Százhalombatta Képviselő Testülete az elmúlt év tavaszán döntött arról, hogy a Nevelési Tanácsadó gondozásában a 2009/2010-es tanévtől iskolapszichológusi szolgáltatást indít be a város négy általános iskolájában. A következő tanévtől pedig ugyanez a szolgáltatás már a két középiskolában is működni fog.
A szolgáltatásról Dr. Csór Gabriellát, a Nevelési Tanácsadó vezetőjét, valamint az iskolapszichológusokat, Szigeti Nikolettát és Volszkyné Gábor Szilviát kérdeztük.
Az iskolapszichológia a pszichológián belül egy, viszonylag új szakterület. Jelenleg az országban egy helyen, az ELTE-én van ilyen típusú képzés. Lényege az egészséges személyiség kibontakozásának segítése, hogy a gyermekek jobban tudjanak alkalmazkodni az iskolai élethez. Támogatja a pedagógusokat és szülőket abban, hogy megismerjék, megértsék a gyerekek pszichikus fejlődését, egyéni sajátosságait, valamint abban, hogy felismerjék a problémák kialakulásában szerepet játszó pszichés hátteret és megtalálják problémára a megoldást.
A szolgáltatás beindításának munkálatai a testületi döntést követően azonnal megkezdődtek, szakembereket kerestünk, konzultáltunk az iskolaigazgatókkal a várható feladatokról és Együttműködési tervet készítettünk.
Az I. számú és az Arany János Általános Iskolákban Volszkyné Gábor Szilvia szeptemberben, míg az Eötvösben és a Kőrösiben Szigeti Nikoletta novemberben kezdte meg a munkát. Eddigi tapasztalataink pozitívak, a pedagógusok és a szülők együttműködőek, segítőkészek - tájékoztatott az Intézményvezető.
Az iskolapszichológus feladata igen összetett, figyelemmel kíséri a gyermekek fejlődését, javaslatokat tesz, felméréseket végez. Szükség esetén kiscsoportos foglalkozást vezet, de akár egy egész osztállyal is foglalkozhat. Mivel egy osztályban több problémás gyermek is akadhat, ezért beülhet egyes órákra, megfigyelheti az órai munkát, ezáltal javaslatot tehet az egyénhez igazodó pedagógiai módszer kiválasztására. Feladatkörébe tartozik a diagnosztika is, és ha olyan esetet tapasztal, amelyet saját hatáskörében nem tud orvosolni, akkor továbbíthatja a megfelelő szakellátás felé.
Nagyon fontos – mondja Volszkyné Gábor Szilvia -, hogy a pedagógusokkal szoros legyen a kapcsolatunk, hiszen a jelzéseik nélkül nem tudjuk eredményesen végezni munkánkat. Szerencsére az előkészítés nagyon jó volt, mindenki nagyon várta a szolgáltatás elindítását. Már beindítottunk kiscsoportos foglalkozásokat is, pl. szorongós csoportot, amelyen a drukkos gyermekeket én-erősítő játékokkal próbáljuk fejleszteni. De végeztünk szociometriai felmérést is, mely a tanulók kapcsolati rendszerét – ki szorult a perifériára, ki tölt be hangadó szerepet, ki kivel van szorosabb kapcsolatban áll – vázolja. Ez nagyon fontos információ a pedagógus számára, mert útmutatót ad, hogy kire hogyan lehet hatni, milyen az osztály összetartó ereje.
Szigeti Nikoletta hangsúlyozta, hogy nagyon fontos a szülők hozzáállása. Az egyik általános iskolában 5-6 szülő, szülőcsoportként, kéthetente, rendszeresen az iskolapszichológussal megbeszélik az aktuális problémákat, egymást erősítik az otthoni nevelési kérdésekben.
Úgy érzi, hogy a gyerekek is nagyon szívesen veszik iskolapszichológus jelenlétét az órákon is és külön is.
A szolgáltatás elindulásakor az iskolások szülei írásban nyilatkoztak az együttműködésről.
Az iskolapszichológusok kéthetente szülői fogadóórát is tartanak, vagyis a szülők most már tőlük is kérhetnek segítséget. A diákok, önmaguk is megkereshetik problémájukkal az iskolapszichológust, mivel fiatalkorúak, ezért csak első beszélgetést kérhetik önállóan, a második találkozásra már csak a szülő írásos beleegyezésével kerülhet sor.
Az érintett intézmények korábban már vezettek be az iskolai élet, a belső kapcsolatrendszer javítása érdekében új szemléletű órákat, amelyek pszichés hatása nagyon pozítív. Van ahol a hétfői nap első órája "hangolóra", amelyen mintegy ráhangolódnak a hétre, de van, ahol a pénteki napon tartanak egyfajta hét-összegző órát.
Az iskolapszichológusok, a pedagógusok és a szülők hatékony együttműködése lehetőséget teremt arra, hogy a gyerekek egészséges, pozitív iskolai légkörben fejlődve, kiegyensúlyozott felnőttekké váljanak.



