A hulladékkommandó megalakulásáról szóló tudósításunk megjelenését követően levélben fordult hozzánk Simon Tibor olvasónk. Mint írja, dicséretes a város tisztasága érdekében született összefogás, de nagyon fontosnak tartaná, hogy a gondoskodás a vasútállomásra és környékére is terjedjen ki.
„Aki Battára érkezik, a legnyomorultabb Balkánon érezheti magát. Az épület mocskos, az előtte lévő tér minimum többszörösen balesetveszélyes. Sár, átláthatatlan betonfedelek, elfolyást nem biztosító vízcsap. Kocsmaszerű bódék, sokszor hangoskodó közönséggel. Irtózatos a váróteremnek alig nevezhető, lepusztult kégli, soha el nem múló szemét és vizelet szaggal. A városból eljárásra kényszerülő százak számára az állomáson nincs WC, nincs biztonság, borzalmas a szemét” – írja. Hozzáteszi: a televízióból értesült arról, hogy a gyömrői önkormányzat bérbe vette a MÁV-tól a vasútállomás épületét annak érdekében, hogy az ingázók induláskor és érkezéskor embernek érezzék magukat.
Hauser Antal, Gyömrő önkormányzatának szóvivője érdeklődésünkre elmondta: hosszú tárgyalások után sikerült megegyeznie a városnak a MÁV-val, a megállapodás értelmében a mintegy hatvanmilliós felújítást közösen végezte el a cég és a település. Azóta az önkormányzat alkalmazásában álló gondnok felügyel a rendre és a tisztaságra, fizetését a vasútállomáson működő büfé bérleti díjából biztosítja a település. Hozzátette: károkozások most is előfordulnak, de korántsem olyan mértékben, mint előtte, ráadásul a gondnok rendbe hozza a rongálásokat. A rendre emellett biztonsági kamerák is ügyelnek, a szolgálati helyiségben működő rögzítő egységhez csatlakoznak, amely 72 óráig őrzi meg a felvételeket, így bármilyen esemény körülményeit könnyen kideríthetik.
A gyömrői példa nyomán már több település kezdeményezte, hogy ők is szeretnék saját működtetésbe vonni a vasútállomást – tudtuk meg Sigulinszki Tibortól, a MÁV Zrt szóvivőjétől. Hasonló, de a gyömrőinél kisebb léptékű együttműködés van érvényben a társaság és Borsosberény önkormányzata között. A megállapodások az épületek felújítására, a takarításra, a növényzet gondozására, őrzés-védelemre, fűtésre, világításra, hó-eltakarításra, valamint a peronok és közlekedési utak síkosság-mentesítésére terjednek ki. Sigulinszki Tibor azt is elmondta, sajnálatosnak tartja, hogy a mindkét fél számára előnyös együttműködést egyelőre nem kezdeményezik más önkormányzatok, inkább az a törekvés jellemző, hogy szeretnék az állomási ingatlanokat ingyen megszerezni különböző, általában nem vasúti, utasforgalmi célú működtetésre. Ehhez azonban a MÁV természetesen nem járul hozzá.
Az önkormányzatok abban az esetben vehetik át üzemeltetésre az állomásépületeket, ha vállalják, hogy továbbra is biztosítják a zavartalan működés feltételeit, továbbá az ingatlan rendben tartását. A cég vezetése napirendre tűzte az ingatlankezelési tevékenység jövőbeni ellátásával kapcsolatos stratégia szükségszerű módosítását, de az ezzel kapcsolatos munka még nem fejeződött be, ezért jelenleg nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy az önkormányzati üzemeltetésbe adás szisztémájának országos elterjesztése a MÁV alapvető szándéka.







