A 2004. végén bevezetett C4 két modelljéből, az ötajtósból és a kupéból már közel
900 000 darabot adtak el világszerte.
Az új C4 –ben ötvöződik az elegancia, a dinamizmus, a teljesítmény, a gazdaságosság és a környezetvédelem, illetve az interaktivitás és a kommunikáció új világa.
A C4 ráncait eltüntették és ezzel tovább erősítették az autó egyedi stílusát. A külső megújulása, különösen az orr-részen látszik.
Ezzel párhuzamosan a belső kialakítás is továbbfejlődött. Változtak a burkolatok, néhány kárpitelem szemcsézése és a fordulatszámmérő a műszerfal közepére került.
A C4 új benzinmotor-kínálattal áll elő. A BMW Csoporttal közösen fejlesztett motorok, a nagyobb teljesítményű, gazdaságosabb és környezetkímélőbb VTi 120 és THP 150 változatok újfajta vezetési élményt nyújtanak.
A HDi motorok kínálata még csábítóbb, ráadásul több változatuk is elnyerte a Citroën Airdream minősítését. A 2 literes HDi motor a motorcsaládból elsőként teljesíti a leendő Euro V norma kritériumait. A technológiai újításoknak - például a nagyon alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsoknak - köszönhetően a 92 és a 110 lóerős HDi motorok kézi és szekvenciális váltóval szerelve sem haladják meg a 120 g/km-es CO2-kibocsátási szintet.
A telematikai és audio kínálat egy második navigációs rendszerrel, a Bluetooth® funkcióval összekapcsolt MyWay-jel és a hordozható rendszerek csatlakoztatásának lehetőségével gazdagodott.
Végezetül, az új C4 az összes olyan szolgáltatást megőrzi, melyeknek köszönhetően a kényelem és a biztonság terén példaértékűvé vált a szegmensén belül. Ilyenek például a kétfunkciós kanyarkövető xenon-fényszórók, a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a rögzített közepű kormánykerék vagy a visszagurulás-gátló rendszer.
Az új C4 a 2008. augusztus 26-án nyíló moszkvai autókiállításon debütál a nagyközönség előtt.
-bs-
A C4 új arca
• Új, elegáns és dinamikus orr-rész
Az új C4 ötajtós és kupé változatai erőteljes stílust, dinamizmust és eleganciát sugároznak.
Új lökhárítója egyetlen légbeömlőt foglal magában, amely egybeolvad az új, domború motorháztetővel. A motorháztető egyszerre kerekded és izmos formája erőt, robusztusságot sugall, valamint jobb útfekvést kölcsönöz az autónak.
A dupla nyilazással díszített hűtőrács új hajlatai, melyeket az új C5 inspirált, tovább emelik az összkép eleganciáját. A különösen a csúcsváltozatok első ködfényszóróinak buráin alkalmazott krómozott díszítések még egy csipetnyi eleganciával gazdagítják az összhatást.
A túlnyúlások nélküli hosszúság mintegy 15 mm-rel nőtt, így az ötajtós változat hosszúsága immáron 4,275 m, a kupéé pedig 4,288 m.
A kupé változat hátsó lámpái egyébként új, áttetsző kristályburát kaptak.
Három új alumínium keréktárcsa jelent meg, melyek teljesen felfrissítik a kínálatot. Méretük 16 hüvelyk (Olympie) és 17 hüvelyk (Ribalta és Volubilis), melyek a motortól, a kiviteli szinttől és az értékesítő országtól függően változnak.
A külső fényezések színpalettája három új, dinamikus (Récife kék) és rangot adó (Bourrasque kék, Tórium szürke) árnyalattal gazdagodik.
• Átdolgozott belső kialakítás
A belső kialakítás számos újdonsággal gazdagodik:
• A középső műszercsoportot, amely immáron a fordulatszámmérőt is magában foglalja, a kényelem és a biztonság igényével alakították át. A külső fénytől függetlenül optimális kontrasztot biztosító, áttetsző kijelzőnek köszönhetően továbbra is tökéletesen leolvasható műszercsoporton immáron a vezetéshez szükséges összes hasznos információ megtalálható. Ezek egy szempillantásra és teljesen biztonságosan áttekinthetők annak köszönhetően, hogy a műszercsoportot a műszerfal felső részén, az úthoz a lehető legközelebb helyezték el;
• A műszerfal felületét és az ajtóbetéteket újfajta szemcsézés borítja;
• A második kiviteli szinttől új bársony üléshuzat szerepel a kínálatban. Az Exclusive és VTS szinteken pedig új, világosszürke árnyalatú „Lama” bőr üléshuzat is kapható;
• Az SX, VTR, VTR Pack, SX Pack és Exclusive szinteken új díszítőelemek jelennek meg.
Az SX szint középső szellőzőinek frontrészét, valamint az SX Pack (vagy célországtól függően Pack Ambiance) szint összes díszítőelemét „tungsten” fényezés gazdagítja. A VTR és VTR Pack szinten a dekoráció „Multicub” jellegűvé válik. Végül, az Exclusive kivitel a „Bocage” fényezéssel büszkélkedhet.
A C4 bevezetése óta rendelkezésre álló kétzónás automata klímaberendezés fokozza a belső tér kényelmét azáltal, hogy a vezető- és az utasoldalon egyedi hőmérséklet-szabályozást kínál.
A belső helykínálat továbbra is a szegmens egyik legjobbja, különösen a könyökmagasságban mért 1,44 m-es elülső és 1,43 m-es hátsó szélességnek köszönhetően, ami az utasok szempontjából egyet jelent a fesztelenséggel. A 2 karosszériaváltozat utasai számára továbbra is ugyanakkora belső tér áll rendelkezésre.
Kiváló teljesítményű és gazdaságos motorok
• A HDi dízelmotorok
A HDi motorok továbbra is példaértékűek a kényelem és a környezetvédelem szempontjából. Az új C4 motorválasztéka még soha nem látott arányban vonultat fel Airdream-minősítéssel ellátott változatokat. Idetartozik minden 1,6 literes HDi motor : a 92 és a 110 lóerős, kézi és szekvenciális váltóval egyaránt, valamint a manuális váltóval szerelt 2.0 HDi.
A 6 fokozatú kézi váltóval szerelt, 2 literes HDi motor továbbfejlődött, hogy immáron a jövőbeli európai normának, az úgynevezett „Euro V”-nek is megfeleljen. Ez a részecskeszűrővel felszerelt, új HDi 140-es motor, mely alapfelszereltségként tartalmazza a részecskeszűrőt, rendkívül rugalmas használatot és dinamizmust kínál, miközben a környezetet is jobban óvja. Teljesítménye 103 kW-ig (vagy 140 LE CEE) növelhető. Hitelesített fogyasztása vegyes használat esetén 5,3 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig mindössze 140 g /km.
A többi dízelmotor – a HDi 92 (részecskeszűrővel vagy a nélkül) és a részecskeszűrős HDi 110 – bevált menettulajdonságai megmaradtak, és mindemellett ökológiai mérlegük is javult.
Ezeket az előrelépéseket a Michelin Energy Saver® gumik alkalmazása tette lehetővé, melyek gördülési ellenállása rendkívül alacsony. A gumik 16 hüvelykes felnivel állnak rendelkezésre.
A HDi 92 és a részecskeszűrős HDi 110 motorok szokásos fogyasztása tehát csökkent; az ilyen gumikkal felszerelt változatok fogyasztása vegyes használat esetén immáron 4,4 l/100km (HDi 92, kézi váltóval szerelt, részecskeszűrős HDi 110, illetve elektronikusan vezérelt, hatfokozatú kézi sebességváltóval (BMP6) szerelt, részecskeszűrős HDi 110). CO2-kibocsátásuk 117, 119, illetve 118 g/km-re csökkent.
• Az új benzinmotorok
A C4 a BMW Csoporttal partnerségben kivitelezett 2 új benzinmotorral is szerelhető, melyek az „EP” motorok családjába tartoznak. Ez a márka első olyan autója, amelyben az ebből az együttműködésből született motorok találhatók. Kínálatában szerepel a VTi 120, amely az 1.6i 16V motor helyébe lép, és a THP 150, amely a 2.0i 16V motort váltja fel.
A két új erőforrásban ötvöződik a kiváló teljesítmény, a kényelmes vezetés és a gazdaságosság, fogyasztásuk és CO2-kibocsátásuk pedig érzékelhetően alacsonyabb lett.
C4 VTi 120: dinamizmus és gazdaságosság
A VTi 120 motor teljesítménye javult, ami többek között a szívási fázis optimális kezelésének köszönhető, így a nagyobb erőt kisebb fogyasztással és CO2-kibocsátással párosítja.
Az 1598 cm3 hengerűrtartalmú C4 VTi 120 6000 ford./perc fordulatszámon 88 kW (vagy 120 LE CEE) teljesítményt ad le. Maximális nyomatéka 4250 ford./perc fordulatszámon 160 Nm.
Tulajdonságainak köszönhetően határozottan kényelmesebb vezetést kínál, és folyamatosan nagy motornyomaték áll rendelkezésre. A 2500 és 5750 ford./perc közötti tartományban a maximális nyomaték 90%-a vagy annál több is rendelkezésre áll.
Az 5 fokozatú kézi sebességváltóhoz kapcsolt motor vegyes fogyasztása 6,7 l/100 km (CO2-kibocsátása: 159 g), ami a leváltott, korábbi motorhoz képest 6%-os csökkenést jelent.
Ez a motor 4 fokozatú automata sebességváltóval is szerepel a kínálatban. Vegyes fogyasztása ekkor 7 l/ 100 km, CO2-kibocsátása 165 g/km.
A VTi megnevezés a „Variable valve lift and Timing injection” kifejezésből ered, ami változó szelepemelést és -vezérlést, vagy folyamatosan változó vezérlést jelent.
E motor alumínium blokkból és hengerfejből álló 16 szelepét folyamatosan változó vezérlésű szívóoldali és kipufogó oldali vezérműtengelyek mozgatják.
A szívóoldali szelepek emelése változó, ami lehetővé teszi a szelepek nyitásának fokozatos, a vezető igénye szerinti szabályozását (gázadás).
E két karakterisztika egyesítése – a folyamatosan változó vezérlésű vezérműtengelyek és a változó szelepemelés – javítja a motor teljesítményét. Ebből következik, hogy a nagyobb rendelkezésre álló nyomaték révén a gépkocsi dinamikusabb lesz, különösen a leggyakrabban előforduló menetfeltételek esetén (fél terhelés mellett).
C4 THP 150: a teljesítmény, valamint az alacsony fogyasztás és károsanyag-kibocsátás nagyszerű szintézise
A közvetlen benzinbefecskendezésnek és a turbófeltöltő alkalmazásának köszönhetően az új THP 150 motor egyszerre nyújt magas szintű teljesítményt és alacsony fogyasztást.
Az új megoldás 5800 percenkénti fordulatszámon 110 kW (150 LE CEE) legnagyobb teljesítményt ad le. A maximális nyomaték 1400 ford./perc fordulatszámtól 240 Nm, és az érték egészen a 4000 ford./perc tartományig állandó marad. Ez a tulajdonság a HDi családba tartozó dízelmotorokéhoz hasonlóan kellemes vezetést garantál az alacsony és a magas tartományokban, annál is inkább, mivel a 156 Nm-es nyomaték már 1000 ford./perc fordulatszámtól rendelkezésre áll.
Az új 6 fokozatú sebességváltóval (MCM típusú váltó, a BMP6 váltóéval azonos szerkezettel) összekapcsolt motor vegyes ciklusú fogyasztása 6,9 l/100 km (CO2-kibocsátása 164 g/km), ami majdnem 10%-os csökkenést jelent az előző erőforráshoz képest.
4 fokozatú automata sebességváltó is kapható. Ebben az esetben a legnagyobb teljesítmény 103 kW-ra (140 LE CEE) csökken. A maximális nyomaték változatlan, 1400 ford./perc fordulatszámon 240 Nm. A vegyes fogyasztás 7,7 l/100 km, ami a korábbi erőforráshoz képest 5%-os csökkenést jelent.
A THP 150 motor (és annak THP 140-es változata) felépítése sokban egyezik a VTi 120-as változatáéval.
Számos műszaki különlegességet vonultat fel, melyeknek köszönhetően a hengerűrtartalmához képest meglepő teljesítményt képes nyújtani. Az alkalmazott technológia, mely hasonlít a Márka által a HDi dízelmotorokban alkalmazott downsizing technológiához, előnyösebb, mint a hagyományos atmoszferikus motorok.
Ez az erőforrás két, a benzinüzemű C4 sorozaton eleddig még nem látott technológiát alkalmaz: a közvetlen benzinbefecskendezést és a turbófeltöltőt.
Ez a THP (Turbo High Pressure) motor közvetlen szekvenciális befecskendezéssel rendelkezik, melyet nagy nyomású szivattyú táplál. A turbófeltöltővel összekötött szerkezet folyamatosan változó vezérlésű szívóoldali vezérműtengellyel rendelkezik.
E motor főbb jellemzői a következők:
Közvetlen befecskendezés, melynek köszönhetően a nagy fajlagos teljesítmény mérsékelt fogyasztással párosítható.
A nagy nyomást a szívóoldali vezérműtengely végére szerelt szivattyú biztosítja. A maximális, 120 bar-os nyomásnak köszönhetően a befecskendezők közvetlenül az égéstérbe, az egyenletes elosztás érdekében oldalról permetezik be a keveréket. A kompresszióviszony 10,5 / 1.
Twin-Scroll típusú turbófeltöltő, melynek különlegessége, hogy a kipufogókönyökben párosával egyesíti a gázcsöveket (1-4. és 2-3. sz. hengerek).
A turbina nagyfokú reaktivitásának biztosítása érdekében ez optimális módon teszi lehetővé a gázáramok keverését, és ennek következtében a reakcióidő jelentős csökkenését. A turbó akár a 200 000 ford./perc fordulatszámot is elérheti, elektronikusan vezérelt leszabályozási nyomása 0,8 bar. A feltöltés 1000 ford./perc fordulatszámtól érzékelhető.
A dupla vezérműtengelyes hengerfej, amelyben a szívóoldali tengely folyamatosan változó vezérlésű. Ezzel a változó vezérléssel javítható az alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló nyomaték, valamint a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás optimalizálását is lehetővé teszi.
Szabályozott teljesítményű olajszivattyú, amely a mechanika optimális működéséhez éppen szükséges kenést biztosítja.
Ezzel a vezérléssel kb. 1%-kal csökkenthető a fogyasztás. A kenőrendszert ezen kívül egy, a szűrőbe beépített és egy termosztát által vezérelt víz/olaj cserélő egészíti ki, amely a gyorsabb felmelegedést és a megfelelő szintű hőmérséklet-szabályozást biztosítja, még rendkívül intenzív igénybevételkor is.
Kétrészes motorteknő alumínium hengerfejjel és karterfedéllel, ami rendkívüli merevséget biztosít és csökkenti a zajkibocsátást.
Gazdagabb és célirányos telematikai kínálat
A C4 telematikai kínálata teljes átalakuláson esett át, így új szolgáltatásokat nyújt a vezetőnek és utasainak.
• Az új integrált navigációs rendszer, a MyWay, amely 7 colos, 16/9-es színes kijelzővel rendelkezik, az alapverziót képviseli, és a jelenlegi kínálatot gazdagítja. CD-lejátszós, mp3/WMA-kompatibilis autórádiót kínál, melyet a kesztyűtartóban elhelyezett RCA-típusú további csatlakozóaljzatok egészítenek ki, melyekre hordozható lejátszók csatlakoztathatók. A MyWay SD-kártyára rögzített Európa-térképet kínál, és a képet 2D-s vagy perspektivikus módban is képes megjeleníteni. A forgalmi helyzetet valós időben jelzi. Ezen felül Bluetooth® telefonkihangosító szettel is rendelkezik, amelyen információk és a névjegyzék is megjeleníthető. A különböző funkciók a rögzített közepű kormánykerékről vagy a rádió előlapjáról működtethetők.
A 2008 második félévétől forgalmazott új rendszer rendkívül versenyképes áron lesz kapható.
• A jelenlegi NaviDrive rendszer is továbbfejlődik. 7 colos, 16/9-es formátumú, nagyfelbontású (800 x 480 pixeles) színes kijelzővel és USB-csatlakozóval rendelkezik, amely a középkonzolon található, és a „Mass Storage” háttértár normát alkalmazó, hordozható audiorendszerek csatlakoztatására szolgál. A hordozható készülék a rögzített közepű kormánykerékről vagy az audiorendszer előlapjáról működtethető.
Az egyéb már ismert, főbb szolgáltatások a következők: merevlemez, amely az Európa-térképet is tartalmazza, telefonkihangosító (mely SIM-kártyával, vagy akár twin card segítségével is működik), illetve hangfelismerés/hangátalakítás. A 10 GB kapacitású Jukebox funkció akár 180 órányi zene felvételét is lehetővé teszi CD-ről vagy USB pendrive-ról, mp3-formátumban. A segély- és assistance hívásokat továbbítják, és ezekkel a hívásokkal vehető igénybe a diszpécserszolgálat, amely szükség esetén értesíti a mentőket; a hívásindítás lehet kézi, vagy automatikus abban az esetben, ha legalább egy légzsák kinyílt. Ez a szolgálat ma már 8 európai országban működik a hét minden napján, napi 24 órában. Az előfizetés a gépkocsi teljes élettartama alatt ingyenes ezekben az országokban, csak egy SIM-kártyára van szükség.
• Az „USB Box” az év végén kerül forgalomba opciós felszerelésként, a CD-audiorendszerrel összekapcsolva. A „Mass Storage” háttértár normát, illetve az IAP (iPod, iPhone) és az MTP (Microsoft Plays for Sure) protokollt alkalmazó készülékek esetében a középkonzolon elhelyezett két csatlakozóaljzat (USB és Jack) teszi lehetővé a hordozható audiorendszerek használatát.
A készülék a rögzített közepű kormánykerékről vagy az audiorendszer előlapjáról működtethető. A készülék használatával kapcsolatos információk a középső képernyőn jelennek meg.
A legmagasabb szintű szolgáltatások
• Különleges high-tech felszerelések
A 2004 vége óta forgalmazott C4 olyan újszerű felszereléseket kínál, melyeknek köszönhetően a szolgáltatások terén még napjainkban is szegmense élvonalában van.
Ezek között említhetők az alábbiak:
- a kétfunkciós kanyarkövető xenon-fényszórók, amelyek akár 15°-os szögben is képesek elfordulni, hogy a kanyarokban még jobb világítást biztosítsanak,
- első és hátsó parkolást segítő berendezés, amely a kijelző képernyőjén jeleníti meg a közelben lévő tárgyakat,
- a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amely 80 km/óra feletti sebességnél lép működésbe, és ténylegesen hozzájárul a vezetés közbeni éberségcsökkenés kezeléséhez,
- a rögzített közepű kormánykerék, amelyen a vezetéshez szükséges összes fontos funkció megtalálható a vezetővel szemben, és amely a nagyobb hatékonyság érdekében optimális formájú vezetőoldali légzsákot rejt,
- a rétegelt oldalüvegezés, amely az alacsonyabb zajszint és az utasok védelmének szinonimája,
- az elektronikusan vezérelt, 6 fokozatú kézi sebességváltóval összekapcsolt visszagurulás-gátló rendszer, amely lejtős úton megkíméli a vezetőt az induláskor felmerülő nehézségektől,
- a sebességtartó és -korlátozó berendezés, amely megkönnyíti a különböző szabályok betartását.
• Az élmény és biztonság együttese
Csakúgy, mint a múltban, a C4 egyik jellemzője ma is az, hogy valódi örömet szerez a vezetőjének. Az okosan kimért rásegítéssel társuló, pontos kormánymű, a gondosan beállított felfüggesztések geometriája és a felfüggesztés alkotóelemeinek tervezése (rugók, lengéscsillapítók) pontos vezetést, és az ebben a szegmensben ritkán tapasztalható élményt biztosít.
Az EuroNCAP tesztjein az ötajtós C4 kiváló eredményt ért el: frontális ütközésnél 5 csillagos, gyermekbiztonságból 4 csillagos, gyalogosvédelemből 3 csillagos minősítést kapott. E három kategóriában jelenleg a kis családi autók (Small Family Cars) közül az új C4 büszkélkedhet a legjobb minősítéssel.