Adj egyet ajándékba!

  • RIPORT
  • 2013-05-02
  • 1372 megtekintés
  • img
  • img
  • img
  • img

Kering egy történet az interneten: „Egy barátommal betértünk egy kis kávéházba. Miközben leadtuk a rendelést, két vendég lépett be és ment egyenesen a pénztárhoz. „Öt kávét kérünk. Kettőt magunknak és hármat felfüggesztve.” … Hirtelen, egy kopott ruhákba öltözött, koldusnak látszó férfi lépett az üzletbe, és kedvesen a pincérhez fordult. „Van egy felfüggesztett kávé a számomra?” Ekkor megértettem. A vendégek előre kifizetnek egy vagy több kávét a saját fogyasztásukon kívül, amelyet megkaphatnak azok, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy saját zsebükből vásároljanak maguknak egy meleg italt.”

A kezdeményezés Nápolyból indult az 1900 évek első felének szűkös esztendeiben, majd némiképp el is halt a század közepe táján, és csak karácsonyok környékén éledt fel itt-ott. Az elmúlt évek kétségbeejtő gazdasági zuhanása azonban nagy lendülettel élesztette újjá az ötletet, aminek lényege, hogy magánszemélyek segítenek lehetőségeikhez mérten a környezetükben élő rászorulóknak. Az utóbbi időben számos példát láttunk arra, hogy amikor a hivatalos segítség akadozik, a magára maradt civiltársadalom nem vár tétlenül, hanem összefog és segít. A magyarokra jellemző találékonyság és kreativitás mellett időnként éledezni látszik az egykor "magyar vendégszeretetként" elhíresült önzetlenség és bizalom, hiszen a +1 rendszere erre épül. Emiatt elsősorban kisközösségekben, például egy kisvárosban tud igazán jól működni, és az adott adományon túl képes továbberősíteni az összefogást, az empátiát.


Mára már nem csak kávét, szendvicset, hanem akár komplett étkezést, hajvágást, tartós élelmiszert, akár állateledelt, ruhajavítást, színházjegyet, sóbarlangi kezelést is lehet előre fizetni... A választék végtelen, csak a vállalkozásokon múlik, ki mivel csatlakozik. Számukra az egész nem jelent többletmunkát, mindössze regisztrálniuk kell, ami alapján az országos központ feltüntetni üzletüket a térképen, ami az interneten elérhető és követhető, hogyan nő egyre inkább a hálózat. Az ötlet gyorsan elterjedt Európában, és az idén elérte Magyarországot. Főleg Budapesten, de számos vidéki kis- és nagyvárosban is sorra csatlakoznak a legkülönfélébb szolgáltatók.


Az "Adj egyet ajándékba!" néven terjedő akció nemzetközi jele egy kávéscsésze és a +1 jel, amit a vállalkozások többnyire a kirakatban vagy a bejárati ajtón tüntetnek fel. Az üzletekben általában szintén a jelzéssel ellátott üvegben vagy dobozban gyűlik az előre kifizetett termék vagy szolgáltatás blokkja, így a betérő rászoruló egyből láthatja, van-e felhasználható adomány. Az egyik oldalról a vállalkozó felelőssége, hogy becsülettel kezelje a felajánlásokat, a másik oldalról az azzal élni akarók becsületén múlik, valóban rászorul-e.


Az ötlet százhalombattai terjesztője és szervezője, Víg Ágnes felkereste a városban rászorulókkal foglalkozó intézményeket. A nehéz helyzetben élők részben ezeken a szervezeteken keresztül értesülnek a lehetőségekről. "Előfordul olyan is, hogy valaki a felajánlást igazoló blokkot nem a gyűjtőüvegbe teszi, hanem közvetlenül átadja másnak, akiről tudja, hogy számára segítséget jelent – mondta el gyakorlati tapasztalatait Dubecz Gyöngyi, a CELEBration fodrásza. A felajánlás maximum 2000 forint lehet, amibe náluk egy-egy hajvágás, manikűr-pedikűr alapkezelés fér bele, hiszen az akció nem a luxus-szolgáltatásokról szól." Százhalombattán a CELEBration Haj- és Szépségszalon, a DVL Üzletház, a MikroMarket ABC és a NETPET.HU voltak az elsők, és a lista várhatóan bővülni fog.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák