Harminc százalékkal kevesebb balesetet remélnek az M0 fejlesztésétől

  • HÍREK
  • 2010-01-14
  • 356 megtekintés

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását az M0 budapesti körgyűrű déli szektora, M1 és M5 autópálya közötti szakaszának megépítését, bővítését előirányzó magyar nagyprojektre. A mostani döntéssel immár 15 nagyprojekt kapott brüsszeli igent, amelyek összes támogatási értéke meghaladja a 605, teljes beruházási értékük pedig a 750 milliárd forintot. Ezeken felül további 14 nagyprojekt van túl a kormánydöntésen, amelyek közül 9 már Brüsszelben várja a támogató döntést.


Az Európai Unió tagországai közül Magyarország dobogós helyen áll a legtöbb nagyprojektet benyújtó tagállamok között, az összes tervezett nagyprojekt arányát tekintve azonban Magyarország az első. A beruházások azért is kiemelt jelentőségűek, mert valamennyire kompenzálják azokat a hátrányokat, amiket a nemzetközi pénzügyi- és gazdasági válság okoz az építőiparnak és a hazai munkaerőpiacnak.


A magyarországi autópálya-hálózat kiépítésében az uniós társfinanszírozás összege 453,6 millió euró, azaz csaknem 95 milliárd forint. A projekt kormány által megítélt Közlekedés Operatív Programból nyújtott támogatása 111, az összköltségvetése pedig több mint 120 milliárd forint. Az elkerülő teljes déli szakaszának szélesítése 85 százalékban uniós támogatással valósul meg.

A körgyűrűn óriási a nehéz-tehergépkocsi forgalom. Jelenlegi kapacitása és kétszer kétsávos kivitelezése nem alkalmas arra, hogy eleget tegyen a folyamatosan növekvő forgalmi követelményeknek. A fejlesztés keretében kétszer háromsávos autópályát alakítanak ki leállósávval. A második pálya a már meglévő autóút mellé fog épülni, és a szomszédos csomópontok fejlesztésére is sor kerül. Megépül 16 felüljáró, egy aluljáró, emellett Hárosnál egy 770 méter hosszú, Soroksárnál pedig egy 500 méter hosszú Duna-híd is. A körgyűrű vonalának kiegészítéseként egy kétszer három sávval + leállósávval rendelkező autópálya is épül, amely az 51. sz. főutat az M0–M5 csomópontnál közvetlenül köti majd össze a körgyűrűvel. Az új nyomvonalon épülő szakasz mentesíti és kiváltja az M5 autópálya azon szakaszát, amely ma még összeköti az M0 déli és keleti szektorát.


A fejlesztés eredményeképpen gyorsabban járható, de emellett biztonságosabb is lesz az eddig baleseti statisztikáiról elhíresült útszakasz. A tranzitforgalom terhét elhárítja a főváros belterületi úthálózatáról, jelentősen könnyítve és gyorsítva ezzel a belső gépjárműforgalmat, nem mellékesen pedig tisztább, élhetőbb környezetet is teremt. A lassabban haladó nehézforgalom jobban elkülönül, amitől az átlagsebesség emelkedését várják. A jobb forgalmi viszonyok, a kevesebb torlódás jobb közlekedésbiztonságot, várhatóan 30 százalékkal kevesebb balesetet eredményez – közölte Varjú László, a Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára.



Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák