A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) július közepétől kezdődően folyamatosan küldi ki a 2010. évi folyószámla-kivonatokat és pótlékértesítőket. A Közép-magyarországi régióban több mint 550 ezer gazdálkodó szervezet, magánszemély és egyéni vállalkozó postai úton, 234 ezren pedig elektronikus formában számíthatnak a tájékoztató érkezésére. Az Ügyintéző Contact Centeren (ÜCC) keresztül történő telefonos egyeztetés elősegítése érdekében az adóhatóság az idei évben először mellékeli az ügyfélazonosító igényléséhez szükséges 11UK30 számú nyomtatványt.
Az adóhatóság adószakmai tevékenységének egyik legfontosabb eleme a folyószámlák vezetése, amelyek megmutatják, hogy az adózónak milyen kötelezettségei keletkeztek, illetőleg hogy azoknak mikor és milyen mértékben tett eleget. A folyószámla egyenlegéről, továbbá – amennyiben az adózó késedelmesen teljesített – a késedelmi pótlék összegéről és levezetéséről az adóhatóság – jogszabályi előírás alapján – évente egyszer azon adózókat értesíti, akiknek az adószámlája 1.000 forintot meghaladó tartozást vagy túlfizetést mutat.
Az elektronikus bevallók nem kapnak postai úton értesítőt, ők elektronikusan tekinthetik meg a kivonatot és a késedelmi pótléklevezetést.
Abban az esetben, ha a közölt kötelezettség megegyezik az adózó nyilvántartásával, akkor a "Megfizetendő pótlék" mezőben szereplő összeget legkésőbb 2011. november 15-ig kell befizetni a pótlékértesítőben megnevezett költségvetési számlára. Fontos kiemelni, hogy a folyószámla teljes rendezéshez az esetlegesen fennálló adóhátralékokat is minél előbb meg kell fizetni.
Amennyiben a folyószámla kivonaton és a pótlékértesítőn szereplő adatokkal kapcsolatban az adózónak észrevétele van, úgy azt három formában teheti meg:
- telefonon kizárólag a 40/20-21-22 ÜCC telefonszámon,
- írásban a folyószámlát vezető adóigazgatósághoz címezve, illetve
- személyesen a kivonat "Ügyfélfogadás" blokkjában szereplő címen és időpontokban.
Az észrevétel benyújtása illetékmentes.
Az ügymenet gyorsítása érdekében az írásos beadványhoz a "Folyószámla kivonatra észrevétel" elnevezésű nyomtatvány használata javasolt, amely elérhető a www.nav.gov.hu internetes honlap APEH Portál/Letöltések/Adatlapok, igazolások, meghatalmazásminták útvonalon.
Telefonon keresztül történő egyedi adóügyek intézéséhez – az adótitok védelme miatt – az adózónak rendelkeznie kell egy úgynevezett ügyfélazonosítóval, amelyet – amennyiben korábban még nem kért – a folyószámla-kivonattal az idei évben először megküldött, illetve a www.nav.gov.hu internetes honlap APEH Portál/Letöltések/Nyomtatványkitöltő programok elérési útvonalról is letölthető 11UK30 számú nyomtatvány papír alapon, vagy Ügyfélkapun keresztül történő beküldésével igényelhet az adózó. Az ügyfél a megképzett PIN-kódot az igényléstől számított 30 napon belül postai úton kapja meg. Az ÜCC rendszerbe való belépéshez az adóazonosító jel és az ügyfélazonosító szám megadását követően van lehetőség. Meghatalmazotti képviselet esetén szükség van a képviselt adózó adószámára vagy adóazonosító jelére is.
Az ÜCC az ország egész területéről helyi tarifával a 40/20-21-22-es telefonszámon hívható, továbbá külföldről is elérhető a 36-1/441-9600 telefonszámon. A szolgáltatás munkanapokon, hétfőtől-csütörtökig 8.30 – 16.00 óra között, pénteken 8.30 – 13.30 óra között áll rendelkezésre.
Amennyiben az adózó nem egyedi adóügyet kíván intézni, általános kérdéseivel kapcsolatosan a NAV Általános Tájékoztató Contact Centeren (TCC) keresztül kaphat felvilágosítást. A szolgáltatás a 40/42-42-42-es kékszámon, illetve külföldről a 36-1/250-9500 telefonszámon érhető el hétfőtől csütörtökig 8.30-16.00 óráig, pénteken 8.30-13.30 óráig.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága