Stabilizálódott a feladatfinanszírozás rendszere, kialakult az együttműködés az intézmények és a gazdasági ellátó (GEI) között. Az intézményi alapdokumentumok tavalyi felülvizsgálata, illetve elkészítése után idén országosan is kevesebb adminisztrációs kötelezettség hárul az iskolákra, és komolyabb törvényi, rendeleti változás sem várható. Az intézményvezetők arra számítanak, hogy jobban elmélyülhetnek a szakmai munkában. A központi bértábla átalakulása miatt 4,5%-kal emelkedik a pedagógusok bére. Városi szinten a Kőrösi és a Művészeti iskola integrációja a 2005-2006-os tanév legnagyobb kihívása.
Az Arany János Általános Iskolában és Nyolcosztályos Gimnáziumban jubileumra készülődnek, hiszen az idei a huszadik tanév az alma mater történetében. Az évfordulót színes programokkal, egyebek mellett jubileumi bállal szeretnék emlékezetessé tenni. Az iskolában évek óta problémákat okoznak a beázások, ezek elhárítása még augusztus végén is folyt. Valamelyest nőtt, hatvan fölé emelkedett az eltérő tantervű tagozat létszáma, és továbbra is gondot okoz az autista csoport megfelelő elhelyezése – tájékoztatott Szabó Zoltán igazgató. Ha októbertől kiürül a zeneiskola épülete, a tervek szerint ennek felét használatba vehetik az autisták, esetleg a középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekek is, akiknek képzését jelenleg a Szülők Fóruma Egyesület székházában oldják meg. Szabó Zoltán azt is elmondta, hogy tapasztalata szerint egyre nagyobb az igény a városban a helyi gimnáziumi képzés iránt. Arra azonban, nincs lehetőségük, hogy a jelenlegi egy helyett kettő gimnáziumi osztályt indítsanak, mert nem rendelkeznek elegendő tanteremmel. Az igazgató bízik benne, hogy a tavalyinál konszolidáltabb lesz az idei tanév, stabilabbá válik a kétszintű érettségi rendszere, aminek bevezetésével egyetért, de elkapkodottnak tartja. Az iskola ugyan nagyon jó érettségi átlagot produkált, az emelt szintű vizsgák esetében ez 4,64% volt, a sok bizonytalanság és az információhiány miatt azonban megtörtént, hogy éppen néhány nyelvvizsgával és igen magas pontszámokkal rendelkező végzősük nem került be az egyetemi oktatásba.
Az I. Számú Általános Iskolában egyebek mellett felújították a fűtési rendszert, és lecserélték az udvarra vezető kijáratot. Nem tartják egyértelműnek azt az új minisztériumi rendeletet, ami három kilogrammban maximalizálja az alsósok iskolatáskájának súlyát, de eddig is arra törekedtek, hogy a gyerekek minél kevesebb taneszközt cipeljenek haza – nyilatkozta Zentai Gáborné igazgató. Az elmúlt tanévben minden alapdokumentumot meg kellett újítaniuk, illetve el kellett készíteniük az iskoláknak, emellett ÁSZ vizsgálat és belső ellenőrzések zajlottak a városban. Meg kellett szilárdulnia az újonnan bevezetett feladatfinanszírozási rendszernek, és ki kellett alakítani az együttműködést az új gazdasági ellátó intézménnyel (GEI) is. Az intézményvezető úgy véli, mindezt sikerült eredményesen végrehajtaniuk, és az idei tanévben erejüket már a szakmai munka elmélyítésére összpontosíthatják.
Nyugodt tanévre számít Mittákné Bögre Ágnes, az Eötvös Loránd Általános Iskola igazgatója is. Az intézményben korszerűsítették a tantermek és tanári dolgozók világítását, és az egyéb szükséges munkálatokat is elvégezték a nyár folyamán.
A nyári szünetben felújították a konyhát a Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnáziumban. A beázások ebben az intézményben is sok problémát okoztak, de összességében elmondható, hogy nyugodt feltételek között kezdik a tanévet – tájékoztatott Gálné Jobbágy Erika igazgatóhelyettes.
A tervezett ütemben halad a Kőrösi Csoma Sándor Általános és Alapfokú Művészeti Iskola épületének átalakítása – nyilatkozta Tamás Emília igazgató. Minden tevékenység és tanulócsoport megfelelő elhelyezést nyer az épületben, amin a tervek szerint szeptember közepére fejezik be a munkálatokat, így október 1-jétől már itt folytatódhat a művészeti oktatás is. Az új, integrált intézmény alapdokumentumait augusztus végi ülésén fogadta el a tantestület, majd azok a szülői közösség és a diákönkormányzat véleményezése után, a szeptemberi ülésen kerülnek a képviselő-testület elé. Tamás Emília elmondta, hogy a művészeti iskola vezetőségével együtt sokat dolgoztak a nyári szünetben, és az integráció kapcsán a tanév folyamán is számos újszerű feladatot kell megoldaniuk. Ki kell alakítaniuk az új intézmény arculatát, az új szervezeti kultúrát, év végén felül kell vizsgálniuk a most elfogadásra váró pedagógiai programot és minőségirányítási rendszert. Tervei szerint mindkét iskolatípus megőrzi eddigi hagyományait, de ki kell alakítaniuk a találkozási pontokat, a közös szokásokat is. A művészeti iskola tanárai és növendékei eddig is szerepeltek a Kőrösi rendezvényein, mostantól azonban erre nagyobb hangsúlyt szeretne fektetni. Kollégáival azon is gondolkodnak, hogyan tehetnék markánsabbá a művészeti vonalat az általános iskolai oktatásban és képzésben.
A művészeti iskolában az eddigi helyen és rendben indul a tanév, de eléggé tartanak a szeptemberre tervezett költözködéstől – mondta Adorjánné Visontai Katalin szakmai vezető. Tizenhét év alatt felhalmozott iratanyagot, számos értékes és érzékeny hangszert – közte tíz zongorát -, technikai infrastruktúrát kell majd áttelepíteniük a gesztenyés útról a Kőrösi épületébe néhány nap alatt, hiszen nem szeretnének nagy zavart vagy kihagyást okozni a szorgalmi időben. Valószínű, hogy több hétvégéjüket is fel kell áldozniuk azért, hogy ez sikerüljön. A tanévindítás és a költözés gondjai mellett két jelentős eseményre is készülnek a művésztanárok. Az önkormányzat egymillió forintos költséggel felújíttatta az iskola Pártok Házában elhelyezett zongoráját, aminek felavatását ünnepi koncert keretében tervezik. A zongorahangversenyre szeptember 22-én kerül sor. Emellett a művészeti iskola tanárai adnak ünnepi koncertet október 1-jén, a Zene Világnapján is. Adorjánné Visontai Katalin úgy nyilatkozott, hogy az említett nehézségek ellenére szakmailag problémamentesnek látja a két iskola most folyó integrációját, és bízik a jó együttműködés kialakulásában.
A 2005-2006-os tanév rendje
Első tanítási nap: szeptember 1-je (csütörtök)
Utolsó tanítási nap: 2006. június 15. (csütörtök)
Tanítási napok száma általános és szakiskolákban: 181, középiskolákban 180
Tanítás nélküli munkanapok száma: általános és szakiskolákban: 5, középiskolákban: 6
Tanítási szünetek:
őszi szünet: október 31-től november 5-ig
téli szünet: december 22-től január 2-ig
tavaszi szünet: április 13-tól 18-ig
Oktatáspolitika
• Az alsó tagozaton az egyes tanítási napokon használt tanköny-vek tömege a három kilogrammot nem haladhatja meg.
• Az új tanévben újabb 1%-kal növekszik, azaz 7%-ra nő az isko-láknak az egyéni foglalkozásra fordítható időkerete, amely a legrászorulóbbak egyéni segítését, fejlesztését szolgálja. A tárca célja, hogy ez az arány 2010/2011-es tanévre 12%-ra emelked-jen.
• Az új Nemzeti Alaptanterv alkalmazása felmenő rendszerben folytatódik, így szeptembertől a második évfolyamosokra is ki-terjed. Célja a lexikális ismeretek és a képességfejlesztő oktatás korszerű egyensúlyának megteremtése.
• Szöveges értékelés felmenő rendszerben, 2005/2006-ban már az általános iskolák második évfolyamán is érvényesül.
• A buktatás tilalma kiterjed a második osztályos tanulókra is.









