Mentorprogramok a felsőoktatásban

2005 óta támogató programmal segíthetik a felsőoktatási intézmények az újonnan érkező hallgatók intézményben történő eligazodását. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium Katapult Mentorprogramja mellett egyre gyakoribb, hogy az intézmények saját, belső programokkal segítik az újonnan érkező hallgatókat.

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által az esélyegyenlőség jegyében, 2005-ben elindított Katapult-mentorprogram elsődleges célja, hogy a fogadó intézmény a felsőoktatásba bekerült, szociálisan hátrányos helyzetű hallgatók intézményi beilleszkedését támogassa lemorzsolódásuk elkerülése érdekében, személyes segítségnyújtással, mentorálással. A program keretében önkéntes, felsőbb éves hallgatók egy éven keresztül, tanulmányi, információs és adminisztrációs segítséget nyújtanak a halmozottan hátrányos helyzetű gólyáknak.

Az Országos Felsőoktatási Információs Központ hivatalos adatai szerint 2008-ban 1246 felvételt nyert hátrányos helyzetű hallgató került be az Oktatási és Kulturális Minisztérium Katapult Mentorprogramjába. Ez a 2007-es adat háromszorosa.

A Katapult Mentorprogram sikerét némileg beárnyékolja az a bizonytalanság, hogy jelenleg a mentorprogramra kattintva az Oktatási Minisztérium honlapján az áll, hogy a programot működtető HÖOK Alapítványának 2009 januárjától nincs érvényes szerződése az OKM-mel, így a mentorprogram működtetésére nem jogosult.

Vannak olyan felsőoktatási intézmények, amelyek nyugati mintára, saját maguk által kidolgozott belső mentorrendszerekkel segítik az újdonsült hallgatók érkezését. Az intézményi keretből különböző plusz támogatást, ösztöndíj-kiegészítést ad azoknak a felsőbb éves hallgatóknak, akik patronáló szerepet vállalnak, és segítik a gólyák tájékozódását, beilleszkedését.

Az ELTE 2006-ban, hallgatói kezdeményezésre indította el mentorprogramját és dolgozta ki a mentorok képzését. Táborban készítik fel a felsőbb éves hallgatókat arra, hogy tanulmányi és szociális ügyekben, ösztöndíj-lehetőségek ismertetésével és az intézmény életével kapcsolatos információkkal segítség a gólyákat.

A Dunaújvárosi Főiskolán hasonló „gólyamentor programot” indítottak a 2008-2009-es tanévben. A diákok motiválásában a HÖK és a Főiskola is részt vállal: az ösztöndíj-támogatás mellett ibizai utazást kap a tíz legjobban teljesítő gólyamentor.

A DF 2008 szeptemberében, szintén intézményi támogatással elindította tanulást segítő Tutori Programját is, amelynek lényege, hogy a jól felkészült hallgatók (tutorok) kiscsoportos foglalkozásokon, 5-15 fő korrepetálását végzik a nehezebb tárgyakból. A vizsgákra faló felkészülés segítése intézetek közti együttműködéssel valósult meg, a tutorok a tanszékvezetőkkel egyeztetve hirdették meg eredményjavító programjukat.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák