A kínai autógyárak azon törekvése, hogy meghódítsák Európa és a világ autópiacait, egyenlőre kútba esett. A kis szerencsével éppen csak, hogy értékelhető törésteszttel rendelkező karosszériákba csomagolt környezetszennyező, korszerűtlen erőforrásokkal épített autókra a világ nem volt vevő, így vert seregként vonultak vissza a kínai gyártók.
A hazai piacra gazdagon ontják az ipari hulladék kategóriában induló modellek tömegét, de közben a profitot visszaforgatva keményen dolgoztak a fejlesztéseken. Az új cél, a hybrid és elektromos autók piacára való betörés. Várhatóan 2011-től megindul az offenzíva, hiszen az év közepére már várhatóan félmillió alternatív hajtású autó kerül le a szalagokról.
Egyenlőre a Japánok fejlesztései állnak a legjobban. Gondoljunk csak a Toyota Prius-ra, a Honda Civic Hybrid-re, vagy a rövidesen népautóvá előléptethető Insigt-ra, ami már az árát tekintve is versenyképes lesz a hétköznapi autókkal.
Persze az európaiak is igyekeznek, de az amerikai óriások is komoly fejlesztéseken vannak túl, és már szintén a piacra lépés előtt állnak. A Franciák talán komolyabban gondolták az elektromos meghajtást, hiszen ott a Renault, a Peugeot és a Citroen is idén már piacra dobja ezeket a zéró emissziós modelleket. Nekik már az elmúlt években is voltak ilyen gyártmányaik, csak azok általában flottás cégekhez kerültek és ott tesztelték őket, így komoly lépéselőnyre tettek szert a tapasztalatok és fejlesztések terén.
Ezen a téren a kínaiak sem voltak restek, hiszen már most több mint 2300 darab ilyen autó rója a kilométereket, miközben a nagy vetélytárs, az USA közel 25 milliárd dolláros tőkeinjekcióval és rövidesen már évi 267.000 elektromos meghajtású autóval akar beszállni a harcba. A kínai gyáraknak nem nagyon maradt más esélye, hiszen nem tudtak olyan tiszta és takarékos motorokat fejleszteni, mint a konkurensek, ezért erről a területről kivonultak, és padlógázzal a jövő autója felé fordultak.
A kínai belső piacok persze máshogy működnek. Ott még jelentős részben olyan autókat keresnek, amivel nagy távolságot is meg lehet tenni, és lehetőleg akár kétszázzal is lehet száguldani, hiszen itt még sokan életük első autóját vásárolják meg, és ezekből az élményekből szeretnék kivenni a részüket. Az elektromos autókkal a további problémájuk, hogy a mobilokból illetve laptopokból ismert, túlmelegedésre hajlamos, és időnként robbanásveszélyes lithium-ion akksik visszahívása nem tett túl jót az image-nak, ami nélkül nehéz elképzelni a sikeres jövőt. A háttérben azonban már ott állnak a lithium-kobalt-ion, illetve lithium-phosphat-ion akkumlátorok, amelyeknek gőzerővel zajlik a fejlesztése, és már most látható, hogy lényegesen többet tudnak nyújtani minden területen. A kínaiak jelenleg legnagyobbnak számító problémája az ár, hiszen egy elektromos autó piaci ára közel 30.000 dollárra jön ki, míg egy benzines autó ára ennek csak a fele, vagy töredéke.
Ami előny, és ezt már most is érzékelni lehet, hogy a hybrid meghajtású illetve az olcsó és egyszerű (nagyon egyszerű...!!) elektromos autók terjedésével, a nagyvárosok drámai légszennyezése, már most is csökkent. Tehát marad a Kínai Nagy Fal mögül alig kiszűrődő készülődés hangja, és majd meglátjuk, mekkorát bírnak lépni a piacok megnyeréséért folytatott küzdelemben. Lesz-e ezen a téren is nagy kínai áttörés, mint a sok olcsó gagyival nyomuló piaci bumm idején?