A világgazdasági válság - közvetve vagy közvetlenül - mindenkire hatással van. Hogy miként éljük ezt meg és hogyan vészeljük át, rajtunk múlik. Léteznek ugyan válságkezelő tanácsadások, programok, de a megoldást magunknak kell megtalálnunk, kidolgoznunk és végrehajtanunk. Nem könnyű, de az érdi Gaszt Attila példájából úgy tűnik, a bátorság és a kitartás meghozza gyümölcsét.
Gaszt Attila egy közel húsz éves, szerszámgyártással, műanyag fröccsöntéssel és szériaforgácsolással foglalkozó céget vezet Érden. A válság előtt elsősorban az autó- és az elektronikai ipar számára készítettek termékeket több nagy cég beszállítójaként, hosszú távú szerződésekkel. Az üzemek a hét minden napján három műszakban dolgoztak, emellett egy fióktelephelyet is létrehoztak Várpalotán, folyamatosan fejlesztettek, beruháztak, tartalékoltak. A cég árbevétele 2003 és 2008 között a tizenháromszorosra nőtt. Az Üzlet & Siker meghívásos pályázatán 2008-ban ők nyerték a "Minősített Vállalkozás" címet.
- A válság nálunk 2008. október 23-án jelentkezett először – meséli a cégvezető. A televízióból tudtam meg, hogy az egyik autógyártással foglalkozó nagy megrendelőnk leállította a gyártást. Természetesen a mi beszállításunkat sem fogadták, miközben az alapanyagok kamionszámra érkeztek hozzánk. Működött a dominó elv: a megrendeléseink egyik napról a másikra 70 százalékkal estek vissza. Két hónap múlva beállt a megrendelés-állományunk a válság előtti időszak 60-70 százalékára.
- Vállalkozók százai mentek tönkre emiatt. Önöknek viszont sikerült átvészelni ezt az időszakot. Hogyan?
- Az addigi folyamatos megrendelésekkel, hosszú távú szerződésekkel nagyon kényelmes volt az életünk, de ez idő alatt is folyamatosan fejlesztettünk és tartalékoltunk. Ezzel próbáltunk gazdálkodni. A várpalotai telephelyen négy naposra csökkentettük a munkaidőt, az érdi üzemekben pedig a korábbi három helyett két műszakot vezettünk be, de nem bocsájtottunk el senkit. Közben pedig folyamatosan azon gondolkodtunk, hogyan tovább? Kiléptünk a piacra, és magunk kerestünk új megrendelőket, de nem jártunk sikerrel. Mindenki a kivárásra rendezkedett be.
Elkezdtünk ötletelni, a gépeink univerzálisak, fejlesztéssel bővíteni lehet a termékpalettát. Kialakítottunk egy hosszú távú stratégiát, aminek az volt a lényege, hogy a felszabadult kapacitásainkat, kompetenciánkat kihasználva olyan saját termékkel jelenjünk meg, amelyre igény van, növekvő a piaca és egyedi kínálatra is alkalmas. Arra törekedtünk, hogy olyan terméket állítsunk elő, amelynek inkább több kisebb vevője van, mint kevés nagy.
- Egy új termék bevezetése éveket is igénybe vehet, még akkor is, ha profi szakemberek koordinálják. Önöknek mennyi időbe telt?
- Még 2008 végén megfogalmazódott, hogy olyan iparágak felé kell orientálódnunk, amelyeket kevésbé érint a válság. 2009 februárjában már kész volt a terv: minőségi műanyag cukrászati és party service kellékeket, evőeszközöket, tányérokat, poharakat, műanyag irodai eszközöket, a virág- és dísznövénypiachoz, valamint a szórakoztató elektronikához kapcsolódó termékeket állítunk elő! A cukrászati termékek tervezésekor egy cukrászati kongresszus résztvevőinek véleményét kértük ki. Rengeteget jegyzeteltünk, és az észrevételeket, javaslatokat figyelembe véve március végén - április elején elkészítettük a műanyag pohárkrém tartók és desszertes tálak prototípusát. Májusban már a sorozatgyártáshoz szükséges szerszámokat terveztük-gyártottuk. Ezzel párhuzamosan kialakítottuk az új vállalkozás teljes arculatát, a tiszta jogi hátteret, a termékportfóliót és a saját értékesítési stratégiát. Szeptembertől már több hazai jó nevű cukrászdának értékesítünk.
Idén februárban részt vettünk a budapesti Nemzetközi Cukrászati, Sütőipari és Gasztronómiai Szakkiállításon, ahol a termékeink iránti érdeklődés felülmúlta reményeinket. Kétszázhatvankettő potenciális ügyféllel tárgyaltunk, és tizennégy rendelést vettünk fel. Ezen kívül jelentős nemzetközi érdeklődésre is szert tettünk, több külföldi szaklap írt termékeinkről. Beváltak a számításaink, van igény a minőségi újdonságokra, a megrendeléseink folyamatosak, és most az újabb termékek piacra dobását készítjük elő. Ugyanakkor az elmúlt év szeptemberére a korábbi megrendelőink is visszatértek, a megrendeléseink száma a válság előtti szintre emelkedett, így újabb alkalmazottakat tudtunk felvenni.
- Igazi sikertörténet az önöké, de végigcsinálni biztosan nem volt olyan egyszerű, mint elmesélni. Mi a titka az elért eredményeknek?
- Nem estünk kétségbe a válságtól, mert az egyben lehetőség is a továbblépésre. Nagyon fontos, hogy nem volt hitelünk, és volt elegendő tartaléktőkénk ahhoz, hogy a szükséges fejlesztéseket végrehajtsuk. Sikerült olyan termékeket létrehozni, amelyre egyre inkább igény van.