Ha várni kell

  • RIPORT
  • 2005-07-05
  • Írta: pm
  • 473 megtekintés
  • img
  • img

Az idősebbek még jól emlékeznek arra az időre, amikor csúcsidőben is legfeljebb egyórás intervallumban követték egymást a vonatok, amikor ünnepek előtt a szó szoros értelmében lógtak a lépcsőn az utasok. A buszok kiszámíthatatlanok voltak, mert sokat késtek, sőt, nem egyszer ki is maradtak járatok, aztán ha mégis befutott a busz, csak annyira lassított le, hogy lássuk, azért nem nyitja ki az ajtót, mert egyetlen további embert sem tudna már felvenni. Az ingázók nem egyszer órákat töltöttek a vasútállomáson, arra várva, hogy előbb-utóbb jön valamilyen jármű, amivel eljutnak a munkahelyükre.

Télen a várótermek nyújtottak menedéket az időjárás viszontagságai elől: akkor még két váróterem volt, egy a dohányzóknak, egy pedig a nemdohányzóknak, vaskályha állt minden helyiségben, és égett a tűz, mert a szolgálatos vasutas gondoskodott róla. Persze nemcsak erről gondoskodott, hanem felsöpörte, sőt, ha kellett, fel is mosta a kövezetet, összetakarította a peront, tavasszal pedig virágokat ültetett a kertekbe, a függő virágtartókba, és gondozta is a növényeket. Főleg ez volt a dolga, ezért kapta a fizetését, ő felelt azért, hogy rendben legyen a vasútállomás és környéke.

Mára eltűntek a szolgálatos vasutasok. A régiek nyugdíjba vonultak, újakat pedig nem vettek fel, mert úgy ítélték meg, hogy nincs rájuk szükség. A nemdohányzó várótermet szolgálati helyiséggé alakították át, és ezzel olyan kicsire zsugorodott az utasok számára megmaradt hely, hogy éppen-csak elférnek benne a hajléktalanok, akik időről időre ott ütnek tanyát. Berendezkednek, megágyaznak maguknak a padon, ott költik el a vacsorájukat, a vonathoz érkezők pedig szinte kellemetlenül érzik magukat és igyekeznek minél nesztelenebbül átosonni az alvók között az ajtótól a pénztárig.

Maga a váróterem figyelemre méltó: megfejthetetlen okok miatt kettéosztották, két lyuk-nagyságú helyiséget alakítottak ki ezzel. Az első csak az ajtón keresztül kap némi fényt, világítás valószínűleg nincs benne, vagy ha van, hát végérvényesen elromlott, szerencsére a következő helyiség rendelkezik ablakkal. Ez részben jó, mert megkönnyíti a tájékozódást, másrészt kellemetlen, mert láthatóvá teszi a falakat, amelyeket jobb lenne nem látni. Arról, hogy mikor festették ki legutóbb a termeket, nincs információnk, de az biztos, hogy évekkel ezelőtt történhetett. Nem zavarja a fenntartót a látvány, nem fordít rá figyelmet és nem költ pénzt: minek? Úgyis újra összefirkálják!
Vitathatatlan, hogy egyre inkább elővárosiasodunk. Sűrűbben közlekednek a vonatok, lerövidült a menetidő, most pedig megalakult a Budapesti Közlekedési Szövetség. Szeptembertől itt az egyesített bérlet és belátható időn belül megvalósul a tarifaközösség is.

Egyedül az utazási kultúra várat magára. Lepusztult várótermek, szemetes peronok jelzik, hogy a vasút egyelőre nekünk van, de nem értünk. Nem tart érdemesnek bennünket arra, hogy emberi körülmények között várakozzunk, hogy tiszta kocsiba ültessen minket, hogy nyitva hagyja előttünk az illemhelyet. Hogy mikor áll be mindebben változás, arról nincs elképzelésünk. A nagyobb baj az, hogy a MÁV-nak sincs.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák