Évekkel ezelőtt sokat hallottunk az energiapiac liberalizációjáról, de az az igazság, hogy nem nagyon értettük, miről is van szó. Az átlagember nehezen tudta elképzelni, hogyan tud ugyanazon a vezetéken vagy csövön többféle szolgáltató is eljuttatni villanyt vagy gázt az ő otthonába, ezért aztán nem is firtatta, hogyan húzhatna ebből bármiféle hasznot. Látta az újságokban a reklámokat arról, milyen jól járnak, akik váltanak, mert az árak között eléggé nagy lehet az eltérés, és az cselekszik okosan, aki mindig a legkedvezőbbet választja, elvileg ugyanis nincs akadálya annak, hogy hol ettől, hol pedig attól vásároljon, annak függvényében, ki adja olcsóbban az energiát.
Tavaly nyáron üzletkötők jelentek meg a városban, házról házra jártak, és arról igyekeztek meggyőzni a fogyasztókat, hogy az eddigi helyett kössenek szerződést egy másik egyetemes gázszolgáltatóval. A váltással csak jól járhatnak – mondták -, mert a másik szolgáltató nyolc százalékkal alacsonyabb árral dolgozik, és aki gázzal fűt, annak ez a különbség éves szinten több tízezer forintos megtakarítást hozhat.
Csábító volt az ajánlat, sokan rá is szánták magukat. Szeptemberben elszámoltak a régi szolgáltatóval, októbertől pedig már az újtól vételezték a gázt, és amikor megérkezett az első számla, látták, hogy valóban jobban jártak, mert ugyanazért a mennyiségért kevesebbet kellett fizetniük. Ezzel meg is nyugodtak, mondván, ettől kezdve megy minden a maga útján. Arra azonban senki sem számított, hogy az új szolgáltató bajba kerül: a Magyar Energia Hivatal három hónapra felfüggesztette az EMFESZ működési engedélyét a lakossági gázszolgáltatásra vonatkozóan. Ebből az következik, hogy a cég által kötött szerződések automatikusan megszűnnek, az ügyfelek pedig átkerülnek ahhoz a szolgáltatóhoz, amelyet a MEH kijelöl. Az erről szóló nyilatkozat szerint a fogyasztóknak nincs okuk aggodalomra, mert ellátásukban nem lesz fennakadás.
Ez megnyugtató, a fogyasztók mégis aggódnak. Megjelentek ugyanis a gázóra-leolvasók, hogy rögzítsék az óraállást, mert a hamarosan esedékes ismételt szolgáltató-váltáskor el kell számolni az eddigi szolgáltatónak, hogy új fejezetet nyithassanak a következővel. A legtöbben átalánydíjat fizettek, tekintettel arra, hogy így minden hónapban azonos kiadással kellett számolniuk. Október eleje óta nagyobb részben fűtöttünk, három és fél téli hónap van mögöttünk, így az eddig fizetett átalánydíj nem fedezi a tényleges fogyasztást. Várhatóan olyan számlát kapnak a fogyasztók, amelytől elakad majd a lélegzetük. Az EMFESZ közleménye szerint a szolgáltató-váltás nem jelenti azt, hogy a korábbi szolgáltatóval ne kellene határidőn belül rendezni a tartozást. Aki nem fizet, számíthat a legsúlyosabb következményekre.
A közlemény arra is kitér, hogy a három hónapos eltiltás után – ha az EMFESZ rendezi vitás ügyeit a MEH-hel -, ismételten jogosult lehet a lakossági szolgáltatásra, és megint toborozhat magának új ügyfeleket. Csak az a kérdés, hogy a történtek után lesz-e olyan, aki újra szerződést köt vele.