Az Audi Sportback concept

  • GURULDA
  • 2009-03-26
  • 216 megtekintés
  • img
  • img
  • img
  • img

Az Audi új Sportback Concept tanulmánymodellje, a márkára jellemző designelemek következetes továbbfejlesztésével kínál bepillantást az Audi jövőjének formai nyelvezetébe. Kupékat idéző körvonalaival, valamint nagyméretű csomagtér-ajtajával a 4,95 méter hosszú, 1,93 méter széles és mindössze 1,40 méter magas karosszéria a felsőkategória hangsúlyosan modern formai tanulmányát testesíti meg.

Az Audi Sportback Concept műszaki megoldásai már szintén döntően a jövőt képviselik. Hajtásáról a világ legtisztább üzemű dízeltechnikája gondoskodik, a 3,0 literes V6-os TDI erőforrás szinte teljes mértékben megszünteti a nitrogén-oxidok kibocsátását. Ez a motor az Amerikai Egyesült Államok immár mind az 50 tagállama, valamint a csupán 2014-től hatályos EU 6 károsanyag-kibocsátási határértékeinek egyaránt megfelel. A gazdaságosság jegyében alkalmazott számos megoldásnak köszönhetően pedig az Audi Sportback Concept mindössze 5,9 literes üzemanyag-fogyasztást ígér 100 kilométerenként.
testvére javára.

Első sorozatgyártású Sportback modelljével az Audi már másodszor alapított új trendet a személyautók piacán, ugyanis már a hetvenes évek első Avant-fejlesztései is az új, a klasszikus kombik száraz célszerűségétől alapvetően különböző kategória alapjait építették. A jövőbe mutató, alapvetően dinamikus formavilág, az igényes felszereltség és a kiemelkedő variálhatóság egyértelmű hangsúlyozása már eleve a kezdetektől minden Audi Avant meghatározó sajátosságának számított.

Design
Az Audi Sportback Concept formavilágát a letisztult egyszerűség, s vonalai számának drasztikus mérséklése jellemzi. A tető, a vállöv és a küszöb íve egyetlen lendületes vonás részeként jelenik meg, a kupé négy keret nélküli oldalablakának sávja pedig hangsúlyosan keskenyen húzódik. A 10-küllős keréktárcsákkal szerelt, 21-colos kerekek felett domborodó, lágy ívű sárvédők a karosszéria oldalnézete gondosan kiformált felületeinek hatását erősítik.
A „singleframe” hűtőrács új formában jelenik meg a tanulmánymodellen. A függőleges rácstagok elhagyása, illetve a rács mérsékelt magassága az autó elejének alapvetően sportos arányait emeli ki.
A fényszórók alatti, aerodinamikailag optimálisan megformált légbeömlő nyílások egyfajta légterelőként is működnek, a kellő mennyiségű hűtőlevegőt pontosan a kialakított csatornába szállítva. Megjelenésükben emellett az autó szélességének intenzív hatását erősítik. A tanulmánymodell farkialakításán is érezhető az A5 kupé hatása. A csomagtér-ajtó magasan húzódó záróíve a hátsó lámpatestek alatt szembetűnő, letisztult formájú felületet eredményez.
Az alacsony légterelő-perem és az ismét csak karakteresen vízszintes irányultságú vonalvezetés az Audi Sportback Concept szélességét, s ezzel kifejezett sportosságát hangsúlyozza. A karosszériába integrált négy kipufogóvég, illetve a diffúzorbetétként
A csomagtér-ajtó magasan húzódó záróíve a hátsó lámpatestek alatt szembetűnő, letisztult formájú felületet eredményez.

Az utastér hasonlóképpen letisztult, szinte már puritán, mégis kifejezetten elegáns vonásokat tükröz, a nagyméretű üvegtető a világos és tágas térérzetet fokozza tovább. Az egyértelműen a vezetőre összpontosító „cockpit” kialakításában a légbefúvókat, a kombinált műszeregységet és a kiemelkedő MMI-monitort karcsú alumíniumtartó fogja közös egységbe. Tulajdonképpen a teljes belteret bőr borítja, a mennyezet, a műszerfal, az ajtókárpitok egyes részeitől, a teljes ülésgarnitúrán át, egészen a csomagtartóig. A bőrkárpitok igényes díszvarrásainak vonalai az autó formai nyelvét idézik. A műszerfal, a középkonzol és az ajtókárpitok nagyméretű fa díszítő berakásai tölgy rétegelt lemezből készültek, világos és sötétebb sávok kifinomult, vízszintes tagolású mintáját hozva létre.

A vezető és utasai négy, kifejezetten sportosan megformált ülésben foglalhatnak helyet, amelyek bőrfelületeinek rombuszmintázatú steppelése a klasszikus GT-hagyományok felelevenítője. Hátul az 500 literes térfogatával igazán nagyvonalúan méretezett csomagtartó kidolgozását szintén a legigényesebb anyagok használata jellemzi.

A közel 1.800 kilogrammos, cW = 0,30 légellenállási együtthatóval rendelkező kupé álló helyzetből kevesebb, mint hét másodperc alatt gyorsít 100 kilométer/órás tempóra, csúcssebessége pedig eléri a 245 kilométer/órát.

A TDI-motor ötletes hőháztartással működik. A melegítési fázis során egyszerűen leválasztja a hűtőköre egy részét, ami az üzemi hőfok gyorsabb elérése révén szintén a gazdaságosságot szolgálja. A megtakarítás a gyakorlatban is figyelemre méltó, mivel az alkalmazások jelentős részét jellemzően a rövid távú utak teszik ki. Az üzemanyag-szivattyú a pillanatnyi igények szerinti szállításával szintén a csekélyebb energiafelhasználást szolgálja.

A magas hatásfokú, széles fokozatosztási tartományú, 7-fokozatú „S-tronic” sebességváltó első ízben a sebességváltó-olaj fűtési funkciójával is kiegészül, jóval hamarabb érve el a csekély súrlódást biztosító üzemi hőfokát.

Motorféküzemben az Audi Sportback Concept – amint az a sorozatgyártású Audi A4 és Audi Q5 modellekben már működik – energiát táplál vissza, ami a generátor teljesítményéhez adódva hatékonyan gondoskodik az akkumulátor töltéséről. Az így szinte „ingyen” visszanyert energia szükség szerint ismét a fedélzeti elektromos hálózatba juttatható. A Start/Stop automatika a TDI-motor energiatakarékos leállításáért felelős, amikor a jármű mondjuk közlekedési jelzőlámpa előtt várakozik.

Menet közben a mérsékelt gördülési ellenállású gumiabroncsok segítik az üzemanyag-fogyasztás jelentős mérséklését, mégpedig a menetteljesítmények kárára kötött kompromisszumok nélkül.

Az „Audi drive select” rendszere kínálta különleges üzemmódban a szabályzóegység adaptív jellegmezők alapján dolgozik. Önműködően a pilóta vezetési stílusához és az útviszonyokhoz igazodik, s igény szerint akár a „Comfort” üzemmódból is villámgyorsan egy feszesebb karakterisztikára válthat át, mielőtt még a fizikai határokat közelítené. A rendszer sportos hangolású rugókkal egészül ki, amelyek terepen is magas fokú kényelemről gondoskodnak.

A legkeményebb szituációkban is hatékony lassulás érdekében az Audi Sportback Concept mind a négy kerekén kerámia féktárcsákkal készült. Ezek a hagyományos acéltárcsákkal összevetve nem csupán mintegy négyszeres, akár 300 ezer kilométeres futásteljesítményt, hanem a fading jelenségével szembeni legmagasabb fokú ellenálló képességet is kínálnak. A lengéskényelem és a menetdinamikai adottságok szempontjából további jelentős előny a rugózatlan tömegek ily módon elért számottevő csökkenése.
A 21-colos kerekek mögé az első tengelyre 380, a hátsóra 356 milliméter átmérőjű kerámia féktárcsákat szereltek, az optimális fékhőmérsékletről pedig a belső szellőzésű konstrukciók gondos hűtőcsatorna-kialakítása gondoskodik. A tárcsákat elöl egyrészes, 6-dugattyús alumínium féknyergek, míg hátul úszónyergek szorítják.

-pohu-
 

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák