A helyi érdek mindenek felett!

  • RIPORT
  • 2005-10-12
  • Írta: pm
  • 649 megtekintés
  • img
  • img
  • img

Sokan nagyon jól emlékszünk arra, amikor még javában működött a tököli katonai repülőtér. A szovjet vadászgépek gyakran szálltak fel, nagy robajjal hasították fölöttünk az eget, és arra is volt példa, hogy egy-egy gép szerencsétlenül járt – az érdi Duna utca lakói máig nem felejtik, amikor repülőgép zuhant az egyik lakóházra.

Azután nyugalmas időszak következett. A szovjet csapatok elhagyták Magyarország területét, üresen maradtak a laktanyák, üresen maradt a repülőtér.
A magyar állam tulajdonában álló és az ÁPV Rt. Kezelésében lévõ tököli repülõtér ingatlanegyüttesét 2004-ben hirdették meg privatizációra. A pályázatot a Tököl Airport Rt nyerte meg, a cég négyszáz hektáros területtel együtt a bérbeadói jogokat is átvette a jogelődtől. A bérlő a repülőtér üzemeltetését korábban is végző Master Sky Kft, a határozott időtartamú szerződés 2007. áprilisában jár le. Az üzemeltetőnek a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi Felügyelõség elõírta a tököli repülõtér zajgátló védõövezetének kijelölését. A dokumentációval kapcsolatosan jelenleg közmeghallgatásokat bonyolít le a Polgári Légiközlekedési Hatóság, legutóbb szeptember 27-én, Tökölön tartottak fórumot.

A terület további sorsával kapcsolatos vélemények megoszlanak. Vannak, akik üdvözlik a tököli reptéren az utóbbi időben rendezett autós és motoros gyorsulási versenyeket, sportrepülő-bemutatókat, sőt, az ellen sincs kifogásuk, hogy a fapados járatok számára itt alakítsanak ki fel- és leszállóhelyet, vagy akár óriási logisztikai bázis létesüljön Tökölön, hiszen annak is lenne haszna. A nagyforgalmú légi kikötő, az esetlegesen hozzá kapcsolódó dunai hajóállomás munkahelyeket teremtene a térségben, és ez olyan érv, amelyet mindenképp mérlegelni kell. Mások ellenzik a repülőtérként való hasznosítást, mondván, hogy a környező települések lakóit jelentős hátrányok érnék. Tűrniük kellene a zajt, és számolniuk a repülőgépek elégetett üzemanyagából származó nem jelentéktelen légszennyezéssel is.

Mostanában nemcsak a mi térségünkben sok a panasz a légi közlekedés miatt. Csillaghegy, Zugló, Budaliget, Budakeszi lakói ez év tavasza óta azt tapasztalják, hogy légifolyosót jelöltek ki fölöttük, és kora reggeltől késő estig el kell szenvedniük a gépek által keltett zajt. A Polgári Légiközlekedési Hatóság felügyeli a szabályok betartását, a lakossági észrevételek oda futnak be, a hatóság vizsgálja ki azokat. Mozgásterét a zajvédelem kérdéskörében is jogszabály határozza meg. Feladata és kötelezettsége a tököli repülőtér esetében egyrészt a repülőtér szabályszerű működésének ellenőrzése, másrészt pedig a repülőteret körülvevő zajgátló védőövezet kijelölése. A hatóságnak mindaddig nincs joga korlátozó módon beavatkoznia a repülőtér életébe, amíg az szabályszerűen zajlik. A zajgátló védőövezet kijelölésekor figyelembe veszi a lakossági kéréseket, befolyásolhatja a forgalom nagyságát és összetételét, indokolt esetben pedig akár repülési tilalmat is elrendelhet bizonyos napszakokra.

Tény, hogy a repülésre és az ehhez elengedhetetlen repülőterekre szükség van. A forgalom növekedése is törvényszerű, ugyanakkor az érintett lakosságnak is vannak jogai. A Környezetvédelmi Egyesület és a Faluvédő Egylet kezdeményezésére a szeptemberi képviselő-testületi ülésen döntés született arról, hogy a százhalombattai önkormányzat is közmeghallgatást szervez ebben a témában, támogatva az Óváros lakóinak tiltakozását a tököli repülőtér forgalmának megnövekedése miatt. Az összejövetelt október 24-én tartják az Óvárosi Közösségi Házban.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák