Egyszerűsített bevallás

A magánszemélyek idén immár harmadik alkalommal bízhatták meg az állami adóhatóságot azzal, hogy készítse el számukra a személyi jövedelemadó bevallásukat. Az egyszerűsített bevallás lehetőségét a magánszemély jellemzően akkor választhatta, ha az adóévben kizárólag munkáltatótól, kifizetőtől szerzett olyan bevallási kötelezettség alá eső bevételt, melyből a kifizető (munkáltató) adót/adóelőleget vont le, továbbá ha ingó vagyontárgy, ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem miatt keletkezett adókötelezettsége.


Nem élhetett az egyszerűsített bevallás lehetőségével az a magánszemély, aki

  • az adóévben egyéni vállalkozó volt,
  • az adóévben mezőgazdasági őstermelő volt és e tevékenységével összefüggésben adóköteles bevétele származott,
  • a fizető-vendéglátó tevékenységére tételes átalányadózást választott,
  • a bevételét terhelő adóelőleg megállapításakor a kifizetőnek (munkáltatónak) tett nyilatkozatában költség levonását kérte (ide nem értve az igazolás nélkül elszámolható költség levonására vonatkozó nyilatkozatot),
  • az adóévben tartós befektetésből származó jövedelmet szerzett,
  • a 98%-os különadó hatálya alá tartozó bevételt szerzett,
  • különbözeti-bírság fizetésére köteles,
  • jövedelme után egészségügyi hozzájárulás fizetésére kötelezett.

Amennyiben a jogosult magánszemély a Nemzeti Adó- és Vámhivatalra kívánta bízni személyi jövedelemadó bevallásának elkészítését, úgy az erről szóló 1053NY jelű nyilatkozatot 2011. február 15-éig kellett benyújtania az adóhatósághoz. A nyilatkozattal együtt igazolást, egyéb iratot (pl.: munkáltatói, kifizetői igazolás, kedvezmény igénybevételére vonatkozó igazolás, stb.) nem kellett beküldeni, hiszen a bevallás elkészítéséhez az adatok az adóhivatal rendelkezésére állnak.


Azok a magánszemélyek, akik nem élhettek, vagy nem kívántak élni az egyszerűsített bevallás lehetőségével, illetve akik a megadott határidőig a nyilatkozatot nem küldték be, vagy a nyilatkozatot az adóhatóság valamilyen ok miatt nem tudta elfogadni, a 1053-as bevallás 2011. május 20. napjáig történő benyújtásával tudják adókötelezettségüket teljesíteni.


A NAV a beküldött, aláírt nyilatkozatokat feldolgozta, és azok alapján, valamint a hivatalból rendelkezésére álló adatokból elkészítette a személyre szabott 1053E egyszerűsített bevallási ajánlatokat, amelyeket április 30. napjáig a nyilatkozaton feltüntetett postai, vagy e-mail címre kiküldte az adózóknak.

A megadott e-mail címre egy tájékoztató levél és egy nyolcjegyű biztonsági kód került megküldésre. A bevallási ajánlat megnyitásához szükséges a NAV internetes portáljáról térítésmentesen letölthető ÁNYK keretprogram és a 1053-as bevallás kitöltő és ellenőrző program telepítése.


A bevallási ajánlat tartalmazza a megállapított adóalapot, az adót, a visszatérítendő adót, illetőleg a befizetendő adót. A bevallás mellékleteként közlésre kerülnek a rendelkezésére álló, a bevallás alapjául szolgáló adatok, így a munkáltató, kifizető adózóra vonatkozó adatszolgáltatásai, továbbá az adókedvezményekre jogosító igazolásokkal kapcsolatos információk is.


Amennyiben az adózó egyetért a részére megküldött bevallási ajánlattal, azt május 20-ig aláírva kell visszaküldenie. Ügyfélkapus regisztrációval rendelkező adózó a 1053E bevallását elektronikus úton is benyújthatja, ennek hiányában lehetőség van a postai úton történő beküldésre is. Fontos kiemelni, hogy ha a bevallás május 20-áig nem kerül visszaküldésre, akkor a bevallási kötelezettség már csak a 1053-as nyomtatvány pótlólagos benyújtásával teljesíthető.


Abban az esetben, ha az adózó javítást, vagy kiegészítést lát szükségesnek, akkor azt az ajánlaton megteheti és aláírva május 20-áig vissza kell küldenie az adóhatóságnak. A javítás alapján az adóhatóság ismét kiszámítja az adó alapját és megállapítja az adókötelezettséget, és ezekről június 20. napjáig értesítést küld az adózónak.


Visszaigénylés esetén az adóhatóság az érvényes bevallás beérkezésétől számított 30 napon belül utalja ki az összeget a magánszemély részére. Nagyon fontos, hogy az utalás módjára vonatkozóan is nyilatkozni kell a postacím vagy a bankszámlaszám megadásával. Ezek hiányában a kiutalás nem teljesíthető és a hiányosság csak a ’17 jelű nyomtatvány benyújtásával pótolható. 

 

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás