A hiányzó láncszem
A robogó és az autó között félúton álló HYbrid3 compressor nagyon eredeti elképzelés a városi közlekedésre. Dinamikus, áramvonalas és futurisztikus formája vonzóvá teszi, benzines hibridtechnikája pedig számos előnnyel jár (méret, biztonság és komfort). Ez a háromkerekű jármű kezesen viselkedik, keveset fogyaszt és alig szennyezi a környezetet (CO2-emissziója benzinüzemben csupán 47 g/km, illetve elektromos hajtással nulla).
A HYbrid3 compressor olyan közlekedési eszköz, amely egyetlen járműtípusba sem sorolható be. Három kerekével és áramvonalas karosszériájával a hiányzó láncszemet képviseli két, meglehetősen különböző világ: a robogó és az autó között. A két első kerékben villany-, a hátsónál benzinmotorja van; újszerű hibridrendszere tehát valamennyi kereket bevonja a hajtásba.
A mai világban, amikor egyre zsúfoltabb a közlekedés, és mind fontosabb prioritás a környezet védelme, mindenki a jövő megoldásain dolgozik. A Peugeot két munkacsoportja hasonló ötletre jutott, és végül összefogva hozták létre roppant eredeti megoldásukat, amely a HYbrid3 compressor nevet kapta.
Ez a „koncepcióautó”, vagy inkább „koncepciórobogó” kiaknázza a robogókra szakosodott Peugeot Motocycles bőséges tapasztalatát, nem kevésbé az Automobiles Peugeot formatervezőinek és mérnökeinek hozzáértését.
A jármű eszményien egyesíti magában a robogó és az autó előnyeit. Három kereke maximális stabilitást, biztonságot és vezethetőséget ad. Szélessége 82 centiméter, tehát a kétkerekűek ügyességével surran el az autók között, tetőben folytatódó szélvédője pedig hatásosan védi a vezetőt és utasát az időjárás viszontagságai ellen. Franciaországban B-kategóriájú jogosítvánnyal vezethető, ami kibővíti lehetséges használóinak körét.
Formaterv – made in «ADN»
A Peugeot Motocycles vázára sportos, avantgárd „karosszériát” rajzoltak a márka autós formatervezői. Két polírozott alumínium bukócső tartja az utasokat védő buborékot. Hátul két kapaszkodóban végződik ez a struktúra, hogy az utas jól megtarthassa magát. A vonalak tisztaságának megőrzése érdekében elhagyták a tükröket; ezek szerepét két képernyő veszi át a műszerfalon.
Elölnézetből nagyon modern hatást keltenek a szélvédő alapjának két oldalán elhelyezett fénydióda-sorok. Nemcsak hatásosan világítanak, hanem jól észrevehetővé is teszik a járművet a forgalomban. Karcsú első sárvédő, erőteljes vonalak és esztétikus hátsó lámpa járul hozzá a HYbrid3 compressor dinamizmusához.
HYbrid technika
Működési elv: egyszerű, hatékony, automatikus és könnyen megérti a használója
A robogó ugyanazt a – teljesítményéért széles körben alkalmazott –kompresszoros 125cm3-es benzinmotort tartalmazza, amely a Peugeot Satellis robogót hajtja. Teljesítménye 15 kW (20 LE).
Ezen kívül van a járműnek egy másik hajtásrendszere is. Az első kerekekbe egy-egy villanymotort építettek be. Ezek teljesítménye 2 x 3 kW, táplálásukról lítiumion-akkumulátor gondoskodik, amelyet lassításkor és fékezéskor tölt az energia-visszanyerő rendszer.
A két első és a hátsó kerék között tehát nincs mechanikus kapcsolat, mindent az elektronika felügyel «by wire », ezért optimális a helykihasználás.
A HYbrid3 compressor háromféleképpen hajtható:
• tisztán elektromos módban (elinduláskor, 10 km/óráig terjedő kis, állandó sebességnél és lassításkor),
tisztán benzines módban, nyílt úton, állandó sebességnél, amikor optimális hatékonysággal dolgozik a motor,
• a villany- és a benzinmotor kombinációjával:
• gyorsításkor, és amikor nagy teljesítményre van szükség, a maximális 15 + 3 x 2 = 21 kW (29 LE) hajt
• összkerékhajtás, amikor megkívánják az útviszonyok.
Ez a különlegesen újszerű hibridrendszer fontos szerepet játszik a Peugeot kutatás-fejlesztésében, és felbukkan a márka többféle járművében. Látható, hogy bármilyen típusú járműhöz megfelel, különösen, mert többféle belsőégésű motor kombinálható eltérő villanymotorokkal. A jelen esetben miniatűr válfajával van dolgunk, amely a legmagasabb szintű környezetvédelmet valósítja meg.
A futómű és a váz e technikához alkalmazkodik. A forduláskor az első kerekeket bedöntő paralelogramma-futómű központi helyzetű, keresztirányú lengéscsillapítót kapott, és mindig kiváló stabilitást illetve vezethetőséget eredményez. Azáltal, hogy a motorok a kerékagyakban vannak, kedvezően alacsony a súlyponthelyzet.
A fékezést nemcsak a három szellőzött tárcsára és a blokkolásgátlóra bízták, hiszen részt vesznek benne az akkumulátort töltő villanymotorok is. A fékút körülbelül 30 százalékkal rövidebb, mint egy hagyományos fékberendezéssel ellátott robogóé.
Hozzájárul a jármű hatékonyságához a STOP & START rendszer is. A rendszer leállítja a benzinmotort, ha áll a jármű (piros lámpánál, stoptáblánál, dugóban stb.), vagy ha elektromos módban halad. A benzin-megtakarítás különösen városban jelentős. Amint kell, azonnal és megbízhatóan beindul a benzinmotor. Figyelemre méltó, hogy a HYbrid3 compressor eszményi városi jármű, mert villamos üzemmódban nincs emissziója, és teljesen zajtalan.