2013. május végén lezajlottak az Országos Kompetenciamérések iskolánkban is, mint az ország összes többi intézményében. 201 tanulónk írta meg a teszteket, amelyek két területet fogtak át: a matematika eszközhasználat és a szövegértés területeit a 6., 8., és 10. évfolyamokon.
Az eredményekről 2014. február végén értesültünk hivatalosan, amit minden jelenlegi és leendő partnerünk megtekinthet a https://www.kir.hu/okmfit/files/OKM_2012_Orszagos_jelentes.pdf
linkre kattintva az Oktatási Hivatal honlapján.
Eredményeinket elemezve az alábbiakat állapíthatom meg.
1.a. A telephelyi vizsgálat alapján az épületünk állaga jó, a felújítások folyamatosan zajlanak köszönhetőn Százhalombatta Város Önkormányzatának.
Tanulóink képességbeli összetétele átlagos, sőt kissé jobb az országos értékekhez képest. Tanulóink figyelme jó, az országos átlaggal megegyező, motivációjukat viszont alacsonynak tartjuk, annak ellenére is, hogy ez a terület is az országos átlag szintjén áll, mind általános iskolában mind gimnáziumban. Ez utóbbi mutató értékét igazoló hatásokat érezzük is néhány éve, ezért próbáljuk szakmai módszertani kultúránkat megújítani. Reméljük, erőfeszítéseink hatása már a közeljövőben megmutatkozik.
Továbbtanulási értékeink elégedettségre adhatnak okot mind az általános iskolásokat, mind a gimnazistákat illetően.
1.b. A mérési eredményeink a telephelyi összefoglaló táblázatban az alábbiakat mutatják: a mérésben rész vett nyolc osztályunk (6.a., b.,c., 8.a., b., c., 10. a., b. – 201 fő tanuló) mindegyikének az eredménye az országos átlag körüli, sőt több esetben magasabbak sőt szignifikánsan magasabbak az értékek! Az Intézményi összefoglaló táblázat alapján minden évfolyam (általános iskola és gimnázium együtt) értékei magasan az országos átlag felett vannak matematikából és szövegértésből is.
https://www.kir.hu/okmfit/getJelentes.aspx?tip=i&id=032585
2. Az osztályokra lebontott hivatalos, részletes eredmények az alábbi oldal megnyitásakor tekinthetők meg.
https://www.kir.hu/okmfit/getJelentes.aspx?tip=t&id=032585&th=1
2.a. Az általános iskolai osztályok és a nyolc-, valamint négy évfolyamos gimnáziumi osztályok eredményeit részletesen vizsgálva az alábbiak állapíthatók meg.
A 6. évfolyam ’a’ és ’c’ osztályaiban az eredmények matematikából az országos átlag felettiek, szövegértésből pedig az országos érték körüliek, úgy hogy mindkét érték konfidencia intervallumon belül van, tehát sem pozitív, sem negatív irányban nem tér el szignifikánsan (jelentősen) az országos átlagtól. Ezek az eredmények kiemelkedőnek tekinthetők, hiszen a mérésben részt vevő tanulók 20%-a BTMN és integrált SNI tanuló, tehát tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek, akiket különleges oktatási módszerekkel fejlesztenek kollégáim. A két mért osztály átlagos képességei hasonlóak. Matematikai eredményünkkel az ország 369 közepes nagyságú városában működő általános iskolák között az 55. helyen vagyunk, szövegértésből pedig a 74. helyen állunk(mindkettő esetében kb.az első ötödben) .
A 8. évfolyamon mind matematika, mind szövegértés tekintetében az értékek az országos átlag körül mozognak, jelentős eltérés nincs. Matematikából eredményünkkel az ország 363 közepes nagyságú városában működő általános iskolák között az 67. helyen vagyunk, szövegértésből pedig a 79 helyen (mindkettő esetében kb.az első ötödben).
A tavalyi 8.a osztályunk matematikából, a 8.c osztály szövegértésből volt jobb képességű. Ezekben az osztályokban 6 %-os volt a tanulási nehézségekkel bíró tanulók aránya.
2.b. A nyolc évfolyamos gimnázium 6.b osztályában (2013.) mind matematikából mind szövegértésből az országos átlag felett telesítettek a tanulók. Az ország összes (88) nyolc évfolyamos gimnáziumai között matematikából a 13., szövegértésből az 5. helyen állunk ezen eredmények tükrében! A pedagógusok hozzáadott értéke az osztályban pozitív, átlag feletti.
A 8.b osztályban szintén mindkét terület eredménye magasan az országos átlag felett van. Az ország összes (88) nyolc évfolyamos gimnáziuma között matematikából a 4. helyen, szövegértésből pedig a 24. helyen állunk tanulóink eredményi alapján.
A Családi Háttérindex mutatói alapján az elvártnál magasabb a tanulók teljesítménye, tehát a hozzáadott pedagógiai érték pozitív!
A 10.b osztályban szintén mindkét mért terület értékei az országos átlag feletti eredményt mutattak. Matematikából országosan a 19. helyen állunk, szövegértésből pedig 6. helyen diákjaink eredményi alapján! Mindkét tantárgyból a mérések eredményei azt mutatják, hogy pedagógusaink munkája következtében a családi háttérmutatók alapján elvárt értékeknél jobb eredményeket értek el diákjaink.
2.c. A négy évfolyamos gimnáziumunk 10.a osztályának eredményei is az országos átlag körüliek, szignifikánsan nem mutatnak eltérést. A 463 négyosztályos gimnázium közül ez az osztályunk a 136. helyen áll matematikából (első harmadban vagyunk), míg a szövegértés eredményeink alapján a 101. helyen (első negyedben) vagyunk.
Sajnos a Családi háttérmutatókra vonatkozó kérdőívet nem küldte vissza több szülő, ezért sem az általános iskolai osztályaink, sem a négy évfolyamos gimnáziumi osztályunkban nem tudtuk kimutatni a hozzáadott pedagógiai értéket. Ezúton kérem a Kedves Szülőket arra, hogy a mérések idején hazaküldött kérdőíveket szíveskedjenek kitöltve visszaküldeni, hiszen egy – számunkra – nagyon fontos mutatót kapnánk meg az adatokból.
Az Oktatási Hivatal honlapján megtalálható eredmények egészen tanulói szinten ellenőrizhetők, ami mind a pedagógusok, mind a szülők számára fontos adatot szolgáltathat a gyerekekről, sőt a tanulók önmagukat is ellenőrizhetik.
A 2013-as eredmények alapján megállapíthatom, hogy minden – a mérésben részt vevő – osztályunk az országos szinten áll, a nyolc évfolyamos gimnáziumi osztályaink pedig az országos szintet jóval meghaladják a matematikai és szövegértési képességük, teljesítményük alapján. A mérésben részt vevő minden tanulónknak köszönöm, hogy kellő fegyelemmel, figyelemmel álltak a feladatalapok megírásához és a legjobb tudásuk szerint töltötték ki azokat.
Az eredményekhez gratulálok a mérésben részt vevő osztályokat tanító kollégáimnak, munkájukat köszönöm.
Százhalombatta, 2014. március 24.
dr. Horváthné dr. Hidegh Anikó
igazgató

