Ötvenkilenc magyar településen – közöttük Százhalombattán és környékén - van jelen a FiberNet Kommunikációs Rt. Nyergesújfalu polgármestere találkozóra hívta az érintett települések képviselőit, azt kezdeményezte, hogy közös fellépéssel próbálják befolyásolni a társaságot. A meghívottak közül huszonöten vettek részt a tanácskozáson, mintegy százötvenezer előfizetőt képviselve, emellett jelen volt a Gazdasági Versenyhivatal, valamint a Nemzeti Hírközlési Főfelügyelet képviselője is. Százhalombattát Danai István képviselte.
- A megbeszélésen kiderült – mondta -, hogy másutt is ugyanazok a kifogások a cég ellen, mint Százhalombattán. Úgy döntöttünk, hogy közösen fogalmazzuk meg igényeinket: legyen olcsóbb a szolgáltatás, és bővítsék a csatornák számát.
- Általánosságban fogalmaztak, vagy konkrét igényeket neveztek meg?
- Konkrét árról volt szó, a települések azt kérik, hogy a jelenlegi 4999 forint helyett 3200 forintban határozzák meg a leggyakrabban igényelt csomag havi díját, emellett a fogyasztók szeretnének beleszólni a választék összeállításába is. Példa erre, hogy egy településen, ahol nagyon sok a német nemzetiségű lakos, hiába próbálják elérni, hogy német nyelvű adások kerüljenek a csomagba. Sok programot kínálnak, de ezek között egyre kevesebb olyan van, amelyet valóban igényelnek a nézők. A találkozón ott volt két tévécsatorna képviselője, mint kiderült, ezt a két magyar nyelvű csatornát a cég kivette a kínálatból és helyettük náluk olcsóbbat tett be.
- Jelen voltak a felügyeleti szervektől is. Ők hogyan viszonyultak a kérdésekhez?
- Nem volt meggyőző az állásfoglalásuk. Az volt a jelenlevők benyomása, hogy nem szabályozták le egyértelműen a szolgáltatók kötelességeit, ezért szinte bármit megtehetnek. A Nemzeti Hírközlési Főfelügyelettől jelen lévő hölgy arra hivatkozott, hogy az árképzésben vannak a szolgáltatótól független tényezők, így a csatornákért fizetett jogdíjak, amelyeket kénytelenek az árakba beépíteni, ezt azonban nehéz elfogadni.
- Milyen megegyezéssel zárult a találkozó?
- Úgy döntöttünk, hogy Nyergesújfalu képvisel minden érdekelt települést. Összegzik a tanácskozáson elhangzottakat, és levelet küldenek minden felügyeleti szervnek, remélve, hogy lesz foganatja. A megbeszélésen egyébként azt is megfogalmazták, minden településen arra kell törekedni, hogy ne csak egyetlen szolgáltató legyen a piacon, mert ha megszűnik a monopolhelyzet, kialakul az árverseny, és a lakosság számára ez a kedvező.
Néhány évvel ezelőtt, amikor a cég megjelent városunkban, sok ígéret hangzott el. Egyebek mellett az is, hogy korszerűsítik a hálózatot, és a modern rendszer lehetővé teszi majd, hogy egyre személyre szabottabb szolgáltatást vegyenek igénybe a fogyasztók. Azt hittük, eldönthetjük majd, hogy a kínálatból melyik csatornákat igényeljük, mindegyiknek lesz havi ára, és csak azért fizetünk majd, amire valóban szükségünk van. Ehelyett háromféle csomag közül választhatunk, és bár elmondhatjuk, hogy nagyon sok csatornánk van, csak néhányat használunk közülük, a többi olyan, mint az árun a díszcsomagolás: nem vesszük hasznát, de keményen meg kell fizetnünk.
A nyergesújfalui kezdeményezés néhány héten belül fényt derít arra, vannak-e lehetőségei a fogyasztónak jogai érvényesítésére. Ha egyénileg nem is, de összefogással talán elérhetik céljukat a felhasználók, talán van más lehetőségük is, mint az, hogy felmondják az előfizetést.