A Summerfest egyik új programja a Médiawave fesztivál ethnofilmjeinek válogatása, valamint a Házimozi, amely ezúttal Szomjas György filmrendező alkotásaiból mutat be néhányat. A vetítések helyszíne az Ebatta Pizzéria, az előadások augusztus 16-a és 19-e között 19 órakor kezdődnek.
Augusztus 16-án és 18-án, 19 órakor: Péter bácsi, orosz film. Főhőse egy öregember, Peter Sengepov, aki a Kazim folyó utolsó sámánjaként egyedül éldegél a szibériai tajga mélyén.
Az első nap, lengyel film. Azon fontos pillanatok történetét mondja el, amikor a kamaszkorból az ember a felnőttkorba lép. Ez a változás megy végbe a tundráról a városba költöző gyerekekben. A film a második ’Orosz-Lengyel Új Látásmód’ projekt keretében készült.
Artyum, magyar-orosz film. A fiatal altáji torokhangú énekes mesél népe eredetéről, életéről, szokásairól, a torokhangú éneklési módról. Mint mondja, náluk a torokéneklést a művészet legősibb fajtájának tekintik, és az Altáj hegyekben a legnagyobb büszkeségnek számít. Van egy elbeszélő fajtája, amit szentnek tekintenek. Némelyiket három-négy napon át éneklik. A torokéneklés hagyományához tartozik, hogy azt mondják, ha valaki jól megtanulta, köteles valakinek átadni, legalább egy embernek...
Magok, lengyel film. Az Altáj hegyláncainak ölelésében, egy faluszéli kis kunyhóban lakik a közösség által teljesen kirekesztett, gyermektelen házaspár. Ínségesen, egyik napról a másikra élnek. A történet egy múltbéli tragédiához vezet vissza, a múlt vétkeiért mindenkinek meg kell fizetnie.
Augusztus 16-án, 19 órakor és 18-án, 21 órakor: Kirán Mongólia fölött, amerikai film. Kuma, a fiatal kazah férfi nagyapja nyomdokaiba lép, aki egykor saját sast tartott Mongólia messzi, hegyvidékes tájain, ahonnan családja származik. Itt, Mongólia legnyugatibb részén váltja valóra álmát, elfog, majd idomítani kezd egy sast. Egy helyi sasidomár, Khairatkhan szárnyai alatt tanulja meg a mesterséget és saját népének életszemléletét.
Augusztus 17-én és 19-én, 19 órakor: A legkisebb, skót film. Egy letűnőfélben lévő életformát mutatnak meg az alkotók. A főszereplő, a 70 éves Sheila Stewart travellerként, lakókocsiban vándorolva élte le életét. Ez a szabad, minden törvényen kívül eső életforma fiatalságában még tipikus volt, mára viszont kihalóban van. Az asszony tíz év körüli lányunokájának meséli el, hogyan éltek egykor, neki énekel, neki tanítgatja a régi szavakat és kifejezéseket, hogy a kislány megőrizze egy valaha gazdag és erős kultúra építőköveit.
Révület, német film. "Mast Qalandar" az iszlám legendás szentjeinek egyike keleten. A szent iránt határtalan szeretettel viseltető hívek semmi másra nem vágynak, mint a vele való találkozásra a tudatos én felszabadításával, akár mindenük feladásával. Évente több mint egy millió hívő zarándokol el Sehwan Sharif-ba, hogy megleljék az eksztázist a Szent és Allah egyesülésének örömmámorában. A filmből a hűség és a szeretet varázslatos ünnepélyén keresztül megismerhetjük az ősi, misztikus muzulmán élet fundamentalizmustól távol eső, hagyományos szellemiségét.
Nora, amerikai, mozambiki film. A történet egy táncos, Nora Chipaumire életén alapszik, aki Zimbabwe-ben született 1965-ben. A filmben Nora visszatér szülőföldjére, és fiatalságának néhány színes emléke segítségével utazást tesz a vidéken. A tánc nyelvét használva eleveníti meg történetét hang és kép gyorsan mozgó költeményében. Az eredmény egy film családi drámákról, bonyolult szerelmi ügyekről és aktivista politikáról, ami ügyesen egyensúlyozik a komédia és tragédia, az örömteli és gyászos pillanatok között. A lányt ellenségek veszik körül – küzd mindenfajta megfélemlítés és erőszak ellen, összeszedi erejét, büszkeségét és függetlenségét.
Augusztus 17-én és 19-én, 21 órakor: A Rumba folyón, francia film. Kongóban, a reménytelenség és kétségbeesés folyóján úszik egy soha el nem süllyedő hajó, amelynek neve Rumba. A kormánynál Wendo Kolosoï kapitány énekli dalát: a remény rumbáját. Hála neki, Kongó maga lesz a Rumba-folyó, a Remény folyója.
A Házimoziban négy estén át kultikusnak számító magyar filmeket, Szomjas György alkotásait láthatjuk.
Augusztus 16-án, 23 órakor: Talpuk alatt fütyül a szél. Az 1830-as évek betyárvilágában játszódó "eastern" főhőse, Farkas Csapó Gyurka megszökik a börtönből és visszatér a karcagi pusztákra, hogy bosszút álljon feladóin. A pusztai pásztorok védelmet látnak benne, mert életterüket a gazdag, kapitalizálódó vármegye erősen korlátozza. Az elszegényedett dzsentriivadék csendbiztos, Mérges Balázs is csak tessék-lássék veszi üldözőbe az elhíresült betyárvezért, egészen addig, míg Gyurka a vezéri babérokra törő, intrikus Jeles Matyi miatt pásztort nem öl.
Augusztus 17-én, 23 órakor: Falfúró. Géza a feleségével és két gyerekével egy lakótelepi lakásban lakik. Egy nap elhatározza, hogy búcsút mond a kötöttségeknek, elhagyja családját, felmond a munkahelyén, és elkezd úgy élni, ahogy akar. Vállalkozása is lesz, felcsap falfúrónak. A lakótelepen híre jár, hogy van egy fényképalbum, amelyben unatkozó lakótelepi asszonyok és kismamák meztelen képei láthatók. Géza összeköltözik könnyűvérű szomszédasszonyával, akit állandóan a nőkről faggat. Az asszonynak elege lesz belőle, és kidobja őt. Géza hazamegy a családjához, de tovább fantáziál a „lehetőségekről”.
Augusztus 18-án, 23 órakor: Roncsfilm. 1989-ben járunk, a kelet-európai szocializmusok összeomlásának nevezetes esztendejében. A színhely egy lerobbant, ételszagú lakótömb a VIII. kerületben, amelynek központja a Gólya kocsma és annak közvetlen környéke, ahol az emberek összejönnek, isznak, verekszenek egy kicsit. Aztán hazamennek, és olyan dolgokat tesznek, amik lassacskán követhetetlenek. A házmester túszul ejti a feleségét, lángra kap az olajkályha, kidurran a disznó...
Augusztus 19-én, 23 órakor: Kopaszkutya. Nem jól mennek a dolgok egy rockzenekar háza táján. Lepusztult művelődési házakban és alig néhány lézengő érdeklődő előtt játszanak. A banda vezetője új ötlettel áll elő. Szerinte le kell menniük kőbunkóba, hiszen ezt igényli a nagyérdemű. Meg persze új név és új imázs is kell. Szereznek egy „lepattant kutyát”, egy új énekest és a szövegeket is átírják. Az ötlet működőképesnek látszik, már az első koncerten tombol a közönség, persze pont úgy, ahogyan a zenekar.