A gyermekrajzok üzenetek - hallottuk dr. Gőbel Orsolyától az október 28-án óvodánkban szervezett továbbképzésen. Ezen a napon minden pedagógusunk mélyebben megismerkedhetett a gyermekrajzok egy-egy jellegzetes szimbólumával, fejlődési szakaszaival.
A grafikus nyelvnek nagy jelentősége van az óvodáskorú gyermekek életében. Egyenrangú a játékkal, mesével. A rajz Piaget koncepciójában átmenet a mintha-játék és a belső szemléleti kép kialakulása között. Nagy László szerint "elsősorban nyelv, és nem művészet. A gyermek, amit látott, hallott, gondolt, elmondja, elbeszéli rajzaiban, amint azt látta, hallotta, gondolta."
Ötéves korban a fantáziaképek világában a gyermek az ábrázolásba, a rajzba már belelátja az egész kigondolt történetet. Rajzairól akár hetekkel később is mesél felelevenítve, folytatva a történetét. A világot olyannak ábrázolja, amilyennek mágikus szemével elképzeli. A rajzolás önjutalmazó aktivitás, lehetőséget teremet az öngyógyító folyamatok számára, élmények feldolgozási vágya hajtja a gyermeket.
A rajzok önmagukban azonban nem teljes üzenetek. Ismernünk kell a gyermeket, anamnézisét, családi hátterét, a vele kapcsolatos eseményeket, a játékát és egyéb tevékenységeit. Egy-egy felhívó szimbólum láttán legyenek kérdéseink a gyermek felé, figyeljük játékát, hisz csak így tudjuk szeretetben megtartani őt - szól az üzenet pedagógusok, szülők felé.
Ebben segítenek minket a Varázsjátékok.
Óvodánk 2007-ben hosszú távú projektbe kezdett. Óvodapedagógusaink továbbképzésen Szocio-Emocionális Pedagógiai Terápiát tanultak. Ez a terápia és a hozzá tartozó varázsjátékok színesítik a gyermekek mindennapjait valamennyi gyermekcsoportban. E terápia speciális játékainkra épül. A mozgásra épülő fantáziajátékok segítik a gyermekeket abban, hogy megélhessék saját érzéseiket, megérezhessék mások érzéseit a mozdulatokban, az érintésben, a beszélgetésben, a játékokban az összetartozás érzését a maguk alkotta sokszínűségben – írja dr. Gőbel Orsolya. A játékok és a gyermek közeli rajzelemzés segítik a gyermekek mind teljesebb megismerését.
Öröm volt látni, hogy az ebben projektben való részvételnek elsősorban a gyermek volt a nyertese, a kivetített diákon példaként szolgált intézményünk munkája, mert láthattunk példát gyermekrajzban megjelenő örömre, bántalmazásra, betegségre.
Külön öröm számunkra, hogy a varázsjátékokat tartalmazó kötetsorozatban Szivárvány óvodás gyermekek rajzai illusztrációként is megjelentek.
Ezúton is köszönetünket fejezzük ki fenntartónknak, hogy a pályázati keretből lehetőséget biztosított pedagógusainknak, hogy a ránk bízott gyermekek érdekében részt vehettünk ezen a továbbképzésen.
Külön köszönet a szülőknek is, akik a mai nehéz körülmények (munkanélküliség, kevés szabadság) ellenére is tudják, mennyire fontos, hogy mi, pedagógusok képezhessük magunkat. Ezért is teszik számunkra lehetővé, hogy nevelés nélküli munkanapokon tudásunkat gyarapíthassuk.
Érzik és tudják, gyermekeink jól képzett óvónénik ölelésében szebbnek, jobbnak, igazabbnak tapasztalhatják meg a világot, s egyszer talán, felnőttként erős hittel akarnak is rajta változtatni, hogy az ő gyermekeik nagyobb békességben, boldogságban, lelki és testi egészségben nevelhessék gyermekeiket.
Nagyon szeretnénk, ha ebben a tudományos munkában a pszichológus asszony továbbra is segítené munkánkat, ehhez az anyagi feltételeket igyekszünk megteremteni.

