Ha van autómárka, amelynek folyamatos újításaira, formabontó megoldásaira mindig felfigyel a világ, az a Citroën. A 90. jubileum jó alkalom arra, hogy a márka ne csak előre tekintsen, hanem egy pillanatra megálljon, és a múlt nagyszerű modelljei, melyek beírták magukat az autógyártás történetébe, ismét reflektorfénybe kerüljenek. Bár mindegyikük különleges a maga módján, egy ismérv összeköti őket: a Créative Technologie. Ez hatja át a Citroën múltját, és ez vezérli most is ennek a patinás gyárnak tervezőit, mikor a jövő autóinak megalkotásán dolgoznak. (www.citroen90ev.hu)
A 90. évforduló tiszteletére a márka külön oldalt is nyitott, amely honlapjáról is elérhető. A www.citroen90ev.hu minisite-on az ünnepi modellek mellett ezer érdekességet lehet meg tudni a márkáról és legendás hőseiről. Mindazokat, akik tudásukat is szeretnék próbára tenni, a 90 év – 90 kép játék várja az oldalon. A Citroën kvíz főnyereménye egy hétvége, de nem ám akárhol, hanem egy kastélyban, és természetesen az alkalomhoz illő autót is a Citroen biztosítja.
Ízelítőül a kilenc évtized néhány fontos dátuma:
1919 André Citroën (1878-1935) kreatív mérnök volt, határozott elképzelésekkel. Szerette volna a szélesebb rétegek számára is hozzáférhetővé tenni a személyautók nyújtotta luxust. Ezért alapította meg Párizsban autógyárát, és kezdte el gyártani Európa első tömegtermelésben készült, olcsó, mégis kielégítően felszerelt autóját, a Citroën Type-A-t.
Ekkor jelenik meg a Citroën két nyilat formázó logója, ami André Citroën egyik szabadalmának mintáját kölcsönözte. Ez volt a nyíl mintázatú fogaskerék, ami erősebb és tartósabb erőátvitelt tett lehetővé, mint a hagyományos fogaskerekek. A logó idővel a merész gondolkodás és a Créative Technologie szimbólumá vált.
1934 Citroën Traction Avant. Ez volt a világ első tömeggyártásban készülő elsőkerék-meghajtású, önhordó karosszériás modellje. Az új formájú jármű mellett hirtelen minden más idejétmúltnak tűnt. A Traction Avant rekord hosszúságú ideig, 23 évig maradt gyártásban, ami ékes példája az előretekintő technológiai gondolkodásnak.
1947 Citroën Type H. Miért ne lehetne a személyautóknál megszokott elsőkerék-meghajtást a kisteherautóknál is használni? A Type H volt a modern teherautók őse elsőkerék-meghajtással és előre helyezett vezetőfülkével, maximális méretű raktérrel. Ráadásul alacsony önsúlyához képest kiemelkedően nagy tömeget, akár 1200 kilogrammot is képes volt szállítani, közel annyit, mint a saját súlya!
1948 Citroën 2CV, a Kacsa. Eredetileg a francia gazdák számára tervezték, a lovaskocsik egyfajta alternatívájaként. Gazdaságos, minimalista autó, ami még egy szántóföldön is képes áthatolni anélkül, hogy a benne szállított tojások közül egy is eltörne. A 60-as és 70-es évekre a 2 CV a szabad és könnyed élet szimbólumává vált.
1955 Citroën DS. 1955-ben szenzációt keltett a Párizsi Autószalonon fejlett hidraulikus rendszerével, ami a felfüggesztést, a kormányművet és a fékeket is meghatározta. Már a Szalon első napján 12 000 rendelés érkezett az új modellre. A DS francia kiejtése megegyezik a „Déesse” szóéval, ami istennőt jelent, ezért is nevezik gyakran így magyarul az autót. A Créative Technologie egyik legismertebb ikonjából 1975-ig 1456115 darab készült.
1962 De Gaulle francia elnök ellen merényletet kísérelnek meg Párizs környékén, Petit-Clamart-ban. A fekete Citroën DS-t, melyben utazott, több lövés is érte, két abroncsa kilyukadt, ám különleges felfüggesztésének köszönhetően az autó megőrizte stabilitását, így az elnök teljes sebességgel menekülhetett el a helyszínről.
De Gaulle később kifejezte elragadtatását az autó iránt.
1970 Citroën SM. A Maserati-motorral készült luxuskupé a hihetetlen teljesítmény és a biztonság megtestesülése volt. Sebességfüggő kormányszervó, a kocsi terheltségéhez igazodó fékerőszabályozás, automatikus fényszóróállítás. Az SM volt korának leggyorsabb elsőkerék-hajtású személyautója, ennek is köszönhette, hogy többször is hasonlították egy másik nagysebességű ikonhoz, a Concorde-hoz.
1996 A Citroën Berlingo megteremt egy új személyautó-kategóriát: tágas belsőtér és funkcionális dizájn jellemzi az új modellt. A Multispace beltérkoncepció kreatívan kezeli a teret, számos ötletet merítve a személyszállító repülőgépek belső kialakításából.
1998 A Citroën bemutatja az innovatív Xsara Picassót. Az új modell magasabb kategóriájú autók eleganciáját és teljesítményét ötvözi tágas térrel, praktikummal, illetve utasbarát dizájnnal. A Xsara Picassót a C4 Picasso követte a sorban, így 2008-ban már a Citroën lehetett a piacvezető Európában az egyterű kategóriában.
2003-2008 A Citroën teljes uralma a WRC-k rali- világbajnokságán. A Sébastien Loeb – Daniel Elena páros öt egymást követő évben szerezte meg az elsőséget, míg a Citroën 4 alkalommal győzött a konstruktőri versenyben a Xsara, illetve a C4 modellekkel…..