2006-ban hétvégi turisztikai hajójárat indult Százhalombatta-Budapest között. Míg az első évben 2246-an vették igénybe, 2009-ben már csak 506-an. Az érdeklődés hiánya és a válság is indokolta az önkormányzat döntését, hogy az idei évtől más célokra fordítják azt a támogatási összeget, ami lehetővé tette a járatot.
Ugyanakkor május 1-jétől jelentősen változik az utazási költség munkáltatói támogatására vonatkozó rendelet. A menetrend szerint közlekedő hajókra, kompokra, valamint hétvégi hazautazásnál a légi közlekedési járművekre váltott bérlet, illetve menetjegy is elszámolható lesz.
Ifjabb Kautz Istvánt, a Mahart Passnave kereskedelmi igazgatóját arról kérdeztem, jelenthet-e ez kedvező változást a Százhalombattát is érintő hajóközlekedésben?
- A munkáltatóknak a legkedvezőbb árú közlekedést kell támogatniuk. A hajó egyelőre nem tud versenyre kelni az államilag támogatott vasúti és buszközlekedéssel. Amennyiben sikerülne pályázati és állami támogatást szerezni, és az önkormányzat is átvállalná a kiadások egy részét, például a marketing-költséget, akkor elképzelhető lenne, hogy a hajóközlekedés is a mindennapos munkába járás része legyen. Ez iránt egyébként Szentendrén is egyre nagyobb az érdeklődés.
Lassú járattal 45, míg szárnyas hajóval akár 20 perc alatt is el lehet jutni Battáról a Batthyány térre, és a Dunán a közlekedési dugó lehetősége igen-igen alacsony. Igaz, szárnyas hajót télen nem lehet használni, és zajlás idején a hagyományos személyhajó sem tud közlekedni. Míg a hajózási társaság nagyon nyitott különböző járatok indítására, tevékenységének bővítésére, az Európai Uniós pályázatok sokkal kevésbé rugalmasak. A cég nem fordíthatja például a pályázati összeget közlekedési eszköz vásárlására, és kikötőfejlesztésre is csak abban az esetben, ha onnan munkába járó forgalmat bonyolít.
A kereskedelmi igazgató ugyanakkor beszámolt arról is, hogy - miután a szentendrei szakaszon feloldották a sebességkorlátozást - a korábbihoz hasonló hétvégi turisztikai járatot kívánnak indítani ezúttal Százhalombatta-Szentendre viszonylatban, abban bízva, hogy a vonzóbb végcél több utast csábít majd hajókirándulásra. Reményeik szerint, ha májusra megszületik a döntés, július elején indulhatnak az új járatok.



