Életre nevelés

Május 27-én hetedik alkalommal tartanak országos kompetenciamérést matematikából és szövegértésből a 6., 8. és 10. osztályosok körében. A felmérés arra irányul, hogy a diákok miként tudják hasznosítani a megszerzett tudást.  A jó szövegértési képesség és a matematikai eszköztudás elengedhetetlen feltétele a további tanulásnak, vagyis minden tantárgyban fontos szerepet játszik.


A felmérés nem a tananyag lexikális adataira kérdez rá, hanem a tanulók képességeit vizsgálja. Kiértékelése során az intézmények, a tanárok, a diákok és a szülők objektív képet kapnak a tanulók teljesítményérő, és lehetőség van összehasonlító elemzésekre is az egyes intézmények, települések és régiók között. Élen állnak a budapesti és a nagyvárosi iskolák, míg például az észak-alföldi régió teljesítménye jócskán elmarad az átlagtól. Épp úgy, ahogy a községi iskolák teszteredményei általánosan gyengébbek, mint a városiaké.


A felmérések összesített eredményei nyilvánosak. Ha megvizsgáljuk az elemzéseket, láthatjuk, hogy a százhalombattai diákok az elmúlt évben is igencsak magas eredményeket értek el mindhárom évfolyamon, mindkét témakörben. Az esetek többségében nemcsak az országos, hanem a budapesti és más nagyvárosi átlageredményeket is felülmúlták.


A fenntartói jelentések alapján mindhárom korosztályban, mindkét teszten legeredményesebben az Arany János Általános Iskola és Nyolcosztályos Gimnázium gimnazistái szerepeltek, míg az iskola hagyományos rendszerű 6. és 8. osztályai jóval gyengébb helyezést értek el. Stabil második helyezettnek tekinthetjük az I. Számú Általános Iskolát, amit csupán egy esetben előz meg az Eötvös Loránd Általános iskola 8. osztálya szövegértésben. Harmadik helyen a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI  áll, kivételt képez a 8. osztály szövegértési tesztje, amely csak a negyedik legjobb volt.  10. osztályos teszteket az Arany János Általános Iskola és Nyolcosztályos Gimnázium gimnáziumi tagozatán illetve a Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnázium osztályaiban töltöttek ki. Az eredményeket tekintve itt is az Arany János gimnáziumi osztálya volt a legjobb, amelyet a Széchenyi gimnáziumi és szakközépiskolai osztálya követ.


Hangsúlyozni kell azonban, hogy a leggyengébb teszteredmény is jóval az országos átlag felett van, ami visszaigazolás a fenntartónak, az intézményeknek, a pedagógusoknak, hogy jól és eredményesen végzik dolgukat, illetve a szülőknek, hogy gyermeküket valóban az életre készítik fel az iskolában. A vizsgált osztályok képességeloszlását tekintve szembetűnő és dicséretes, hogy minimális az egyénileg szinten alul teljesítők aránya. Azonban ezek az eredmények arra is felhívják a figyelmet, hogy hol lehet és kell fejleszteni, változtatni. Az elmúlt évek teszteredményeit figyelembe véve, diákjaink az idei kompetencia-felmérésen várhatóan még jobban fognak teljesíteni.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák