Korszerű jármű- és eszközparkkal, hatékony rendszerben látja el feladatát a MOL leányvállalataként működő FER Tűzoltóság, amelyet 20 éve hozott létre a Dunai Finomító és a Dunamenti Erőmű az üzemek biztonsága érdekében. A FER a tűzoltási feladatok ellátása mellett életmentési, műszaki mentési és elsősegély-nyújtási tevékenységet is végez, valamint tűzvédelmi és biztonságtechnikai kiegészítő szolgáltatások egész sorát nyújtja.
A szervezet, illetve Pimper László ügyvezető, tűzoltóparancsnok kiemelkedő szakmai tevékenységét ajándéktárgy adományozásával ismerte el a napokban a belügyminiszter, valamint az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. százhalombattai finomítóban születésnapi rendezvényen idézték fel a kezdeteket és foglalták össze az eredményeket. Pimper Lászlóval beszélgettünk a jubileum alkalmából.
- Mi indokolta a FER létrejöttét?
- A szervezet 1995. január 1-jén kezdte meg működését Százhalombattán, a MOL Dunai Finomító és a Dunamenti Erőmű tűzvédelmi és mentési feladatainak az ellátására. A név a finomító és az erőmű kezdőbetűit egyesíti. A megalakulást egy jogszabályi változás tette szükségessé, miszerint az ipari üzemek mentő tűzvédelmét a tulajdonos gazdasági társaság által létrehozott és fenntartott létesítményi tűzoltóságoknak kellett átvenniük az állami működtetésű üzemi tűzoltóságságoktól. Mára a FER a MOL teljes tulajdonú leányvállalataként, százhalombattai központtal működik. A FER-be másfél éve olvadt be a Tiszaújvárosban hasonló tevékenységet folytató, szintén 20 éve alapított TMM Tűzoltó és Műszaki Mentő Kft. A szervezet az elmúlt években országos hálózattá fejlődött; három főfoglalkozású és három alkalomszerűen igénybe vehető létesítményi tűzoltóságot működtetünk a MOL magyarországi telephelyein, Százhalombattán, Tiszaújvárosban, Algyőn, Komáromban, Csepelen és Szajolban, valamint biztosítjuk a tűzoltásvezetők folyamatos készenlétét a Zalai Finomítóban. Egy, a németországi BASF-hez 1994 végén szervezett szakmai tanulmányút nyomán már az induláskor az volt a törekvés, hogy az alaptevékenységeken túl, kiegészítő szolgáltatásokat is nyújtson a tűzoltóság. Mára közel 1000 megrendelőnk van, foglalkozunk például tűzoltó- és légzésvédő készülékek, védőruhák felülvizsgálatával, veszélyes munkavégzés engedélyezésével, veszélyes anyagok kezelésével, üzemanyag mintavételezéssel és szállítással, tűzmegelőzési tanácsadással, valamint tűzoltóképzéssel. Ezek a szolgáltatások nemcsak a költséghatékony működést segítik, hanem erősítik munkatársaink - beavatkozáshoz elengedhetetlenül szükséges – technológiai, anyag- és helyismeretét, valamint gyakorlati tapasztalatszerzési lehetőséget is jelentenek. Az évek során hangsúlyossá váltak ezek a feladatok is, mégis az alaptevékenységünk maradéktalan és a legmagasabb szinten való ellátását tekintjük a legfontosabbnak. Egyre kevesebb "éles" tűzesettel találkozunk, ami annak is köszönhető, hogy szolgáltatásainkkal mi is hozzájárulunk a biztonságos munkavégzés feltételeinek megteremtéséhez.
- Mi motiválta a pályaválasztásban, és mikor került a FER-hez?
- Már gyerekként megismerkedtem a tűzoltói hivatással Tapolcán, miután édesapám a helyi önkéntes egyesület parancsnokhelyettese, majd parancsnoka volt. Általános iskolásként bekapcsolódtam az ottani munkába, majd az Ybl Miklós Műszaki Főiskola Tűzvédelmi Mérnök Szakát végeztem el. Tanulmányaim alatt felszereltem hivatásos tűzoltónak Veszprém megyében, ahol a főiskola után vonulós készenléti szolgálatot teljesítettem, ahonnan 1996-ban jöttem át Százhalombattára a főfoglalkozású létesítményi tűzoltósághoz. A FER-nél az a gyakorlat, hogy mindenki - végzettségtől függetlenül – beosztott tűzoltóként kezdi, én 1998-ban lettem a készenléti szolgálat egyik csoportjának a vezetője. 2005-ben kértek fel a tűzoltási és mentési osztályvezetői, illetve a tűzoltóparancsnok-helyettesi feladat ellátására. 2007 elején váltottam Gombor István nyugdíjba vonuló parancsnokot.
- Mekkora a FER összlétszáma?
- Jelenleg 200 főállású és közel 20 részmunkaidős munkavállalója van a társaságnak az ország területén, a létszám a szolgáltatási tevékenységhez igazodik. Nem mindenki tűzoltó, alkalmazunk kiegészítő szolgáltatásokkal foglalkozó, illetve adminisztratív és az egyéb területen dolgozó szakembereket is.
- Hány tevékenykedik Százhalombattán?
- A készenléti szolgálatot - a mentőápolókat is beleértve -17 fő látja el folyamatos munkarendben. Ez az állomány három szakmai irányítóval - a parancsnokkal, a helyettesével és a főelőadóval - egészül ki. Százhalombatta az országos központunk is, ezért innen irányítjuk a gazdasági, személyügyi, minőségirányítási, környezet- és munkavédelmi területet, valamint a szolgáltatási központban dolgozó kollégáink munkáját. Ugyancsak innen szervezzük a műszaki eszközeink üzemeltetésével kapcsolatos folyamatokat és a beszerzéseinket.
- Kiből lehet tűzoltó a FER-nél, és akadnak-e női lánglovagok?
- A követelményrendszer ugyanahhoz a jogszabályhoz kötött, mint az állami hivatásos tűzoltók estében. Csak az szerezhet tűzoltó szakképesítést, aki előbb valamely tűzoltóság tagjává válik. Ennek feltétele az egészségügyi és pszichológiai alkalmasság, az erkölcsi bizonyítvány, érettségi, tehergépjármű-vezetői jogosítvány és a megkülönböztetett jelzés használatát lehetővé tévő PÁV I. vizsga. Természetesen hölgyek is jelentkezhetnek, de ez nem jellemző. Az elmúlt év áprilisáig tűzoltóként dolgozott a FER-nél egy munkatársnőnk, aki szakápoló alapképzettsége mellett szerzett tűzoltó képesítést. Nálunk sohasem volt korkedvezményes nyugdíj, ami már a közeli jövőben komoly kihívást jelenthet, hiszen előfordulhat, hogy a 64-65 éves munkatársaink a koruk miatt csak korlátozottan lesznek alkalmasak a tűzoltói feladatokra. Az érdekképviseletek is foglalkoznak ezzel a kérdéssel, rendszeresen egyeztetnek a korengedményes nyugdíjazás lehetőségéről, ami néhány évvel kevesebb szolgálati időt jelentene.
- Milyen a technikai felszereltség?
- A FER annak idején viszonylag koros és elavult járművekkel kezdte a működését. A megalakulást követően azonnal elindult egy műszaki fejlesztési program, amelynek első lépéseként 1995-96-ban Százhalombattán és Tiszaújvárosban állítottak készenlétbe egy-egy korszerű – tűzoltásra porral, habbal és vízzel is képes - új, gyors-beavatkozó gépjárművet. A technikai korszerűsítés majdnem 20 évig tartott, egy éve cseréltük le az induláskor kapott utolsó járművet Tiszaújvárosban. Nagy hangsúlyt fektetünk az eszközállomány rendszeres karbantartására. Teljesen új járműkoncepciót alakítottunk ki, aminek eredményeként kevesebb autóval, jóval több feladatot tudunk ellátni. A hazánkban elsőként nálunk bevezetett cserefelépítményes rendszerben hidraulikus emelőszerkezettel felszerelt gépjárműveket és tőlük független cserefelépítményeket tartunk készenlétben. A tehergépjármű-alvázon alig 3 perc alatt lecserélhetőek a beavatkozási eszközöket, anyagokat tartalmazó "konténerek", így a gépjármű mindig az adott feladathoz szükséges tűzoltó technikát tudja szállítani. Négy-négy ilyen járművel összesen 25-30 konténer készenlétét tudjuk biztosítani Százhalombattán és Tiszaújvárosban. Emellett rendelkezünk hagyományos, nem cserélhető felépítményű tűzoltójárművekkel is.
- A jó eszközök mellett a folyamatos gyakorlatozás is elengedhetetlen a szakmájukban. Hogyan oldják meg?
- A gyakorlatok egy része a helyi területi és technológiai sajátosságok minél jobb megismerése érdekében végzett üzemi szimuláció. Ezen kívül tűzoltási gyakorlatokat is tartunk a Tiszaújvárosban, Algyőn és Százhalombattán kialakított pályákon. Utóbbi a szomszédos országokat tekintve is kiemelkedő komplexum, ahol környezetbarát tüzelőanyaggal, valósághű körülményeket tudunk biztosítani tűzoltóink képzéséhez.
- Melyek voltak az elmúlt évtizedek legkomolyabb beavatkozásai?
- Pályafutásom első éveiben, hivatásos önkormányzati tűzoltóként nagyon sokféle beavatkozási feladattal találkoztam. Voltam tűzoltásvezető az ajkai formaöntöde tűzeseténél, s találkoztam a korábban csak a szakirodalomból ismert szúrólánggal. Nagyon sok közúti balesetnél kellett beavatkoznunk abban az időben, és a mentések után gyakran még hetekig felidéződtek bennem a tragédiák. A 2000-es évek elején, a 6-os út mellett, egy töltőállomáson gyulladt ki egy tartálykocsi, amelyről a lángok átterjedtek az épületre. A tüzet az érdi hivatásos kollégákkal együtt, a mi gyorsbeavakozó járművünk bevetésével oltottuk el. A FER legutóbbi különleges beavatkozása április 2-án, a miskolci rendező pályaudvaron zajlott, ahol egy izobutánt szállító tartályvagon borult fel. A MOL új cseppfolyós gázátfejtő rendszerét alkalmazva, MOL-os, Petrolszolgos és FER-es kollégák együttműködve hajtották végre az átfejtést, így nem került veszélyes anyag a levegőbe. Együttműködési megállapodás alapján az általunk védett létesítmények területén kívüli beavatkozási feladatokban is segítséget nyújtunk a hivatásos tűzoltóságoknak Százhalombattán, Tiszaújvárosban és Algyőn, és természetesen együtt dolgozunk az önkéntes szervezetekkel is.
- Melyek a legfontosabb jövőbeni feladatok a FER-nél?
- Célunk a folyamatos szakmai és technikai fejlődés, s a következő időszakban különleges jelentőségű a FER-hez később csatlakozott tűzoltóságok felzárkóztatása a százhalombattai színvonalhoz. Folyamatos erőfeszítéseket teszünk a hatékonyság növelése, a megrendelői igények lekövetése, a biztonság fokozása, az állandó fejlesztés érdekében, mind a technikai eszközök, mind a taktikai megoldások és új anyagok tekintetében.
Bármerre is menjen a világ, legfőbb feladatunk továbbra is az egyén és közösség védelme, támogatása.