Audi világpremier Goodwoodban – Nick Masonnel

  • img
  • img
  • img

Az Audi Tradition világpremierrel készül az idei goodwoodi (Anglia) „Festival of Speed” (2008. július 11-13.) programjára. A világ legnagyobb versenysport-történeti rendezvényére az ingolstadtiak az 1939-es kettős kompresszoros Auto Silberpfeil Typ D teljesen valósághűen megépített példányával érkeznek.

Négy esztendőt igényelt e versenyautó megépítése, amely eredeti változatában H.P. Müller és Tazio Nuvolari pilótákkal a volánjánál két nagydíj-győzelmet is aratott. Az Ezüstnyíl most Goodwood mintegy 150 ezer nézője előtt Nick Mason, a Pink Floyd dobosának keze alatt indul első útjára.

Thomas Frank, az Audi Tradition vezetője: „Nagy örömmel tölt el bennünket, hogy gyűjteményünkben immár ezt az autót is magunkénak tudhatjuk, s hol is mutatkozhatna be másutt, mint a ‚Szigetországban’. Ennyivel tartozunk azoknak, akik egyedülálló szakértelmükkel és kézműves munkájukkal segítettek e különleges modellt ismét életre hívni.“ Az „új“ Auto Typ D ugyanis teljes egészében Angliában készült. Az East Sussex-beli Crosthwaite & Gardiner ennek során az Auto Ezüstnyíl versenygépek rekonstrukciója terén gyűjtött, közel 30 esztendős tapasztalataira támaszkodhatott, míg a southamptoni Roach Manufacturing karosszériaszobrászai csupán néhány történelmi fotó segítségével tájékozódhattak.

Az Auto Kelet-Németország második világháborút követő szovjet megszállása idején történt elpusztításával nem csupán az utolsó Auto versenyautó veszett el, de a műszaki dokumentációkból is alig maradt meg valami. A most bemutatkozó „Typ D” az Auto Ezüstnyíl (1934-1939) legutolsó fejlesztési fázisát képviseli a zwickaui Auto versenyrészlegéből. Annak érdekében, hogy 420 lóerős, 12-hengeres motorja a „Typ D” versenygépet még gyorsabbá tehesse, a bemutató évétől készült változat egyfokozatú feltöltőjét 1938-ban kettős kompresszorral váltották fel. Ez 65 további lóerőt kölcsönzött a versenygép számára, s a karosszérián is különböző módosításokat tett szükségessé. Az autó hátulján a kettős kompresszor elhelyezésére így jellegzetes kiemelkedést alakítottak ki, amit hosszú szívócsatorna és laposabb orr egészített ki. Az így átdolgozott „Typ D” először az 1939-es szezon közepén, a Belga Nagydíjon mutatkozhatott be. Ezért nem állt rendelkezésre túl sok kép, amiről Keith Roach és csapata tájékozódhatott volna. Az eredménnyel azonban a főnök igencsak elégedettnek tűnt: „Cégünk történetének egyik mesterműve.“ A Roach Manufacturing már az Auto Typ C 1937-es világrekord-modell karosszériáját is elkészítette pusztán fotók alapján, amely az Audi Múzeumban tekinthető meg.

A most bemutatkozó Auto Typ D az utolsó Ezüstnyíl „replika”, amelyre az Audi Tradition megbízást adott. Thomas Frank, az Audi Tradition vezetője így kommentálta: „Középtávon az 1938-ból származó, messzemenőkig eredeti alkatrészekből álló, és immár évek óta a versenypályákon szereplő Auto Typ D modellünket állítjuk be az Audi Múzeum anyagába. E döntésünkkel elejét vehetjük az esetleges sérülés veszélyének is, a most készülő replika pedig e modellt helyettesítheti majd. Az érdeklődők így továbbra is részesülhetnek a különleges élményben, hogy menet közben is megtekinthetik e versenyautót.“

Nick Mason személyében az Audi tekintélyes pilótát nyert meg a versenyautó első útjára, a Pink Floyd dobosa ugyanis a történelmi versenysport prominens egyénisége a Brit-szigeteken. Mason a 24-órás Le Mans-i futamon is öt alkalommal rajthoz állt, s veterán versenyautók egész gyűjteményét mondhatja magáénak, amely értéke valahol a kétszámjegyű euró-milliók középső tartományában járhat. Mason 2007-ben már vezetett Goodwoodban Auto versenyautót, mégpedig az 1936-ból származó „Typ C” modellt. Idei „bevetésének” is már előre örül: „Úgy tűnik, tavaly nem csináltam annyira rosszul, ha az Audi Tradition már most, az új autó első útjára a cockpitba enged. Azonban félre a tréfával; ez óriási megtiszteltetés, amelynek hatalmas értékével pontosan tisztában vagyok.“

Nick Mason azonban nem az egyetlen pilóta, aki Goodwoodban Audival gördül a rajtrácsra. Frank Biela, az ötszörös Le Mans-i győztes az Audi A4 Supertouring volánja mögött tér vissza az autóversenyzés szülőhazájába, ahol 1996-ban megnyerte a Brit Túraautó-bajnokságot (BTCC). Biela így nyilatkozott: „Nagy örömmel tölt el, hogy ott lehetek Goodwoodban, mégpedig éppen az egykori versenyautómban. Nagyszerű!“ Az Audi Sport a helyszínen a Le Mans-i győztes Audi R10 versenygépét is kiállítja.

Az Audi-embléma négy karikája az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkákat szimbolizálja, amelyek 1932-ben az Auto neve alatt egyesültek. Az 1969-ben fuzionált Auto és NSU számos jelentőségteljes fejlesztéssel járult hozzá az autóipar fejlődéséhez. Az AUDI AG 1985-ben az Audi NSU Auto AG-ből alakult. Az Audi Tradition az Auto GmbH és az NSU GmbH hagyományőrző társaságokkal együtt ápolja és mutatja be az Audi mozgalmas és szerteágazó történelmét.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák