Keserű, de tanulságos történetet osztott meg szerkesztőségünkkel egyik százhalombattai olvasónk, aki azt kérte, ne közöljük nevét és pontos címét, mert „nem szeretné, ha az egész város rajta nevetne”. Pedig, ami vele történt, bármelyikünkkel megeshet…
A társasház, amelyben levélírónk lakik, 2005 tavasza óta készült a kormány által meghirdetett egyharmados panelrekonstrukciós programra, és idén tavasszal tudták meg, hogy pályázatukat elfogadták, augusztus 21-én elkezdődik a nyílászárók cseréje. A felújítás szervezői arra kérték a tulajdonosokat, hogy ebben az időszakban biztosítsák a lakásukba történő bejutást, alkalmazkodjanak a vállalkozókhoz, mivel szigorú ütemterv szerint, sok munkát kell elvégezni. Levélírónk meg is tette a szükséges intézkedéseket, átalakította szabadságtervét, elhalasztotta nyári szabadságát.
Természetes, hogy a 170 lakásos társasházban, ahol még nem történt meg a nyílászárók cseréje, mindenki úgy szervezte a nyarat, hogy a lakás egyéb felújítási munkálatait is az ablakcserékhez igazították. Levélírónk is hasonlóan gondolkodott, tapétázásra, radiátorcserére és parkettázásra készült. Mivel egyedül él és a pénztárcája sem vastag, már júniusban elkezdte a régi tapéta leszedését. Úgy gondolta, munka mellett is kész lesz a mennyezetfestéssel és a tapétázással, mire jön az ablakcsere. A lakásban nagy volt a felfordulás, de úgy gondolta, ezt a nyarat kibírja, utána sokáig minden rendben lesz és szép lesz.
Nem volt örömteli a meglepetése, amikor az augusztus 20-a előtti héten véletlenül megtudta, hogy a társasház-felújítás közbeszerzése eredménytelen volt, új eljárást kell kiírni, aminek eredménye kb. október végére várható, vagyis idén már nem lesz ablakcsere.
Mit csináljon? Az ésszerűség azt diktálta, hogy abba a szobába, ahová az új tapéta került, maga cseréltesse ki az ablakot, a régiek ugyanis beáztak, így kárba veszhet az eddigi fáradsága és kiadott pénze. Sikerült találnia egy nagyon rendes vállalkozót, aki 16 napon belül szépen beépítette az új ablakot, így befejezhette a tapétázást és a parkettázást.
A radiátorcsere ügyében már júliusban elkezdte az intézkedést, de hiába, a címjegyzékben szereplő fűtésszerelők kötbéres munkákkal voltak elfoglalva, csak szeptember végére vállalták volna a feladatot. A házban viszont akkora már feltöltik a rendszert.
A lépcsőház bejárati ajtajára ragasztva talált egy hirdetést, amelyen víz- és központi fűtésszerelő kínálta szolgáltatásait 06-70-451-7585-ös telefonszámmal. A számon egy magát Kiss Rolandnak nevező személy mutatkozott be, és néhány napon belül jött is felmérni a munkát. Amikor részben elkészült, kiderült, hogy nem számlaképes. Levélírónk ennek ellenére kifizette neki a kért 20 ezer forintot a szerelés költségeire, mivel a fiatalember garanciát vállalt a munkájára, és azt mondta, a fenti telefonszámon bármikor elérhető lesz.
Szeptember 15-én elkezdődött a fűtési rendszer feltöltése, amit azonban le kellett állítani, mert a felszerelt radiátorból ömlött a víz. Levélírónk azonnal felhívta a nála járt „szerelőt”, aki megígérte, hogy másnap kijavítja a hibát. Azóta azonban nem jelentkezett, a telefonját nem veszi fel, vagy kinyomja. Szerkesztőségünk is többször megpróbálta hívni, sikertelenül.
A magát Kiss Rolandnak nevező személy levélírónk lakásán százhalombattainak vallotta magát, és azt állította, hogy fűtésszerelőként dolgozik Budapesten. Később azonban kiderült, hogy a szomszédos lakásban Gacsály Rolandként mutatkozott be, és azt mondta, hogy a MOL-nál dolgozik, Érden lakik. A tudakozóban nem találtak előfizetőt az általa használt telefonszámhoz. Amikor levélírónk számára világossá vált, hogy a fiatalember valójában csaló, egy egész napot telefonálással töltött, hogy valódi fűtésszerelőt találjon, mivel az egész épület feltöltése akadályozva volt. Nagy nehezen talált valakit, aki rendbe hozta a kontár munkát.
Az őt megkárosító ismeretlen ellen feljelentést akart tenni a rendőrségen, de az ügyeletes nem akart foglalkozni az üggyel. Anda Béla, az őrs vezető-helyettese úgy tájékoztatott minket, hogy az ügyeletes számára valószínűleg nem derült ki, hogy nem egyszerűen kontár munkáról van szó, ami a bíróság hatáskörébe tartozik, hanem egy ismeretlen elkövetőről, aki valószínűleg több jóhiszemű embert megtévesztett.
Amikor a rendőrségen elutasították, levélírónk a Polgármesteri Hivatal szabálysértési irodáján tett bejelentést, ahonnan azt a tájékoztatást kapta, hogy miután az őt ért kár meghaladja a 20 ezer forintot, továbbították az ügyét az érdi rendőrkapitányságra.
„Minden százhalombattai lakos ilyen kiszolgáltatott, aki nem hülye, csak nő?” – kérdezi levele végén a szerencsétlenül járt asszony, akinek az eredetileg tervezett pihensé helyett valóságos vesszőfutássá vált a nyár és a szeptember.
Sajnos, nem ő az egyetlen, aki hiába mondott le a nyaralásról a tervezett felújítás miatt, és olyanok is szép számmal akadnak köztünk, akiket így vagy úgy, kontár munkával, hibás áruval, szándékos elszámolással megtévesztettek, becsaptak. A rendőrség időről időre felhívja a figyelmet azokra a csalókra is, akik hivatalos személynek, szerelőnek, rendőrnek adva ki magukat, bejutnak a gyanútlan emberek lakásába, és így okoznak kárt. Jó, ha csak anyagit.
Nem árt, ha minden esetben ragaszkodunk a számlához, és mindenkinek meggyőződünk a személyazonosságáról, aki át akarja lépni a lakásunk küszöbét. De ki tudja megmondani, mennyire kell gyanakvónak és bizalmatlannak lennünk ahhoz, hogy soha ne érezzük magunkat becsapva, kiszolgáltatva, magunkra hagyva a bajban?



