést, így a konyhák és eszközök átvétele a HunGast Kft.-től valóban jelentős előrelépésnek számítana. A biztonságos és megfelelő színvonalú étkeztetésben az intézményvezetők megfelelő szakmai tapasztalattal rendelkeznek, és valamennyi esetben elérhetőek helyben az esetleges speciális igényekhez, diétákhoz elengedhetetlen alapanyagok, illetve szolgáltatások – valamint az elvárásoknak megfelelő munkaerő is rendelkezésre áll.
Az önkormányzat vezetése bocsánatot kért a jelenlévőktől a méltatlan helyzet kialakulása miatt és megköszönte a gondozottak ellátása érdekében tett erőfeszítéseiket.
Pest Megye Önkormányzatának pénzügyi helyzetéről
Miután a HunGast Kft felfüggesztette a közétkeztetést a Pest Megyei Önkormányzat által fenntartott intézményekben, nagy számban érkeznek megkeresések, illetve kérdések az önkormányzat általános pénzügyi helyzetével kapcsolatban.
Természetesen minden ezzel kapcsolatos konkrét kérdésre válaszolni fogunk. A következő dokumentumokat azoknak az érdeklődőknek a figyelmébe ajánljuk, akik jól használható, de részletes információt keresnek:
1. Előterjesztés Pest Megye Önkormányzata 2011. évi költségvetése tárgyában
Az előterjesztést 2011. január 28-án fogadta el a Közgyűlés. Többek között a működés alulfinanszírozásáról és a 2010. évről áthúzódó tartozások állományáról is megtalálhatóak a legfontosabb adatok, illetve megállapítások.
2. Előterjesztés Pest Megye Önkormányzatának 2011. évi költségvetését megalapozó rendeletek és határozatok módosítása illetve hatályon kívül helyezése tárgyában
Az előterjesztést 2011. január 28-án fogadta el a közgyűlés. 21 olyan intézkedést tartalmaz, amely a feladatellátásban, a juttatásokban, az erőforrások optimalizálásában olyan szigorításokat tartalmaz, amelyektől jelentős megtakarítás várható az idei, és a következő évben.
3. Pest Megye Önkormányzata 2006 - 2010
A 2010 szeptemberében elfogadott dokumentum "Átláthatóság és felelősség – Gazdálkodás, vagyongazdálkodás" című fejezetében részletesen, grafikonokkal és ábrákkal is bemutatattuk a négy év gazdálkodásának története. Különös tekintettel az önkormányzati feladatok alulfinanszírozására, az egyes ágazatoktól elvont források mértékére, a normatív finanszírozás arányára a közvetlen feladatellátásban. Reményeink szerint közérthetően mutatja be a megyei önkormányzat bevételeinek és kiadásainak szerkezetét, időbeni változását.
Nem titkolt szándékunk szerint bizonyítja azt is, hogy az önkormányzat nehéz anyagi helyzetével kapcsolatos információk nyilvánosak voltak.

