Változtak az építéshatósági szabályok

Felhívjuk a Tisztelt Ingatlantulajdonosok figyelmét, hogy az építésügyi hatósági eljárásokról, valamint a telekalakítási és az építészeti-műszaki dokumentációk tartalmáról szóló 37/2007. (XII. 13.) ÖTM rendelet 2008. szeptember 1-i hatállyal módosult. A 16. § a következő bekezdésekkel egészült ki:
(4) Építmény, építményrész, épületegyüttes építési engedély (bejelentés) köteles munkával nem járó rendeltetésének megváltoztatásához nem kell az építésügyi hatóság engedélye (bejelentés tudomásul vétele).
(5) Az építtető (tulajdonos) a (4) bekezdésben meghatározott tevékenység megvalósítását követő 15 napon belül a 11. melléklet szerinti kitöltött statisztikai adatlapon közli az építésügyi hatósággal a meglévő építményben
a) az egyéb nem lakás céljára szolgáló rendeltetésű önálló rendeltetési egység rendeltetésének megváltoztatását, illetve az egyéb nem lakás céljára szolgáló rendeltetésű önálló rendeltetési egységek számának megváltoztatását, ha ezzel lakás rendeltetésű önálló rendeltetési egység jön létre, vagy
b) a lakás céljára szolgáló rendeltetésű önálló rendeltetési egység rendeltetésének megváltoztatását, illetve a lakás céljára szolgáló rendeltetésű önálló rendeltetési egységek számának megváltoztatását, ha ez lakás rendeltetésének megszüntetését eredményezi.

Fentiek alapján a közlés kötelező abban az esetben, ha lakásfunkciót érint a változás. Egyéb esetekben még közlés sincs. A ’közlés’ nem bejelentés, nem kérelem, így nem generál eljárást, hatósági ellenőrzést, nem kell elbírálnia, tudomásul vennie az építésügyi hatóságnak.
Amennyiben Ügyfelek a változásról hatósági bizonyítvány kiadását kérik a ingatlan-nyilvántartáson való átvezetés végett, akkor az építésügyi hatóság az új rendeltetés bejelentéséről, mint tényről állít ki igazolást. Ebben az esetben nem kerül bizonyítási eljárás lefolytatásra, és nem vész el a hatóság intézkedési lehetősége, ha későbbiekben bebizonyosodik, hogy kérelmező építési engedély köteles munkát is végzett a rendeltetés megváltoztatásakor.

Ha a hatóság helyismerete, korábbi eljárások során tudomására jutott tények miatt valószínűsíthető, hogy a közléssel érintett építmény nem alkalmas a rendeltetésszerű és biztonságos használatra, vagy állapota az állékonyságot, közbiztonságot, stb. veszélyezteti, vagy panaszbejelentés érkezik az új használattal kapcsolatosan, esetleg egyértelmű, hogy a közlés tartalma jogszabályba ütközik - mert pl. a helyi építési szabályzat nem enged lakófunkciót vagy csak korlátozott számú lakást enged elhelyezni - akkor hivatalból kell bizonyítási eljárást indítani, hatósági ellenőrzést tartani, és annak eredményétől függően hoz döntést az építéshatóság.

Tájékoztatjuk továbbá a Tisztelt Állampolgárokat, hogy amennyiben lakcímük megváltozik, akkor az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény 27. § szerint kötelesek azt bejelenteni - a változás bekövetkezésétől számított harminc napon belül - az ingatlan fekvése szerint illetékes körzeti földhivatalnak (Százhalombattai lakosok esetében: Érdi Körzeti Földhivatal 2030 Érd, Budai út 24.). Mindezt személyesen tehetik meg, semmiféle illetéket nem kell fizetni érte. Szükséges hozzá a személyi igazolvány, a lakcímet igazoló kártya, valamint a földhivatalban egy változást bejelentő lap kitöltése.

Százhalombatta, 2008. október 29.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák