Villamos hajtással gurul át a zöld jövőbe a smart

  • img
  • img
  • img
  • img
  • img

A 2008-as Párizsi Autószalonon mutatták be először a smart legújabb nemzedékének villamos hajtású kivitelét. Az emissziómentes smart fortwo electric drive az „e-mobility Berlin“ projekt keretében igazolja használhatóságát.
Ez a fiatal autómárka utat mutat a holnap fenntartható, környezetkímélő egyéni közlekedése felé. Már az aktuális modellek is csekély fogyasztást és minimális szén-dioxid kibocsátást mutathattak fel, a smart fortwo cdi változata pedig igazi világrekorder lett a 88 g/km-es CO2 kibocsátással.
Ezen kívül 2008 októbere óta a smart fortwo mhd kétféle benzines modelljében (52 kW/71 LE, 45 kW/61 LE) alapfelszerelés a fogyasztást csökkentő Start-Stop rendszer.
Az első modell 1998-as megjelenése óta több mint egymillió darab kelt el belőle világszerte. Ma a földkerekség 37 országában kapható – többek között az Egyesült Államokban is egyre több példány fut, de jövőre bevonul Kínába is.


A takarékos smart 1998 óta ad újszerű választ korunk nagy kihívására, hogy miképpen lehet környezetkímélő módon fenntartani az egyéni mobilitást. Új lehetőséget kínál a legújabb smart fortwo electric drive változata,mely csendes, hatékony és emissziómentes hajtással tör előre.

2007 óta száz smart villanyautó jár Londonban

Már 2007 végén beindult a londoni kísérlet száz darab villamos smarttal, hogy valós körülmények között szerezzenek tapasztalatokat. Az ügyfelek nagyon bátorító visszajelzéseket adtak, az angol főváros hatóságai pedig elengedték az elektro-smart dugódíját.

„e-mobility Berlin“ – smart fortwo, lítiumion-akkuval

A kormány és Berlin tartomány támogatásával 2008-ban indult az „e-mobility Berlin“ program, amelynek célja a villanyautózás körülményeinek megteremtése. Ötszáz töltőhely és száz autó áll rendelkezésre.
Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG vezérigazgatója így nyilatkozott: „Németország fővárosaként és legnagyobb metropoliszaként Berlin épp a megfelelő helyszín. Világszerte a forgalom egyre nagyobb hányada játszódik le településeken, ahol mind nagyobb szerephez jut az emissziómentes villanyautó, illetve a „zöld” villamos energia. Ezé a jövő! Valaha mi találtuk fel az autót, és ezt megint megtesszük...“

Az új „smart fortwo ed” lítiumion-akkumulátora nagyobb kapacitású és kisebb méretű a hagyományosnál, sokkal rövidebb idő alatt tölthető fel, nagyobb teljesítményt ad le, megbízható és hosszú élettartamú. Az „e-mobility Berlin“ projekt részére kifejlesztett fedélzeti egység kommunikál a töltőállomással, például ügyelve arra, hogy olcsó éjszakai-, vagy alternatív forrásból származó áramot használjon. A szükséges berendezéseken teljes gőzzel dolgoznak, a jövő év elején újabb tesztelésre és optimalizálásra kerül sor. 2009 végén adják át a kétüléses villanyautót az első ügyfeleknek.

Sikertörténet – a smart fortwo tíz éve

A Mercedes-Benz fejlesztőit már a hetvenes években foglalkoztatta a két és fél méteres „jövő autója”, természetesen a márkára jellemző biztonsággal. Majd 1989-ben Nicolas G. Hayek, a Swatch óra feltalálója bejelentette, hogy kis városi autót akar piacra vinni, és partnerként a Mercedes-Benzhez fordult. Ketten együtt alapították a Micro Compact Car AG céget, amelynek székhelye a svájci Biel volt. A smart city coupé 1997-ben, a Frankfurti Autószalon alkalmával ünnepelte világpremierjét, a gyártás és az értékesítés 1998-ban indult. Még ugyanabban az évben a Daimler-Benz AG (ma Daimler AG) száz százalékos leányvállalata lett a cég.

Tíz éve kezdte ez az autó, a smart, átalakítani szemléletmódunkat, gondolkodásunkat és érzéseinket. Neve mindmáig az intelligens és az attraktív fogalmakhoz kötődik. A smart city coupé, későbbi nevén smart fortwo, befutott, mert új volt, és érdekesen más, mint a többi autó. Kicsi, kétüléses, csak két és fél méteres, akár keresztben is beállhat a parkolóhelyre. Formája ugyanakkor mutatós, igazolva, hogy kisautó is lehet attraktív, felnőtt hatású. Kevés helyet foglal az utcán, keveset fogyaszt és szennyez, mégis biztonságosan elvisz két személyt, poggyászostól.

smart – szenvedélyes viták kiváltója


Amikor 1998 októberében megkezdődött a világ legszokatlanabb szériaautójának értékesítése, azonnal szenvedélyes viták kereszttüzébe került a hagyományos elképzeléseket felforgató jármű. Mára viszont szilárd helyet vívott ki magának, sőt kultikus autóvá lett a smart – mint a jövő mobilitásának eszköze!

smart – innováció, célszerűség és életöröm

A smart, a legifjabb autómárkák egyikeként a játékos innováció, a célszerűség és az életöröm képviselőjévé tudott válni. Vásárlói újszerűi, intelligens megoldást keresnek a mozgás szabadságának megvalósítására. Itt nem számít az évek száma, a betöltött pozíció, az, hogy férfi, avagy nő ül majd ebbe a modern gondolkodást tükröző autócskába. A felmérések alapján, a smart tuajdonosok racionális gondolkodású, a különlegességeket és vidámságot egyaránt kedvelő emberek.

További modellek

Később kijött a smart roadster és a smart roadster coupé (2003), valamint a négyszemélyes smart forfour (2004) is. Különlegességnek számított az ajtó-, tető- és szélvédő nélküli smart crossblade (2002), vagy a jövőbe mutató hibridhajtású smart crosstown bemutató-autó (2005).

Összpontosítás: egyedül a smart fortwo

2006 közepe óta csak a smart fortwo készül. 2007-ben jött ki az új nemzedék, egyben átszervezték gyártását a Mercedes-Benz Cars céghez, amelyhez a Mercedes-Benz, a Maybach és az AMG tartozik.

Már ma klasszikus

Vitathatatlan, hogy már ma klasszikus autónak számít a smart fortwo. Egyedül ezt vették fel, még gyártásának idejében (2002), mint „az elmúlt évezred utolsó évtizedének jellegzetes designját” a Modern Művészetek Múzeumába (New York).

Egymillió fölötti darabszám

Tíz esztendő alatt elismerésre méltó mérleget vonhat meg a smart fortwo: több mint egymillió készült belőle, 37 országban kapható – már az Egyesült Államokban is. 2009-ben vonul be Kínába, amelynek milliós városaiban alig várják az életstílus iránt fogékony, önmagukat másoktól megkülönböztetni akaró kiskocsi-vásárlók.

Divatteremtő smart

A smart fortwo formailag is megújult, belső kialakítása igényesebb lett. A mostani szériát megelőző smartok divatot teremtettek, és ikonná tették a márkát. Újszerűen egyesítették a funkció, az esztétika és a biztonság szempontjait. Bátor designja tudatosan tette formai elemmé a szerkezeti részeket, mint a például a biztonsági cellát. További jellemzője a kemény magból (tridion) és a flexibilis műanyag-héjból álló felépítés. A smartot már a formája is rokonszenvessé tette. Ez a mini autó úgy tud vidám megjelenésével hódítani, hogy egy pillanatra sem tűnik komolytalannak.

Védelmező biztonság

Biztonsági szempontból is iránymutató a smart fortwo. Az új modell fejlesztésénél sikerült tovább javítani a kategóriáját eddig is felülmúló biztonsági mutatókon. A „tridion-cella” hatásosan védelmezi utasait, így megfelel a Mercedes-Benz Cars szigorú követelményeinek, illetve az Euro-NCAP és az Egyesült Államok előírásainak . Alapfelszerelés benne az esp®, a kipörgés- és blokkolásgátló, a fékasszisztens, a két frontlégzsák, az előfeszítő és az erőhatároló, opcióként pedig oldallégzsákkal is rendelhető.

dízelmotoros smart - CO2-bajnok

Az új smart fortwo modern, kompakt háromhengeres dízelmotorja 999 köbcentis, teljesítménye 45 vagy 52 kW (61 vagy 71 LE), illetve feltöltéssel 62 kW (84 PS). A smart fortwo BRABUS turbómotorja 72 kW-os (98 LE). A dízelmotoros smart fortwo cdi (33 kW/45 LE) pedig 88 gramm/kilométerrel CO2-világbajnok, amely csak 3,3 litert fogyaszt, így ezer kilométert megy egy tankolással. Ezt egy Salzburg és Róma közötti menettel igazolta az olasz „Quattroruote“ folyóirat. Az új széria sokat kritizált, benzinfaló Mitsubishi motoros változatának fogyasztását a micro hybrid drive) Start-Stop automatájával valamelyest sikerült leszorítani. Ez a rendszer az mhd-modellek esetében 8 km/óra alatt leállítja a motort, ha fékez a vezető.

Környezetvédelmi kitűntetés a gyártás jövőbe mutató technológiájáért

A környezet kímélete nem csak a smart használatára terjed ki, hanem gyártására és későbbi hasznosítására is. Ezt ismerte el az „Öko-Trend“ intézet becses környezetvédelmi bizonyítványa.

Az új nemzedék - ami reméljük, hogy képes lesz felnőni a „nagy” elődhöz

A smart fortwo második nemzedéke 2007 tavasza óta szerepel - a gyár szerint - az eddigi értékek továbbvivőjeként. Ennek a modellnek azonban, a megnövekedett mérete, és a benzines változat mértéktelen fogyasztása már sok vitát váltott ki.
Miközben megszállott smart tulajdonosként, mindig is „lobbiztam” e-mellett a szenzációs élményt nyújtó kisautó mellett, az új modellel több ezer kilométer alatt begyűjtött tapasztalataink alapján sajnos azt kell mondanunk, - hogy a szebb és igényesebb belső kialakítás ellenére - érezhetően romlott az autó összeszerelési minősége és használati értéke is, ami persze az előre mutató elven semmit nem rontott.

u.i.:

Személy szerint nagy várakozással figyelem az elektromos smartok hazai megjelenését.
Reméljük, hogy Budapest főpolgármestere, aki mesterien ülteti át a londoni büntető adókat, díjakat, és állandóan a ködös Albion felé mutogat, mikor valamiért újabb adót, vagy sarcot akar kivetni az itt élőkre, hogy az elektromos autók elterjedése érdekében is legalább olyan lelkesen fog majd lépéseket tenni, mint az itt közlekedő és élni próbáló polgárok mindennapjainak megnyomorításában.
Szeretném megjegyezni, már a régi változatból is készült ilyen, és talán érdemes lett volna jelentkezni, a jövőbe mutató környezetbarát smartok nehezített feltételű tesztelésére, amihez Budapest pocsék állapotú útjai adhatták volna a hátteret.
Sajnos sem a földgáz üzemű, sem pedig az elektromos hajtású járművek nem tudták lázba hozni az oly harcos Levegő Munkacsoportot sem, akik a nagy küzdés közepette egy betűt sem ejtettek az ilyen környezetbarát járművek elterjedése érdekében. Persze érthető, mert lefelé taposni és felfelé nyalni egyszerűbb, mint fordítva.
Szóval ha a gépezeten múlik, marad a füst, és a légszennyezés, mert büntető adót csak arra lehet kivetni. A tiszta üzem, meg ha nem lehet megadóztatni, ki a fenét érdekel?
Miért van az, hogy mindig elfelejtem, hogy ez Magyarország?! …de azért drukkolok az elektromos smartnak, és magunknak is!

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák