Hogyan mûködik az autóklíma? Enyhítő hűvös fuvallat…

  • GURULDA
  • 2009-04-20
  • 400 megtekintés

Csillogó lakkozott fém, és hatalmas üvegfelületek. Ez jellemzi autóinkat manapság. Valódi élményt nyújt az utazás egy ilyen üvegkupola alatt, mert rengeteg fény jut be az utastérbe. A télen
lágyan melengető napsugarak azonban nyáron gyilkos hőséget teremtenek perceken belül az utastérben. A napon hagyott autóban akár 70 fokos hőség is tombolhat! Megoldás?

A légkondícionáló. Egyszerű. Nyomjuk be a gombot, és kész. Felhasználó-szemmel ennyi a varázslat. De mi is történik valójában, egy kicsit leegyszerűsítve?
Gondoljunk arra, mikor vizesen kilépünk a fürdőkádból, és vacogva nyúlunk a törülközőért, vagy amikor a kánikulában izzadunk a napon. Testünk ismeri a fizikát, és a párolgás jelenségét felhasználja a bőr felületének lehűtésére. Mert a párolgás intenzíven hőt von el.
Ezt a fizikai jelenséget egy múlt század elején élt amerikai, Willis Haviland Carrier fektette műszaki alapokra. Valószínűleg neki nem csak a teste ismerte a fizikát, hanem az esze is…

A légkondícionáló berendezések tehát a párolgás-hőelvonás elvén működnek.
Azonban a rendszerekben víz helyett egy speciális hűtőközeget (civil nevén gázt) használunk, mely a szobában már -26 fokon felforrna, gázzá válna. Magas nyomáson viszont folyékony halmazállapotba kerül, és munkára fogható. A szükséges nyomásról az autó klímakompresszora gondoskodik. Ahogy a nagy nyomású folyadékká alakított hűtőközegünk egy szelep segítségével hirtelen kis nyomásra esik vissza, párologni kezd. Ami, ha visszagondolunk az izzadásra, hőt von el. Ez a hőelvonás az autó műszerfala alatt elhelyezett elpárologtatóban következik be, ami működése közben elvonja az utastér hőjét, és hideget eredményez. Az
így felmelegedett, lecsökkent nyomású és ismét gázzá változott hűtőközeget megint beszívja a kompresszor, és folyamat kezdődik elölről. Ugyanez a folyamat játszódik le a lakásklímánkban,
vagy a hűtőgépünkben is.

A légkondi nem csupán hűt. Fontos előnyeként a levegő túlzott páratartalmát is megköti. Ezáltal a szélvédő páramentesítését másodpercek alatt képes megoldani hideg, és meleg levegő felhasználásával egyaránt. Így lehetséges télen a „kilátunk, és nem fázunk” jelenség.
Egy jól karbantartott légkondícionáló párátlanítás közben a levegő pollen, és por tartalmának kiszűrését is elvégzi. Tiszta szűrő esetén teljesen pollenmentes levegőhöz juthatunk. Ilyenkor az allergiások szó szerint fellélegezhetnek az utastérben! Kérdése van?

Felkészülten várja Önt a DELTAMARK AUTÓKLÍMA KÖZPONT.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák