Készült az MSZP gazdasági munkacsoportjának véleménye alapján.
1. Az szja változások kb. 300 milliárd Ft átcsoportosítást jelentenek a kiskeresetűektől a gazdagokhoz. A minimálbér adómentességének eltörlése kb. ennyi plusz bevételt jelent az államkasszába, és kb. ugyanennyit visz el a felső kulcs megszüntetése.
2. A minimálbér adóztatása nemcsak a minimálbéreseket sújtja, hanem mindenkit, aki havi 200 ezer Ft alatt keres, mert itt szűnt meg az adómentes jövedelemrész.
3. A felső kulcs eltörlése csak a gazdagokat érinti, hiszen az életben lévő törvény szerint 2011-től a felső kulcs csak az évi 15 millió Ft (havi 1,250 ezer Ft) feletti jövedelemsávba lép be.
4. A minimálbéresek körében az adóztatás komoly fizetéscsökkentést jelent, elvesztik jövedelmük egy hatodát.
5. Mivel a beszédben szó sem volt a szuperbruttósítás eltörléséről, az így ígért adócsökkentés csupán jelképes: az emberek több mint 90 %-a számára összesen 1 %-ot jelent. (A szuperbruttósítás eltörlése esetén nem is beszélhetnének 16 %-ról, mert akkor több százmilliárd hiányozna az államkasszából.)
6. Nincs ország Európában, ahol egykulcsos adó esetén ne volna adómentes sáv (ezt jelentette nálunk eddig a minimálbér adómentessége). Az adómentes rész még Szlovákiában is megvan. Ez azt jelenti, hogy Magyarország lesz a világ legkevésbé szolidáris adóztatója.
7. Az igazi családi adózás (vagyis a házastársak jövedelmének összevonása) nem valósítható meg egykulcsos adórendszerben, hiszen ha a férj is, a feleség is ugyanazon adókulcs szerint adózik, teljesen mindegy, hogy az adószámításnál összeadják-e jövedelmüket. Családi adózás Európában két helyen: Franciaországban és Portugáliában van, előbbinél ötkulcsos, utóbbinál hétkulcsos az szja. A KDNP korábban beadott családi adózásról szóló törvényjavaslatában négy kulcs szerepelt. Orbán valószínűleg nem családi adózásra, hanem a gyerekek utáni adókedvezmény valamilyen visszaállítására gondol, amivel mindig is az volt a baj, hogy teljes összegben nem tudták igénybe venni a kisjövedelműek.
8. Szintén a nagy jövedelműeknek kedveznek a hagyatékról és örökségről elmondottak. Ezáltal családon belül az "oligarchák" nagy vagyona adó és illetékmentesen adható át, vagyis ők adómentesen gazdagodhatnak.
9. A 15 %-os bértömeg csökkentés az állami szférában gyakorlatilag 15 %-os elbocsátást jelent.
10. Elhangoztak megvalósíthatatlan tételek is. A bankok külön adója jól hangzik, de a magyarországi bankok nyeresége nem éri el az évi 300 milliárd forintot, így az évi 200 milliárd forintot kitevő bankadó kb. 70 %-os adóztatást jelent, ami nem fog menni. Erősen kétséges, hogy a tárcák költségvetéséből annyit el lehet venni, amennyit most meg akarnak spórolni, hiszen máris nagyon megszorítva terveztünk. A pártfinanszírozásból elvett 15 % jól hangzik, de inkább szimbolikus megtakarítást jelent.
11. A közszféra általunk bevezetett vezetői bérplafonjának eltörlését ma szavazták meg az állami vagyongazdálkodásról szóló törvényben. Orbán most mégis azt jelentette be, hogy lesz 2 milliós bérplafon, vagyis pont annyi, amit a mi jogszabályunk törlésével most megszüntettek. Ha most mégis követelésünknek megfelelően visszaállítják, akkor az új bejelentéssel gyakorlatilag egyedül a Magyar Nemzeti Bank elnökének fizetése lesz kevesebb, ami nem baj, csak éppen nem valódi megtakarítás. Hasonlóan a mi nyomainkban járnak a kilakoltatási moratóriummal. Ez az előző kormány ideje alatt érvényben volt, most a saját idejükre nézve is meghosszabbították december 31-ig.
12. Újabb pofont kaptak az indoklás nélkül elbocsátható köztisztviselők. Orbán Viktor most bejelentette, hogy még a végkielégítésüket sem kapják meg, mert a 60 napon túli végkielégítés adója 98 %. Vagyis, akit 2 hónapos felmondási idővel indok nélkül kirúgnak az 30 éves munkaviszony után is legfeljebb kéthavi bérét kaphatja meg végkielégítésként teljes összegben.
13. Az évi 500 millió Ft árbevétel alatti kis- és közepes vállalkozások társasági adójának csökkentése nem sok valóságos eredménnyel jár. Ebben a körben a vállalkozások kétharmada nem nyereséges, tehát eddig sem fizetett társasági adót. Aki fizetett, azok körében a számos adókedvezmény miatt a ténylegesen befizetett nyereségadó eddig is átlagosan kb. 10 % volt. Ebben a vállalkozói körben a foglalkoztatást nem ez, hanem a járulékcsökkentés segíti, mi ezt kezdtük meg. Ennek folytatásáról viszont nincs szó.
14. A kisadók jórészét már mi kormányunk eltörölte. Kérdéses, a megmaradtak eltörlése milyen következménnyel jár. (Pl. a fogyatékosok foglalkoztatását kívánta eddig elősegíteni az a kisadó, amelyet az ilyen embereket nem foglalkoztatók fizettek stb.)
15. Megint csak általában lehetett hallani az adó egyszerűsítésről, de nem derült ki a lényeg. Adót egyszerűsíteni alapvetően úgy tudnak, ha eltörlik a ma meglévő különböző adókedvezményeket.
16. Az akciótervben az is fontos, ami nincs benne. Nincs benne a FIDESZ egyetlen, többlet pénzre vonatkozó ígérete sem (sok százmilliárd az egészségügynek, a sportnak, a tudománynak, stb.). Marad az ingyenes pálinkafőzés.
Tiltakozunk a szegényebb rétegek megsarcolása ellen, tiltakozunk a szemfényvesztő látszatintézkedések ellen, melyekkel a FIDESZ-KDNP a szegényebb rétegeket sodorja lehetetlen helyzetbe. Látszik, hogy a FIDESZ kormány nincs a helyzete magaslatán, államcsődöt emleget, a szegényeket sarcolja, mindeközben önmaga sodorja az országot lehetetlen helyzetbe átgondolatlan kijelentésivel, intézkedéseivel, diktatórikus ámokfutása közepette.
Szabó Attila elnök
Százhalombattai MSZP elnökség és frakció

