Isidre Esteve Pujol: „Ezernyi dolgot megtehetek kerekesszékben”
2007. március 24-én a spanyol Isidre Esteve Pujol hatalmas balesetet szenvedett az Almeria-ralin, és eltörte két gerinccsigolyáját. Az egyenletes teljesítményt nyújtó, elegáns stílusú versenyző deréktól lefelé megbénult, és már soha többé nem nyerhet motorosként a Dakaron, ahol 2001-ben és 2005-ben negyedik lett.
Hírnevéhez méltóan azonban Isidre nem hagyta, hogy állapota legyűrje őt. „Ezernyi dolgot megtehetek kerekesszékben ülve” – hangsúlyozta nem sokkal balesete után Pujol. Barátai lelkesedésétől és biztatásától fűtve hamarosan összeállított egy hároméves időtartamú projektet, hogy létrehozzon egy új csapatot, és autóban folytassa motorsport iránti rajongását. „Imádom ezt a feladatot. Jelenleg csupán egy autónk van. 2008-ban végig ennek a beállításán dolgoztam. Az első versenyek, amelyeken navigátorommal, Eric Augéval részt vettünk, ígéretesek voltak. A Montes de Cuencát összesített nyolcadik helyen zártuk, a széria kategóriában pedig negyedikek lettünk” – emelte ki a sokat látott versenyző.
A 2009-es Dakari indulást támogatva a SsangYong egy speciális kocsit készített a 36 éves, huszonegyszeres(!) Dakar résztvevőnek, melyet csak kézzel kell vezérelnie: a fék bajuszkapcsolóként a kormány bal oldalán található, a gáz pedig a kormánykerék belső részén, így gyakorlatilag a spanyol versenyző úgy tud vezetni, mint a legjobbak.
Habár Isidre az idei Dakar előtt csak 3.000 kilométert ment új autójával, a katalán sportember számára nem ez volt a legfontosabb. „Az a lényeg, hogy a kormánykeréken végzett módosítások egytől egyig megbízhatónak bizonyultak. Nem tudhattam előre, hogy hogyan reagál majd a testem, amikor hosszú órákat töltök a vezetőülésben” – mondta Pujol.
Isidre Esteve azzal a szerény céllal állt rajthoz Buenos Airesben a 31. Dakaron, hogy végigmenjen a ralin és ez sikerült is neki! Versenyautója egy 2,7 literes Ssaangyong Kyron volt. Míg a sokkal komolyabb anyagi és technikai háttérrel rendelkező versenyzők kiestek, addig Pujol hatalmas erőfeszítések árán minden szakaszt teljesítve, a 81. helyen végzet – ami reményei szerint sportpályafutása újjászületésének első lépcsőfoka. Ebben minden bizonnyal navigátorának is nagy szerepe lesz, hiszen az ugyancsak katalán Eric Augé Medina vehette át a Dakar Henri Magne-díjját, amit az esemény legjobb navigátora kap minden évben.
SSANGYONG KYRON T-1 RALLY-RAID
Hogyan készült a 2009-es Dakar ralin résztvevő SsangYong Kyron?
A SsangYong Kyront teljes egészében a National Trainer Tot Curses készítette fel a versenyre. A Tot Curses szerelői kiváló alapanyagból dolgoztak, így az eredeti jármű számos komponensét megőrizhették.
Az autó felkészítésének első lépcsője a jármű dinamikai képességeinek javítása, illetve az összkerékhajtású járművekre vonatkozó FIA versenyelőírásoknak való megfelelés volt, mely utóbbi révén minden szükséges engedély birtokában indulhatott a SsangYong Kyron a 2009-es Dakaron. A felkészülés a jármű szétszerelésével kezdődött. Ez tette lehetővé a futóművön és a karosszérián végzett megerősítést célzó módosítások végrehajtását, ezek a felkészítés egyik alappillérének számítanak.
A Kyron FIA-előírások szerinti kialakítása érdekében megerősítették a lengőkar bekötési pontját, így elérve a 2000 mm teljes szélességet. A biztonsági vázszerkezet és a karosszéria közötti csatlakozási pontokat is módosították, így nagyban nőtt a jármű általános merevsége. A kocsi számos alkatrésze szénszálas műanyagból készült, ezekkel fedték el a kerekek szélességét, és csökkentették az össztömeget. Minden luxus- és komforttartozékot eltávolítottak az autóból, ezzel nagymértékű súlycsökkenést érve el. Ezután következett a biztonsági váz beszerelése, ami baleset esetén óvja a pilóta és navigátora épségét.
A FIA előírásainak megfelelően beszerelték a kötelező biztonsági tartozékokat: az oltókészülékeket, a négypontos biztonsági öveket és a versenyüléseket.
Ezután következhettek a Rally Raid navigációs komponensei. Végezetül Isidre Esteve Pujol fizikai állapota miatt a gáz- és fékpedálok manuális kezelőszerveit is fel kellett szerelni a kormánykerékre.
űszaki adatok
○ Méretek
Teljes hosszúság 4.660 mm Teljes magasság 1.815 mm
Teljes szélesség 2.000 mm Tengelytáv 2.740 mm
Motor:
Lökettérfogat: SsangYong 2696 cm3, elektronikus befecskendezés, kipufogó-tuning
Maximális teljesítmény: 205 LE 3850/percnél
Erőátvitel: SsangYong T-Tronic ötfokozatú
Felfüggesztés:
Elöl: Donerre 250mm, három irányban beállítható, szabályozható lengéscsillapító
Hátul: Donerre 300mm, három irányban beállítható, szabályozható lengéscsillapító
Fékek:
Elöl: Galfer négydugattyús nyergek, 300mm belső hűtésű tárcsa
Hátul: Galfer négydugattyús nyergek , 300mm belső hűtésű tárcsa
Keréktárcsák: Könnyűfém keréktárcsák, duraluminium, 235/85R16 abroncsokkal szerelve
Üzemanyag-tartály térfogata: 320 l. Merin biztonsági rendszer, FIA FT3/1999 szerint
Tömeg: 1,862.5 kg, FIA minimális követelmény
Legnagyobb sebesség: 185 km/h
SOFŐR
ISIDRE ESTEVE PUJOL
„SsangYong Kyronnal a Dakaron”
Isidre Esteve Pujol eddig minden esetben motorosként vett részt a Dakaron. Legjobb helyezését 2001-ben és 2005-ben érte el, amikor negyedik lett.
2006-ban, miután több napon át az első helyen haladt, egy baleset miatt feladni kényszerült a versenyt, mindössze négy nappal a vége előtt. Habár a baleset súlyos volt, még ugyanabban az évben megnyerte a Tunézia-ralit.
Legfontosabb eredményei:
Enduro országos bajnok, Spanyol bajnokság, 1999
Hatszoros bajnok az „Európai Dakar” néven is ismert BAJA-ARAGÓN ralin
2007. március 24-én egy rendkívül súlyos balesetben kis híján életét vesztette, deréktól lefelé megbénult. Hosszas lábadozást és kőkemény edzést követően alig egy évvel a baleset után Isidre autóversenyzőként debütált, két kerék helyett négy keréken térve vissza a Baja Aragón ralira. Ezután a Dakar-ralin indult, amely ezúttal Argentínán és Chilén vezetett keresztül.