Az előző számban próbáltam világos képet adni a százhalombattai és a környező települések közüzemi árainak összehasonlításával. Ezt kérdőjelezte meg Weller képviselőtársam azzal, hogy az általam bemutatott táblázat nem felel meg a valóságnak.
A közüzemi árak összevetését a mindenki számára elérhető Internet segítségével készítettem, hiszen ezek az adatok nyilvánosak. Valóságtartalmát bárki ellenőrizheti. Ezért nem is vonhatom vissza az általam leírtakat, még, ha az MSZP frakcióvezetője azt is szeretné. Weller János a Dunamenti Erőmű kedvezményével kapcsolatban olyan állítást fogalmaz meg, mintha a hőerőmű által átadott hőenergia kedvezményt tartalmazna. Ezt a tájékozatlan ember talán el is hihetné. Abban, hogy az erőmű a 2002-es áránál kevesebbet kér az általa átadott hőenergiáért, nincs vita közöttünk, abban azonban igen, hogy ez a kedvezmény az erőműnek köszönhető.
Az erőmű hőenergia áralkalmazásának pontosabb megismeréséhez vissza kell térnünk 2002-ig, amikor a SZÁKOM vezetése az emelkedő gázár miatt saját gázmotor beruházását javasolta a képviselő-testületnek. A beruházás öt év alatt térült volna meg, és attól kezdve hasznot hozott volna, hiszen az olcsóbb hőenergia mellett villamos energiát is termelt volna. Az akkori képviselő-testület azonban felfüggesztette a beruházásról szóló döntést. Vajon miért? Talán azért, mert az önkormányzat és az erőmű között tárgyalás kezdődött az árkérdésben, és az erőmű tulajdonosa úgy döntött, hogy inkább lecsökkenti (a reálishoz közelíti az általa átadott hőenergia árát.) Biztosan nem tudom, de így is történhetett.
Szerintem ezt az árat, amit a SZÁKOM előrelátásának köszönhetően a realitás talaján lehetett tartani, nem nevezhetjük kedvezményesnek. A globális tőke nem szokott csak úgy kedvezményeket adni senkinek. Számolnak keményen, és, ha megéri, döntenek.
Az önkormányzati támogatás a 2007-ben bevezettet ÉCS (értékcsökkenés, ami az árakat felfelé tolja) miatti kompenzációt takarja.
Mi is az ÉCS? A fejlesztések után a tárgyi eszközök kopásának pénzben kifejezett értéke és annak költségként történő elszámolása.
Az önkormányzat hozzájárulása azért van, hogy ne a százhalombattaiak fizessék ki az ÉCS teljes összegét. Ez szerintem így helyes, mert különben 40 százalékos áremelést kellett volna bevezetni például a szennyvízkezelés díjában. Az önkormányzat ilyen döntései mindannyiunkat érintenek valamilyen szinten. Az önkormányzat van az emberekért és nem fordítva. A formálódó MSZP-ÉSZKE együttműködésnek köszönhetően még most is napirenden van, folytatódik a SZÁKOM egyes tevékenységeinek kiszervezése (a szolgáltatások hosszú távú bérbeadása), ami a mi véleményünk szerint egyet jelenthet a privatizációval, amivel a Fidesz és a KDNP nem ért egyet.
Biztos vagyok abban, hogy a vita folytatódni fog, ezért a kiszervezéssel kapcsolatban most csak a Pogány Gyula által szeptember 25-én elmondottakból idézek szó szerint: „Azt szeretném mondani, hogy téved, aki azt hiszi, ha ez végbe megy, akkor az egyik napról a másikra olcsóbb lesz a szolgáltatás. Nem lesz olcsóbb, ezt le kell szögezni, nem lesz olcsóbb, a sőt-öt még nem tettem hozzá.”
Hát ezért érdemes privatizálni?

