Három sikeres projekttel is pályáztunk támogatásért az önkormányzat Esélyegyenlőségi Támogatási Keretére. Szeptemberben 35 sajátos nevelési igényű (SNI) és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) tanulónk vett részt terápiás lovagláson a Karácsony tanyán. Ozmitz Klára lovaskultúra-oktató volt a segítségünkre, aki így foglalta össze a programot: " A ló, a gyerek és a lovat irányító szakember háromszöge különleges: hamar áttöri a kialakult védekezési mechanizmusokat, őszinte, motiváló légkört teremt, felkelti és megtartja a figyelmet, erősíti az önkontrollt, fejleszti a szociális készségeket. Ez a néhány alkalom éreztette mindannyiunkkal, hogy milyen csodálatos, az iskola falain kívül végezhető, nagyon kemény és erőteljes tanulást lehet megvalósítani a lovas órák keretében."
A programra az iskolai rehabilitációs és fejlesztő órák kiegészítéseként került sor, hiszen a gyakorlatok, amiket a gyerekek lóháton végeztek, a megszokott fejlesztéseknek is szerves részét képezik (pl. keresztmozgásos gyakorlatok). A hatás mégis fokozott, mivel elvégzésük során nem csak magukra, hanem egy másik élőlényre is figyelniük kellett.
Vadonatúj eszközökkel gazdagodtak iskolánk fejlesztő szobái. Az elsősorban logika-, figyelem- és szókincsfejlesztő játékokkal az SNI és BTMN diákok rehabilitációs és fejlesztő óráit tesszük színesebbé és változatosabbá. Mivel az SNI és BTMN tanulók fejlesztése elsősorban kiscsoportos formában zajlik, az eszközbeszerzés során igyekeztünk olyan játékokat választani, amelyeket egyszerre többen is tudnak használni, de az új eszközök között vannak olyanok is, amelyek elsősorban az egyéni fejlesztésen hasznosak. A másik legfontosabb szempont az volt, hogy olyan játékokat vásároljunk, amiket a lehető legváltozatosabban tudunk alkalmazni. A gyerekek ugyanis sokszor még azokat a játékokat is hamar megunják, amiket elsőre nagyon szeretnek, az viszont nagymértékben motiválja őket és felkelti az érdeklődésüket, ha egy korábbról már ismert eszközt új, nem a számukra megszokott módon használunk.
A tavalyi tanév során Kőpataki Katalin pszichológus segítségével megkezdett "bullying" prevenciós programunkhoz is nyertünk támogatást. Szórólapokat és figyelemfelhívó plakátokat készítettünk, amelyek elsősorban a "bullying" (megfélemlítés) bemutatására irányulnak, hogy a diákjaink felismerhessék a problémát, illetve arra, hogy tájékoztassuk őket arról, hogy kihez fordulhatnak. A gyerekek így tájékozódni tudnak, megkapják a legalapvetőbb ismereteket a témában. Mind tudományos, mind a kiskamaszok számára érthető nyelven megfogalmaztuk, hogy mit is takar a "bullying" kifejezés, felsoroltuk és példákkal bemutattuk annak fajtáit, így a tanulók megtudhatják, hogy mik is azok a helyzetek, amikre figyelniük kellene és kihez fordulhatnak segítségért.
Felker Fruzsina,
a Százhalombattai Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola fejlesztő pedagógusa



