A százhalombattai Nagy Ferenc szívesen vezetne egy valódi helikoptert is, az elmúlt évtizedekben azonban inkább modellek kipróbálására és építésére volt lehetősége. Kevés szabadidejét így is több száz felszállás és sikeres landolás tette izgalmassá.
Sokan felnőttként ismerkednek meg a terepasztalok, távirányítós autók és légi közlekedési eszközök világával, mások már gyermekként megfertőződnek a modellezés hobbijával. Az utóbbi csoportba tartozik Nagy Ferenc is, aki közel négy évtizeddel ezelőtt kezdett helikoptereket építeni minden keze ügyébe kerülő anyagból.
Legtöbben fotósként és elromlott számítógépükbe életet lehelő informatikusként ismerik Százhalombattán és a környező településeken. Gyermekkori szenvedélyéről csak családtagjai és legközelebbi ismerősei tudnak. Az akkoriban a karnis és a csillár közé szerelt "kötélpályán" mozgatott papírhelikoptereket is kevesen csodálhatták meg. A modellező manapság sem indul versenyeken. Úgy gondolja, hogy ezt a fajta megmérettetést fiatalon kell elkezdeni, sok-sok időt és energiát kell gyakorlásra fordítani. Számára azonban akár egy éremnél is nagyobb örömöt okoz, ha technikai újítást tud megvalósítani, egyre precízebb fejlesztéseket, átalakításokat hajt végre. A saját ötletekre folyamatosan szükség van, hiszen a piciny gépekhez kevés a jól használható szakmai leírás. Nagy Ferenc szerencsésnek tartja magát, mert a két "hivatalos" foglalkozása kapcsán megismert technikai fejlesztéseket sokszor tudja hasznosítani a modellépítésben.
Kedvence az alig tíz dekagrammos, 38 centiméter átmérőjű főrotorral rendelkező Merlin Tracer. Még csak három éves, de szinte minden része megújult, átalakult. Közben javult a teljesítménye, stabilabbá vált, és érzékenyebb a távirányítót kezelő "pilóta" mozdulataira. Az összhang nagyon fontos, hiszen egy-egy ilyen masina életveszélyes is lehet. Sokan úgy gondolják, hogy egy igazi helikoptert könnyebb vezetni, mint kicsinyített mását.
"Én is így vélem. Természetesen, nem a kis koax helikopterekre gondolok, amelyeket gyermekek is kezelhetnek, bár ezeknél sem árt az óvatosság. A nagyobb, "király kategóriás" helikopterek 70 centiméteres rotorjai azonban – amely nagyobb modelleknél akár a másfél métert is meghaladhatja – halálos baleseteket is okozhatnak. Vigyázni kell a gépeket működtető, csúcstechnológiás Li-Po akkumulátorok töltésekor is, hiszen töltéskapacitásuk többszörösét képesek leadni és robbanásveszélyesek. Akik mostanában szeretnének belevágni a helikopter-modellezésbe, azoknak mindenképpen ajánlom, hogy először számítógépes szimulátor-programok segítségével próbálják ki reflexeiket, figyelmüket, fejlesszék technikájukat. (A cikk írója többszöri próbálkozás, néhány helikopter leamortizálása után a további totálkárok elkerülése érdekében még a szimulátor-program kezelésével is felhagyott.) Ha a monitoron már sikerül az irányítás, a fel- és leszállás, illetve manőverek is hibátlanok, csak akkor vásároljanak valódi modelleket! Elég ugyanis egy apró mozdulat, és a helikopter akár 30 km/órás sebességgel is önálló életre kelhet, ami nem kis anyagi veszteséggel jár" – osztotta meg az olvasókkal tanácsait Nagy Ferenc.
A szakember egyébként olyan helikoptermodell megépítését forgatja a fejében, amelyik távirányítással képes a legkülönfélébb helyekre bejutni és a rászerelt speciális kamera, valamint komoly optika segítségével, egyedi felfüggesztéssel és vezérléssel felvételeket készíteni. Ezt a szerkezetet az élet különböző területein – ipar, tudományos kutatások – lehetne hasznosítani. A napjainkra felgyorsult technikai fejlődést látva az álom megvalósításának lehetősége nincs is nagyon távol.











